ند پرایس: ترس اصلی رهبران ایران از مردم این کشور است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که حتی اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد، حمایت از مردم ایران، ادامه می‌یابد

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده اشاره کرد که آمریکا برای مقابله با خشونت جمهوری اسلامی علیه شهروندانش اقدام‌هایی انجام داده‌ است- AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در تازه‌ترین اظهارنظر خود، سرکوب معترضان در ایران را محکوم و بر وظیفه جامعه بین‌الملل در برخورد با رفتارهای خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی در قبال شهروندانش تاکید کرد.

پرایس در نشست خبری دوشنبه، ۲۶ سپتامبر (چهارم مهر)، در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره اعتراض‌های اخیر در ایران و اینکه آمریکا برای توقف کشته شدن ایرانی‌ها به دست حکومتشان چه کاری می‌تواند انجام دهد، گفت: «ما خشونت و وحشی‌گری نیروهای امنیتی ایران را محکوم می‌کنیم. سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌های مسالمت‌آمیز پس از مرگ مهسا امینی وحشتناک است و مطلع شده‌ایم که نیروهای امنیتی ده‌ها معترض را کشته‌اند. معتقدیم این وظیفه جامعه بین‌المللی است که برای اعمال حقوق جهانی افراد کاری انجام دهد. از نزدیک تحولات ایران را دنبال می‌کنیم و معتقدیم رهبران ایران باید به سخنان معترضان گوش دهند نه اینکه به آن‌ها شلیک کنند. با این حال، متاسفانه جمهوری اسلامی رژیمی است که در استفاده از خشونت علیه افرادی که به طور مسالمت‌آمیز حقوقشان را می‌خواهند، سابقه طولانی دارد.»

او ادامه داد: «همان‌طور که پیش از این اشاره شد، برای مقابله با خشونت جمهوری اسلامی علیه شهروندانش اقدام‌هایی انجام داده‌ایم. تحریم پلیس اخلاق، نهادی که مسئول مرگ مهسا امینی است، انجام شد و در عین حال هفت نفر دیگر را که در این سال‌ها در سرکوب‌های مردم ایران دست داشته‌اند، تحریم کردیم. این اولین تحریم‌های حقوق بشری نیست که ما علیه ایران وضع کرده‌ایم و آخرین تحریم‌های حقوق بشری ما علیه این کشور نیز نخواهد بود. درباره صدور مجوز برای فراگیر شدن ارتباط ایرانی‌ها با یکدیگر و با سایر نقاط جهان نیز گام برداشتیم. همه ما می‌خواهیم بدانیم در داخل ایران چه می‌گذرد و مردم شجاع ایران در واکنش به مرگ غم‌انگیز مهسا امینی چه می‌کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره صدور مجوزهای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران توضیح داد: «مجوزهای لازم ارائه شده است که مجوزهای سخت‌افزاری را نیز شامل می‌شود. در شرایط فعلی، ارسال برخی از انواع تجهیزات به ایران از جمله برخی از مواردی که کاربردهای تجاری خاص دارند و به نهادهای تحریم‌شده مرتبط می‌شوند، به مجوز خاص وزارت خزانه‌داری نیاز دارند. روز جمعه، سیاست خود را برای صدور مجوزهای موردی خاص تغییر دادیم و اکنون هرگونه درخواست برای مجوز خاص مربوط به آزادی اینترنت در ایران در اولویت قرار می‌گیرد. اگر اسپیس‌اکس تشخیص دهد برخی از فعالیت‌هایی که هدفشان کمک به ایرانی‌ها است، به مجوز خاصی نیاز دارد، به‌سرعت به آن رسیدگی می‌شود.»

ند پرایس درباره اینکه آیا احضار سفرای کشورها می‌تواند به انزوای جمهوری اسلامی و بازنگری در سیاست‌های این کشور منجر شود، گفت: «این تصمیم مستقل کشورها خواهد بود. ما به سهم خود، از اختیاراتی که داریم استفاده کرده‌ایم. مهم این است که برخورد کشورها با چنین موضوعی حتی با رویکردهای مختلف، مکمل هم باشد و به مردم ایران کمک کند.»

