اعتصاب سراسری؛ کلاس‌های‌ خالی مدارس و دانشگاه‌های ایران 

دانش‌آموزان و دانشجویان می‌گویند تا آزادی بی‌قیدوشرط دوستانشان در کلاس‌ها شرکت نمی‌کنند 

در پی‌ دستگیری گسترده دانشجویان، ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه‌ها و غیرحضوری شدن کلاس‌های درس با وجود اختلال شدید اینترنت، شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در سراسر ایران اعلام کردند که در کلاس‌های درس حاضر نخواهند شد. همچنین به دنبال فراخوان شورای تشکل‌های صنفی معلمان، تعداد زیادی از معلمان و دانش‌آموزان سراسر ایران هم روز دوشنبه، چهارم مهرماه، به اعتصاب سراسری پیوستند و از رفتن سر کلاس‌های درس خودداری کردند. 

شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف که پیش‌تر اعلام کرده بود نیروهای امنیتی در جریان اعتراض‌ها، دانشجویان را «فله‌ای» دستگیر کرده‌اند، در اطلاعیه‌ای جدید، خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی شد و با تاکید بر اینکه آموزش حضوری «توجیه» ندارد، از دانشجویان و استادان خواست در کلاس‌های درس حاضر نشوند. 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، شماری از استادان دانشگاه صنعتی شریف نیز در واکنش به بازداشت دانشجویان، اعتصاب کرده‌اند. شهرام خزایی، سهراب راهوار، علی قاضی‌زاده، مهرزاد پورمحمد نامور، علیرضا معززی تهرانی، زهرا کاوه‌وش و علی شریفی زارچی هفت تن از استادان دانشگاه صنعتی شریف‌اند که ضمن تاکید بر اینکه «تا زمان آزادی دانشجویان بازداشت‌شده کلاس‌های درس را برگزار نخواهند کرد»، اعتصاب خود را اعلام کردند.

دانشجویان دانشگاه شهید چمران نیز در اطلاعیه‌ای، ضمن محکوم کردن دستگیری «دانشجویان معترض» و «بی‌گناه» بدون تفهیم اتهام، اعلام کردند که تا اطلاع ثانوی از شرکت در کلاس‌ها خودداری می‌کنند. آنان از استادان هم خواستند در «شرایط موجود» که زمان «قبول مسئولیت و موضع‌گیری» است، با دانشجویان همراه باشند و به تحریم کلاس‌های درس بپیوندند. 

دانشجویان دانشگاه علوم توانبخشی تهران نیز «اهانت و بی‌احترامی» به حقوق مدنی دانشجویان، دستگیری غیرقانونی آنان و جایگزینی آموزش مجازی به جای آموزش حضوری را محکوم کردند و گفتند که تا اطلاع ثانوی در کلاس‌های درس شرکت نمی‌کننند.

دانشجویان دانشگاه الزهرا نیز در فراخوانی، تاکید کردند که سکوت در برابر اتفاق‌های اخیر را «اهانت» به خود می‌دانند و تا اطلاع ثانوی و روشن شدن وضعیت دانشجویان مفقودی، از شرکت در کلاس‌های حضوری و مجازی خودداری می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز اعلام کردند به دلیل «دستگیری غیرقانونی» جمعی از دانشجویان، در کلاس‌ها حاضر نمی‌شوند. 

دانشجویان دانشگاه هنر در اطلاعیه خود، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بیشترین محرومیت و محدودیت را متحمل شده‌اند، تاکید کردند: «ما سال‌ها رویاهای خود را در راهروهای دانشگاه دفن کردیم و پس از پایان تحصیل نیز بدون وابستگی و تن دادن قادر به ادامه فعالیت هنری نیستیم؛ اما اکنون رساتر از هر زمان دیگری بازداشت سراسری دانشجویان را محکوم می‌کنیم و خواهان آزادی بی‌قیدوشرط دوستانمانیم.» این دانشجویان ورود نیروهای امنیتی به داخل دانشگاه را «دست‌درازی» به ساحت دانشگاه دانستند و اعلام کردند تا لحظه آزادی دانشجویان دربند، در کلاس‌های درس شرکت نمی‌کنند. 

