گروسی: گفت‌وگو با ایران ‌آغاز شده است

این نشست درحالی برگزارش شد که معترضان در ایران برای دهمین شب متوالی علیه جمهوری اسلامی تجمع کردند و به خیابان‌ها آمدند

رافائل گروسی و محمد اسلامی در دهمین شب خیزش سراسری در ایران دست در دست هم به دوربین لبخند می‌زنند-@rafaelmgrossi

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار عکسی با محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، نوشت: گفت‌و‌گو با ایران بر سر شفاف‌ساری مسائل باقي‌مانده پادمانی آغاز شده است.

در این عکس گروسی و اسلامی دست در دست یکدیگر رو به دوربین لبخند می‌زنند. گروسی در توییتر نوشت که در دفتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میزبان اسلامی، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نشست درحالی برگزارش شد که معترضان در ایران برای دهمین شب متوالی علیه جمهوری اسلامی تجمع کردند و به خیابان‌ها آمدند.

همزمان دیگر مقامات جمهوری اسلامی از جمله حسین امیرعبداللهیان که همچنان در نیویورک به‌سر می‌برد نیز برای حل مسائل باقی‌مانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام آمادگی کرده‌اند. او در دیدار روز دوشنبه با همتای کوبایی خود گفت: «چنانچه دولت آمریکا اراده‌ای برای اتخاذ تصمیم داشته باشد، حصول توافق دور از دسترس نخواهد بود، اما آمریکا تاکنون قادر به اتخاذ تصمیم واقع‌بینانه نبوده است. ما میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد. دیپلماسی به‌خوبی کار می‌کند.»

امیرعبداللهیان مدعی شده است که از آمریکا پیامی برای مذاکره مستقیم دریافت کرده است که به گفته او همراه با حسن‌نیت بوده است.

این درحالی است که مقامات کاخ سفید ارسال این پیام همراه با حسن‌نیت را تکذیب نکرده‌اند. نشانه‌ای که می‌تواند حاکی از صحت اظهارات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران باشد.

مقامات دولت جو بایدن در روزهای اخیر، همزمان با خیزش سراسری در ایران که با کشته شدن مهسا امینی آغاز شد، موضع‌گیری‌هایی در حمایت از معترضان داشته‌اند اما در عین حال اعلام کرده‌اند که این موضوع از مذاکرات هسته‌ای و تعامل با جمهوری اسلامی جدا است. آنها ادعا می‌کنند نمی‌خواهند اشتباهات دولت اوباما را تکرار کنند که در جریان جنبش سبز معترضان ایرانی را تنها گذاشت. اما در عین حال از ادامه تعامل با حکومتی سخن می‌گویند که همین حالا در حال سرکوب خشن معترضان خواستار آزادی در خیابان‌ها است.

مذاکرات هسته‌ای که برای یک سال در دولت بایدن ادامه داشت در نیمه اسفندماه و پس از حمله روسیه به اوکراین متوقف شد. از آن پس تلاش‌هایی برای احیای برجام انجام شد که به نتیجه نرسد. در نهایت اتحادیه اروپا پیشنهادی را روی میز گذاشت که ایران و آمریکا نظر خود را درباره آن اعلام کردند. آخرین نظر که جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد، برای غرب خوشایند نبود و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا آن را گامی رو به عقب خواند.

با این حال به موازات خیزش مردمی در ایران که با سفر ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل همراه بود، مقامات جمهوری اسلامی موضع ملایم‌تری در مساله مذاکرات هسته‌ای اتخاذ کردند.

آنها بر خلاف ماه‌های قبل که خواستار بسته شدن موضوعات پادمانی بودند، اعلام کردند که آماده‌اند در این زمینه پاسخ بدهند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه سال است که به دنبال پاسخ تهران به پرسش‌هایی درباره کشف رد اورانیوم غنی‌نشده در سه سایت اعلام نشده است.

تهران با ادعای اینکه این پروند ساخته و پرداخته اسراییل است، خواستار مختومه شدن آن در جریان مذاکرات احیای برجام شده بود.

اما آمریکا و اروپا با این درخواست موافقت نکردند.

اکنون درحالی که خیزش مردمی در ایران یازدهمین روز خود را پشت سر می‌گذارد، گروسی و اسلامی مذاکراتی انجام داده‌اند که به گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آغاز دیالوگ بر سر شفاف‌سازی مسائل باقی‌مانده است.