او در بخش دیگری از گفته‌هایش افزود: «بر اساس برخی گزارش‌ها، دولت ایران دسترسی بیشتر از ۸۰ میلیون شهروند خود به اینترنت را قطع کرده است. از این اقدام‌ها روشن است که رهبران ایران در اصل از مردم خود می‌ترسند. بنابراین ما متعهدیم اطمینان حاصل کنیم مردم ایران می‌توانند از حق جهانی آزادی بیان و حق دسترسی آزادانه به اطلاعات از طریق اینترنت، استفاده کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر وقایع اخیر ایران بر مذاکرات وین گفت: «ما همچنان مصممیم که مطمئن شویم ایران به طور دائم و قابل راستی‌آزمایی از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع می‌شود؛ هرچند که این یک واقعیت است که این مذاکرات در حال حاضر در جایگاه سالمی قرار ندارد. ما به صراحت اعلام کرده‌ایم در حالی که در تلاش‌هایمان صادق و ثابت‌قدم بوده‌ایم، تاکنون ندیده‌ایم که دولت ایران تصمیمش را درباره احیای برجام گرفته باشد. نباید از این واقعیت غافل شد که اگر ایران سلاح هسته‌ای در اختیار داشت، هر چالشی با جمهوری اسلامی دشوارتر و به نوعی غیرقابل‌حل‌تر می‌شد. ما نه تنها به برنامه موشکی ایران، نه تنها به حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی و فعالیت‌های بدخواهانه در فضای سایبری، بلکه به انواع نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی فکر می‌کنیم.»

او در پاسخ به اینکه آیا در ۱۰ روز گذشته پیامی بین این دو کشور ردوبدل شده است، گفت: «ما به‌صراحت به ایران اعلام کردیم که الزام‌های خاصی داریم و توافق بد را نمی‌پذیریم. همان‌طور که دیشب هم وزیر خارجه گفت، پاسخ ایران به پیشنهاد اخیر به گونه‌ای نبود که توافق را ببندیم، در واقع ما را تا حدودی به عقب برد. من از هیچ گونه رفت‌وآمد بیشتر ایران با اتحادیه اروپا اطلاعی ندارم. در حال حاضر، بر اساس مواضع ایران که این هفته به طور علنی در نیویورک مجددا بر آن تایید شد، به نظر نمی‌رسد که به‌زودی شاهد توافق باشیم.»

ند پرایس در ادامه، افزود: «ما در تلاشیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد. ترجیح ما این است که این کار را به صورت دیپلماتیک انجام دهیم؛ اما اگر توافقی حاصل نشود، ابزارهایی روی میز داریم تا با تهدیدهای این کشور مقابله کنیم.»

این مقام وزارت خارجه در پاسخ به اینکه حمایت از مردم ایران یا رسیدن به توافق هسته‌ای، کدام یک اولویت دارند، گفت: «هر دو موضوع را اولویت و بخشی از منافع ملی می‌دانیم. برجام یکی از ابزارهای دیپلماتیک برای اطمینان از این است که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد؛ اما ما به این ایده هم متعهدیم که حقوق بشر در مرکز سیاست خارجی ما قرار دارد و در روزهای اخیر دیدید که اقدام‌هایی در این زمینه انجام دادیم.»

او همچنین در جواب این پرسش که آیا می‌توانید به مردم ایران که اکنون در خیابان‌اند، قول بدهید که حتی اگر با ایران در مورد برجام به توافق برسید، به حمایت از آن‌ها ادامه دهید و نهادها و مقام‌ها ایرانی را تحریم کنید، گفت: «کاملا؛ ۱۰۰ درصد. فقط رژیم ایران می‌تواند خواسته‌های مردم این کشور را به طور کامل برآورده کند؛ اما ما هر کاری که بتوانیم برای حمایت از آرمان‌های مشروع مردم ایران انجام می‌دهیم.»