دست‌کم ۲۳ دانشجو بازداشت شدند

 با تداوم اعتراض‌ها، کلاس‌های چهار دانشگاه در تهران مجازی شدند

با گسترش اعتراض‌های دانشجویان در حمایت از تظاهرات سراسری و ضدحکومتی، دست‌کم ۲۳ دانشجو بازداشت شدند. تعدادی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، بهشتی و الزهرا برای جلوگیری از ادامه تجمع‌های دانشجویی، با تعطیل کردن کلاس‌های حضوری، اعلام کردند کلاس‌ها را مجازی برگزار می‌کنند.

اعتراض‌های دانشجویی یک روز پس از آغاز تظاهرات ضدحکومتی و از روز یکشنبه، ۲۷ شهریور، آغاز شد. دانشجویان دانشگاه تهران، علامه طباطبایی و همچنین دانشگاه‌های بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی، علم‌وصنعت، امیرکبیر، شریف، دانشگاه هنر، الزهرا و تربیت مدرس در یک هفته گذشته، تجمع‌های اعتراضی دانشجویان را شاهد بوده‌اند.

در چند دانشگاه از جمله دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه تهران، نیروهای بسیج دانشجویی با سر دادن شعار الله‌اکبر به دانشجویان حمله کردند.

دور جدید بازداشت دانشجویان از عصر یکشنبه در دانشگاه تهران آغاز شد. حراست دانشگاه تهران تعدادی از دانشجویان را هنگام خروج از دانشگاه بازداشت و به ساختمان حراست واقع در خیابان ۱۶ آذر منتقل کرد و پس از آن به نیروهای امنیتی تحویل داد. شمار دیگری از دانشجویان نیز در منازل و خوابگاه‌ها و تعدادی نیز در جریان تظاهرات ضدحکومتی بازداشت شدند.

هنوز آمار کاملی از دانشجویان بازداشتی اعلام نشده است اما شورای صنفی کانون‌های صنفی دانشجویان اسامی ۲۳ دانشجوی بازداشت‌شده را اعلام کرد که سه نفر از آن‌ها شامگاه جمعه آزاد شدند؛ اما دست‌کم ۲۰ دانشجو هنوز در بازداشتگاه‌های نیروهای امنیتی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فهرست دانشجویان بازداشتی، اسامی ۱۱ دانشجوی دانشگاه تهران، پنج دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، یک دانشجوی دانشگاه هنر و از دانشگاه‌های تربیت مدرس، آزاد واحد تهران مرکز، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، نوشیروانی بابل، دانشگاه کاشان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز یک دست‌کم یک دانشجو مشاهده می‌شود.

یکی از دانشجویان بازداشت‌شده بردیا شکوری‌فرد، دارنده‌ مدال نقره المپیاد ادبی و دانشجوی اقتصاد دانشگاه تهران ورودی ۱۳۹۹، است که پس از تجمع چهارشنبه، ۳۰ شهریور ۱۴۰۱، در دانشگاه تهران، همراه با جمعی از دانشجویان بازداشت شد. به گفته نزدیکان بردیا شکوری‌فرد، از زمان بازداشت تاکنون، درباره ارگان بازداشت‌کننده و مکان نگهداری این دانشجو اطلاعی در دست نیست.

محمد نوری، دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران، نیز روز پنجشنبه، ۳۱ شهریور ماه، مقابل منزل خود بازداشت شد.

ریحانه معروف، دانشجوی جامعه‌شناسی ورودی ۱۴۰۰ دانشگاه تهران، نیز یکی دیگر از دانشجویان بازداشت‌شده است. او دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است.

 مجید امام‌وردی، دانشجوی حقوق دانشگاه تهران، یکی دیگر از دانشجویانی است که از زمان بازداشت او در روز پنجشنبه تاکنون، اطلاعی از محل نگهداری‌اش منتشر نشده است.

سهند مرتضوی، دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه تهران، نیز از دیگر دانشجویان بازداشت‌شده به دست نیروهای امنیتی است.