دانشجویان دانشگاه سوره نیز با بیان اینکه مقام‌های حکومت می‌خواهند «هویت دانشجویی» را سرکوب کنند، اعلام کردند دستگیری دانشجویان را برنمی‌تابند و تا لحظه آزادی آنان در کلاس‌های درس حاضر نمی‌شوند. به گفته آنان، برگزاری مجازی ‌کلاس‌های در پی اتفاق‌های اخیر مفهومی جز خاموشی صدای دانشجویان ندارد.

دانشجویان دانشگاه خوارزمی نیز اعلام کردند برای حمایت از تمام اقشار جامعه از شرکت در کلاس‌های حضوری و غیرحضوری خودداری می‌کنند. 

دانشجویان دانشگاه تهران هم محاصره دانشگاه به‌وسیله نیروهای امنیتی، دستگیری غیرقانونی و بدون تفهیم اتهام دانشجویان و جایگزینی آموزش مجازی را «توهین‌آمیز» خواندند و تاکید کردند که در کلاس‌ها شرکت نمی‌کنند.

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی نیز در فراخوانی اعلام کردند: «اکنون که دانشگاه در میانه راه آزادی و آزادگی شانه‌به‌شانه با مردم در حرکت است، بار دیگر نیروهای سرکوب به ساحت دانشگاه یورش آوردند و قصد بستن ‌درهای آن را دارند. ما جمعی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی ضمن اعلام حمایت تام‌وتمام از دانشجویان و مردم، دستگیری دوستان خود را غیرقانونی می‌دانیم و تا لحظه آزادی دوستانمان از پای نخواهیم نشست.» آن‌ها  تاکید کردند که سر کلاس‌های درس حاضر نمی‌شوند.

تا لحظه تنظیم این گزارش، دانشجویان دانشگاه چمران اهواز و شماری از دانشجویان دانشگاه‌های همدان و تبریز نیز اعلام کرده‌اند که روز دوشنبه به اعتصاب‌های سراسری ملحق می‌شوند و در کلاس‌های درس شرکت نمی‌کنند. 

در روزهای گذشته برخی استادان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها نیز در حمایت از اعتراض‌های سراسری مردم از سمت خود استعفا کردند. 

اعتراض‌های دانشجویی به قتل مهسا امینی از روز شنبه، ۲۶ شهریور، آغاز شد و نیروهای امنیتی تاکنون شمار زیادی از دانشجویان را دستگیر شده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تداوم اعتراض‌های دانشجویی، کلاس‌های درس را هم مجازی کردند؛ آن هم در شرایطی که اینترنت در ایران با اختلال شدید مواجه است. 

تحریم کلاس‌های درس به دانشگاه‌ها محدود نبود؛ روز دوشنبه، در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، شمار زیادی از معلمان و دانش‌آموزان هم از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کردند و به اعتصاب‌های سراسری پیوستند. 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در فراخوانی که روز یکشنبه منتشر شد، ضمن «محکومیت شدید سرکوب حکومتی علیه مردم بی‌دفاع»، «پادگانی شدن برخی مدارس»، و «دستگیری و زندانی کردن دانش آموزان، دانشجویان و مردم در تجمع‌های مسالمت‌آمیز» از همه فرهنگیان شاغل و بازنشسته و دانش‌آموزان دعوت کرد در روزهای دوشنبه و چهارشنبه، چهارم و ششم مهرماه، از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کنند. 

همچنین گروهی از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه، موسوم به «پیشرو»، اعلام کردند که از روز دوشنبه در اعتراض به حجاب اجباری و بازداشت غیرقانونی دانش‌آموزان در اعتراض‌های مدنی روزهای اخیر، مقنعه از سر برمی‌دارند و شعارهایی مانند «نه روسری نه توسری، آزادی و برابری» و «دانش‌آموز زندانی آزاد باید گردد» سر می‌دهند.