تامی‌فلو: بهترین داروی کمکی در مبارزه با آنفلوانزا 

داروهای ضدویروسی می‌توانند به کاهش عوارض و کوتاه شدن زمان بهبودی کمک کنند

تامی‌فلو که با نام اوسلتامیویر نیز شناخته می‌شود، یک داروی ضدویروسی خوراکی است-CANVA

بدترین قسمت ابتلا به آنفلوانزا، کنار آمدن با عوارض بالینی آن است که به نظر می‌رسد هیچ راه گریزی از آن نیست. اما شاید بتوان تا پایان دوره بیماری، لرز، درد عضلات، سردرد و تب  را با داروهایی نظیر تامی‌فلو قابل تحمل‌تر کرد.

طبق تعریف سرویس سلامت ملی بریتانیا، آنفلوانزا مانند سرماخوردگی، ازبیماری‌های تنفسی مسری است که عامل ویروسی دارد و داروی ضدویروسی اوسلتامیویر [oseltamivir] یا تامی‌فلو به بدن کمک می‌کند سریع‌تر بهبود یابد.

دکتر دانیل آلن، متخصص پزشکی خانواده و از پزشکان کلینیک پزشکی کلیولند، با فهرست کردن اثرات جالب‌توجه این دارو، آن را یکی از راه‌حل‌های  گذراندن آسان دوران نقاهت سرماخوردگی معرفی کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تامی‌فلو چیست؟

تامی‌فلو که با نام اوسلتامیویر نیز شناخته می‌شود، یک داروی ضدویروسی خوراکی است که برای پیشگیری و درمان انواع خاصی از آنفلوانزا به‌کار می‌رود. این دارو فقط با نسخه پزشک ارائه می‌شود و برای موثر بودن، باید مصرف آن را طی ۴۸ ساعت اولیه پس از احساس نشانه‌های بیماری شروع کنید. با تجویز پزشک، این دارو را دو بار در روز به مدت پنج روز مصرف خواهید کرد.

این دارو چه اثری دارد؟

تامی‌فلو با پروتئین‌هایی که ویروس آنفلوانزا برای تولیدمثل استفاده می‌کند، تداخل می‌یابد و به سیستم ایمنی بدن زمان می‌دهد تا آن را از بین ببرد. دکتر آلن می‌گوید: «تامی‌فلو می‌تواند برای جلوگیری از عفونت، چنانچه مدت کوتاهی پس از قرار گرفتن در معرض آن مصرف شود، به‌کار آید.»

اما اگر مدتی است که به بیماری مبتلا شده‌اید، نیز می‌تواند برای مهار نشانه‌ها و کوتاه کردن زمان بهبودی مفید باشد.

محققان می‌دانستند که مصرف تامی‌فلو ظرف ۴۸ ساعت پس از شروع نشانه‌های بیماری می‌تواند حدود یک روز از طول دوره بیماری، که معمولا هفت تا ۱۰ روز طول می‌کشد، بکاهد. اما یک مطالعه جدیدتر نشان داد که در بیماران ۶۵ ساله و بالاتر، که بیماری شدیدتر و نیز سایر مشکلات سلامتی داشتند، با مصرف تامی‌فلو می‌توان دو تا سه روز از طول دوره بیماری کاست.

هرچند تامی‌فلو در مبارزه با آنفلوانزا موثر است، دکتر آلن هشدار می‌دهد که این دارو برای سایر عفونت‌های ویروسی، مانند سرماخوردگی یا کووید-۱۹ بی‌اثر است. مصرف این دارو در درمان عفونت‌های باکتریایی نیز تاثیری ندارد.

چه کسانی می‌توانند تامی‌فلو مصرف کنند؟

تامی‌فلو برای افرادی که بیشتر در معرض خطرند، مانند افراد دارای مشکلات سیستم ایمنی یا مشکلات ریوی، بهترین انتخاب است. برخی از این مشکلات عبارتند از:

- دیابت

- آسم یا سایر اختلالات تنفسی

- بیماری‌های کبدی، خونی، یا عصبی

- بیماری قلبی یا بیماری مزمن کلیوی

تامی‌فلو همچنین برای کسانی که به طرز چشمگیری اضافه‌وزن دارند، گزینه مناسبی است.

حتی اگر به هیچ‌‌یک از این بیماری‌ها دچار نباشید، ممکن است پزشک شما تشخیص دهد که مصرف تامی‌فلو برای شما مفید است.

دکتر آلن خاطرنشان می‌کند: «حتی یک فرد سالم‌تر نیز ممکن است احساس کند که مصرف آن موثر است، زیرا طول بیماری را کوتاه می‌کند و خطر عوارض پیچیده‌تر را کاهش می‌دهد.»

تامی‌فلو همچنین ممکن است خطر سرایت بیماری به دیگران، مانند کودکان خردسال یا بزرگسالان مسن‌تر، را، به ویژه در طول اپیدمی آنفلوانزا، کاهش دهد.

عوارض و خطرات

این دارو نیز مانند هر داروی دیگری، عوارضی دارد که نباید آن‌ها را نادیده گرفت و همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، فقط باید با تجویز پزشک و با درنظر‌‌گرفتن وضعیت بیمار، تجویز و مصرف شود. اسهال، سردرد، حالت تهوع یا استفراغ، چند نمونه از عوارض این دارو است که ممکن است در برخی افراد دیده شود. 

با این حال، پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا بهتر از هر درمانی است و بهتر است با راهنمایی و مشورت پزشک خود، حتما واکسن آن را در آغاز فصل ابتلا تزریق کنید.

بیشتر از