کامیار شریفی، دانشجوی برنامه‌ریزی اجتماعی دانشگاه تهران، نیز ساعت ۴ بامداد جمعه ۱ مهر ۱۴۰۱ بازداشت شد. او هنگام بازداشت در منزل خود بود و با هجوم نیروهای امنیتی دستگیر شد. ماموران هنگام بازداشت کامیار شریفی، منزل او را تفتیش و گوشی و سایر لوازم شخصی این دانشجو را توقیف کردند.

آذین سعیدی‌نسب، دانشجوی محیط زیست دانشگاه تهران، هم از جمله دانشجویان بازداشت‌شده در جریان اعتراض‌های اخیر است.

وحید فراهانی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه تهران و شیوا موسی‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه هنر تهران، نیز روز پنجشنبه، ۳۱ شهریور ماه، بازداشت شدند. 

از بهروز شیربیگی، دانشجوی کارشناسی جامعه‌شناسی، و فرهاد شجاع‌حیدری، دانشجوی کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، که چهارشنبه، ۳۰ شهریور، بازداشت شدند، تاکنون اطلاعی در دست نیست.

امین توحیدی، شاهو بایزیدی، مهرداد آرندان سه تن از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی‌اند که روز پنجشنبه، ۳۱ شهریور، بازداشت شدند.

زهرا کشککی هم از دانشجویان بازداشتی است. او در دانشگاه تربیت مدرس درس می‌خواند.

مهدی باقرزاده، دانشجوی رشته سینما دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، نیز از روز چهارشنبه بازداشت شده و تاکنون درباره محل نگهداری او اطلاعی داده نشده است.

احمدرضا افشار، دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه هنر اسلامی تبریز، نیز روز چهارشنبه، ۳۰ شهریور ماه، در تبریز بازداشت شده است.

کرم‌الله سلیمانی، دانش‌آموخته و از فعالان دانشجویی سابق دانشگاه کاشان، نیز روز چهارشنبه در گچساران بازداشت شد. سلیمانی رمان‌نویس، کارگردان تئاتر و نمایش‌نویس است.

محمد عرب، دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی دانشگاه نوشیروانی بابل، هم روز جمعه بازداشت شد. از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده او اطلاعی در دست نیست.

علیرضا صابریان، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، صبح پنجشنبه، ۳۱ شهریور، با هجوم نیروهای امنیتی به منزلش دستگیر شد.

ماهان گچ‌پزان عیدگاهی، دبیر کل شورای صنفی دانشگاه تهران و دانشجوی روانشناسی ورودی ۱۳۹۹، که روز پنجشنبه بازداشت شده بود، شامگاه جمعه آزاد شد.

بنابر اعلام شورای کانون‌های صنفی دانشجویان،  مهسا عبدالله‌زاده  و مبینا محمدی، دانشجوی ادبیات فارسی دانشگاه تهران، نیز دو دانشجوی دیگری‌اند که از روز پنجشنبه بازداشت و عصر جمعه آزاد شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از گسترش اعتراض‌ها در میان دانشجویان هم‌زمان با تظاهرات فراگیر ضدحکومتی، دانشگاه تهران برای جلوگیری از حضور دانشجویان و ادامه این اعتراض‌ها، اعلام کرد که کلاس‌های این دانشگاه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

دانشگاه الزهرا نیز که در این روزها تجمع‌های اعتراضی دانشجویان و برداشتن حجاب آنان را شاهد بود، در اطلاعیه‌ای از مجازی شدن کلاس‌های درس و جلسات دفاع پایان‌نامه از دوم تا هفتم مهرماه خبر داد.

دانشگاه‌های خواجه نصیرالدین طوسی و بهشتی نیز در اقدامی مشابه و به دنبال برگزاری چند تجمع اعتراضی دانشجویان، اعلام کردند که کلاس‌های خود را مجازی برگزار می‌کنند.