دومین اجرای تئاتر «کابل؛ ۱۵ اوت» با استقبال شهروندان فرانسه روی صحنه رفت

تئاتر «کابل؛ پانزدهم اوت» با نقش‌آفرینی ۱۱ هنرمند اهل افغانستان در شهرهای مختلف فرانسه اجرا می‌شود

نمایش «کابل؛ ۱۵ اوت» برای نخستین بار در ماه مه ۲۰۲۲، با اجرای گروه ۱۱ نفری هنرمندان افغان، با حضور یک هنرمند ایرانی و به کارگردانی سه هنرمند فرانسوی در سالن نمایش‌های شهر تور فرانسه، افتتاح شد. استقبال از اولین اجرای این نمایش، سبب شد که مخاطبان بیشتری به صف تماشاچیان علاقه‌مند بپیوندند. همه بلیط‌های دومین اجرای این نمایش که در ماه سپتامبر در شهر روآن فرانسه برگزار شد، یک روز پیش از اجرا، به فروش رفتند و شماری از علاقمندان پشت در ماندند.

نمایش ۹۰ دقیقه‌ای «کابل؛ ۱۵ اوت» ساخته سه کارگردان فرانسوی به نام‌های مرسیال دی فونزوبو، لوسی برلوویج و بریس برتود است که اکنون در فهرست نمایش‌های رسمی مرکز هنرهای دراماتیک نورماندی فرانسه قرار دارد و تا پایان سال ۲۰۲۲، هر ماه در یکی از شهرهای نورماندی به نمایش در می‌آید. در این نمایش، ۱۱ هنرمند افغانستان از جمله برخی از پیشکسوتان سینما و تئاتر کشور همچون ممنون مقصودی، شرکت دارند و در نقش‌های متفاوت، تحولات اجتماعی و فرهنگی زندگی مردم در افغانستان در ۲۰ سال گذشته و از دست رفتن آرزوها و دستاوردهای آن‌ها را به روی صحنه می‌برند.

علی کیان، یکی از اعضای این نمایش، در مورد خط روایی این نمایش به ایندیپندنت فارسی گفت: «نمایش کابل؛ ۱۵ اوت با اجرای تراژدی رستم و سهراب توسط ممنون مقصودی آغاز می‌شود، با روایت ۱۱ سپتامبر تا سقوط کابل توسط علی کیان در نقش نویسنده و صغرا ستایش در نقش فیلمبردار ادامه می‌یابد و دختران رقص محلی اجرا می‌کنند، آواز می‌خوانند و از سقوط کابل، دغدغه‌ها، آرزوها و دلتنگی‌هایشان می‌گویند.»

کیان در مورد این نمایش گفت: «بیان دردها، دغدغه‌ها و وضعیت دشوار گذشته و حال افغانستان، زنگ خطری است که به مخاطب غربی هشدار می‌دهد تا مبادا به جریان گمراه‌کننده‌ عادی‌‌سازی وضعیت در افغانستان پیوسته، بار دیگر‌ از سر غفلت و ندانم‌کاری (مانند مذاکرات صلح دوحه) نقش باطلی را ایفا کنند.»

نمایش «کابل؛ ۱۵ اوت»، نویسنده‌ واحد ندارد و قسمت‌های مختلف آن را هر یک از ۱۱ هنرمند افغان، متناسب با نقش خودشان به‌صورت کارگاهی درطول چهار ماه تمرین نوشته‌اند.

هنرمندان افغان که هر یک پیشینه کار هنری در بخش سینما و تئاتر یا تجربه کار رسانه‌ای و نویسندگی را دارند، پس از چهار ماه تمرین تحت نظر سه کارگردان فرانسوی، برای اولین بار در ماه مه ۲۰۲۲، این نمایش را در شهر تور فرانسه به روی صحنه بردند و پس از یک وقفه تابستانی، تور جدید خود را آغاز کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی کیان استقبال مردم از دومین اجرای این نمایش در شهر روآن فرانسه در شب ۱۵ سپتامبر را غیرمنتظره دانست. او گفت: «بلیت‌های آن یک روز پیش از اجرا با تکمیل شدن ظرفیت به اتمام رسید و تعدادی از علاقه‌مندان موفق به دیدن نمایش نشدند.»

در نمایش «کابل؛ ۱۵ اوت» به غیر از علی کیان و ممنون مقصودی، ۹ هنرمند دیگر از افغانستان نیز همچون لینا مقصودی، فرزانه نوابی، مریم یوسفی، شگوفه آروین، گلثوم زهرا، رضا اهورا، شاه‌ولی نوابی، مریم رها و صغرا ستایش ایفای نقش می‌کنند و سعید میرزایی، هنرمند ایرانی، نیز آن‌ها را همراهی می‌کند.

هنرمندان افغان قدم گذاشتنشان روی صحنه نمایش تئاترهای شکوهمند اروپا را یکی از گام‌های ارزشمند برای دادن جانی دوباره به تئاتر فروپاشیده و در حال احتضار افغانستان می‌دانند. هرچند در دو دهه گذشته، سینمای افغانستان دست‌کم به لحاظ کمی، دستاوردهایی داشت و به جشنواره‌های بین‌المللی راه یافته بود، اما تئاتر این کشور به‌دلیل نبود فضا، امکانات و مخاطب جدی، به‌طور کامل سقوط کرده بود.

نمایش «کابل؛ ۱۵ اوت» قدم تازه هنرمندان افغان روی صحنه تئاتر است که به کمک مرکز هنرهای دراماتیک فرانسه به روی صحنه رفته است.

مرکز هنرهای دراماتیک فرانسه هم‌زمان با فروپاشی حکومت جمهوریت در افغانستان، بلافاصله برای نجات جان هنرمندان و اهل رسانه در افغانستان دست به کار شد و شماری از هنرمندان و نویسندگان افغانستان را در ماه‌های نخست حاکمیت طالبان، به فرانسه منتقل کرد. این مرکز ضمن فراهم آوردن زمینه انتقال هنرمندان افغان، اکنون زمینه کار هنری را نیز برای آن‌ها فراهم کرده و در اولین قدم، نمایش تئاتر «کابل؛ ۱۵ اوت» را با بودجه رسمی خود به روی صحنه برده و در فهرست نمایش‌های رسمی سازمان دولتی مرکز هنرهای دراماتیک قرار داده است.

این نمایش قرار است تا ماه دسامبر، در شهرهای بندر آور (Le Havre), شهر کان (Caen), شهر ویر (Vire) و اورو (Evreux) فرانسه روی صحنه برود.

بیشتر از تئاتر و رقص