انفجاری در کابل، نمازگزاران را هدف قرار داد

تاکنون سه کشته و ۲۸ زخمی از این انفجار گزارش شده است

یک انفجار در ناحیه اعیان‌نشین وزیر اکبر‌خان شهر کابل، بعدازظهر جمعه یکم مهر (۲۳ سپتامبر) نمازگزارانی را که در حال ترک مسجد بودند هدف قرار داد.

الجزیره به نقل از منابعی آگاه در یکی از بیمارستان‌های کابل نوشت که درنتیجه این انفجار سه نفر کشته و ۲۸ نفر زخمی شده‌اند.

خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان در کابل، در توییتی نوشت که انفجار در بیرون مسجد و درحالی‌که نمازگزاران به سمت خانه‌هایشان می‌رفتند رخ داد. به گفته این عضو طالبان، همه قربانیان انفجار افراد غیرنظامی‌اند. زدران جزئیات دقیق شمار زخمی‌ها و کشته‌های این انفجار و همچنین نوع مواد انفجاری را ارائه نکرد.

تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که بخشی از ورودی مسجد وزیر اکبرخان درنتیجه انفجار آسیب دیده است و چندین خودرو نیز در محل آتش گرفته‌اند.

شماری از شاهدان حادثه نیز در فضای مجازی نوشتند که انفجار در بیرون محوطه مسجد و در میان نمازگزارانی که در حال خروج از مسجد بودند رخ داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 طلوع‌نیوز نوشت که انفجار ناشی از مین مغناطیسی جاگذاری شده مقابل ورودی مسجد بوده، اما تاکنون جزئیات دقیقی از چگونگی وقوع آن منتشر نشده است.

کاخ ریاست جمهوری، سفارت شماری از کشورهای اروپایی و دفاتر سازمان‌های خارجی، ازجمله دفتر سازمان ملل متحد در ناحیه وزیر اکبر‌خان قرار دارند. پلیس طالبان لحظاتی پس از وقوع انفجار، محل حادثه را محاصره و تردد خودروها را در خیابان وزیر اکبر‌خان ممنوع کرد.

تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که ساکنان محل با سراسیمگی در حال دور شدن از محل انفجار‌ند.

کابل روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیز شاهد انفجارهای دیگری بود. یک انفجار عصر روز چهارشنبه در ناحیه دهمزنگ شهر کابل رخ داد که بر اثر آن سه نفر کشته و ۱۳ نفر زخمی شدند. همچنین انفجاری دیگر روز پنجشنبه در ناحیه خیرخانه شهر کابل رخ داد که جزئیات آن به رسانه‌ها ارائه نشد.

هرچند طالبان ادعا می‌کنند که سلطه این گروه بر افغانستان، به برقراری امنیت در کشور منجر شده است، اما در مدت یک‌سال سلطه طالبان، حوادث مرگباری در شهرهای بزرگ افغانستان به وقوع پیوسته که به کشته و زخمی شدن صدها غیرنظامی منجر شده است.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان، در نخستین گزارش خود از اوضاع افغانستان که اوایل سپتامبر منتشر شد، در مورد افزایش حمله‌های هدفمند علیه غیرنظامیان و به‌ویژه اقلیت‌های قومی و مذهبی ابراز نگرانی کرد و گفت طالبان در انجام تعهداتشان در مورد تامین امنیت در افغانستان ناکام بوده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه در بیانیه‌ای که در مورد نشست نمایندگان شماری از کشورهای غربی در مورد وضعیت افغانستان منتشر کرد، با اشاره به افزایش حمله‌های مرگبار داعش خراسان، از طالبان خواست از گروه‌های در معرض خطر که هدف حمله‌های مرگبارند حفاظت کنند.