تلسکوپ فضایی جیمز وب برخورد فضاپیمای ناسا به سیارک دیمورفوس را رصد می‌کند

این ماموریت تلاش این سازمان برای درک چگونگی انحراف یا تغییر مسیر هر سنگ فضایی آینده است که می‌تواند وجود زمین را تهدید کند

دارت نخستین ماموریتی است که به بررسی و نمایش روش انحراف سیارکی اختصاص یافته است - Nasa

تلسکوپ‌های فضایی ناسا، [جیمز] وب و نمونه پیشین آن هابل و همچنین کاوشگر فضایی لوسی، همگی برای رصد ماموریت دارت ناسا در روز دوشنبه که [در جریان آن] یک فضاپیما به یک سیارک برخورد می‌کند، آماده‌اند.

توماس استاتلر، دانشمند برنامه دارت، روز پنجشنبه گفت: «ما مکان یک سیارک را جابه‌‌جا می‌کنیم. ما در حال تغییر حرکت یک جرم طبیعی در فضاییم. بشر هرگز پیش از این چنین نکرده است. اینکه ما این کار را انجام می‌دهیم و اینکه این موضوع، نشانه چه چیزی در آینده است، بسیار شگفت‌آور است.»

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا «جی‌دبلیواس‌تی» (JWST) از زمانی که عملیات خود را در اوایل سال جاری آغاز کرد، مجموعه‌ تصاویر خیره‌کننده‌ای از کیهان ثبت کرده است.

ناسا هفته گذشته از تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از نپتون رونمایی کرد که این سیاره اغلب سرد را در حالی که در نور فروسرخ می‌درخشید، نشان می‌داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اینک، تصاویر ماموریت دارت که با تلسکوپ فضایی جیمز وب و تلسکوپ فضایی هابل ثبت خواهند شد، می‌توانند در خصوص فیزیک برخورد فضاپیما با سیارک و همچنین بقایای سیارک پس از برخورد، اطلاعات بیشتری را آشکار کنند.

فضاپیمای دارت سازمان فضایی آمریکا در [جریان یک] آزمایش اثبات مفهومی، به سیارکی به نام دیمورفوس در فاصله ۶.۸ میلیون مایلی (۱۰.۹ میلیون کیلومتری) زمین برخورد خواهد کرد و ناسا نتایج را به‌دقت اندازه‌گیری می‌کند.

این ماموریت تلاش این سازمان برای درک چگونگی انحراف یا تغییر مسیر هر سنگ فضایی آینده است که می‌تواند وجود زمین را تهدید کند.

لیندلی جانسون، مسئول [سامانه] دفاع سیاره‌ای ناسا، گفت: «دارت در حال نشان دادن چیزی است که ما آن را «روش برخورد جنبشی» برای تغییر سرعت سیارک در فضا و در نتیجه تغییر مدار آن می‌نامیم. این نمایش [عملی]، برای آینده ما اینجا روی زمین و حیات روی زمین بسیار مهم است.»

لیچیا کیوب، یک ریزماهواره کوچک ایتالیایی که دارت را همراهی می‌کند، نیز داده‌های خود را از این برخورد جمع‌آوری خواهد کرد.

فردا برای تماشای برخورد فضاپیمای دوگانه آزمایش تغییر جهت سیارک (DART) ناسا به هدف سیارکی خود، گوش به زنگ باشید!

دارت نخستین ماموریتی است که به بررسی و نمایش روش انحراف سیارکی اختصاص یافته است.

— NASA Marshall (@NASA_Marshall) بیست و پنجم سپتامبر ۲۰۲۲

«عکاس کوچک» خود را برای ثبت این رویداد آماده کرده است.

لیچیا کیوب هفته گذشته، تصاویر خیره‌کننده‌ای از هلال زمین و «هفت خواهر» خوشه ستاره‌ای پروین ثبت کرد.

این ریزماهواره پس از برخورد دارت با دیمورفوس، حدود سه بار از کنار سیارک گذر خواهد کرد تا با دو دوربین اپتیکی خود- لوک (واحد جست‌وجوگر اصلی لیچیا کیوب) و لیا (تصویربردار جست‌وجوگر سیارکی لیچیا کیوب) از سطح سیارک و همچنین بقایای بیرون‌ریخته‌شده از دهانه تازه‌تشکیل‌شده تصویربرداری کند.

ماموریت دارت، جدا از اینکه ماموریتی برای آزمایش این است که آیا می‌توان سیارک‌ها را از مسیرشان منحرف کرد یا نه، «اطلاعاتی میدانی» را در مورد اینکه این سنگ‌های فضایی از چه ساخته شده‌اند، نیز آشکار خواهد کرد.

دانشمندان همچنین امیدوارند از این مطالعات دریابند که جز منحرف کردن این سنگ‌های فضایی از مسیرشان، چه رویکردهایی ممکن است برای نجات ما از هر سیارکی که به سمت زمین می‌آید، مفید باشد.

© The Independent

بیشتر از علوم