آذربایجان پیکر ۹۵ تن از کشته‌شدگان ارمنستان را تحویل داد

تنش‌ها و درگیری‌های مرزی اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، خونین‌ترین درگیری طی دو سال گذشته به‌شمار می‌رود

 در جریان درگیری‌های مرزی هفته گذشته، دست‌کم ۲۰۰ تن از نیروهای نظامی دو طرف کشته شدند - Karen MINASYAN / AFP

همزمان با تلاش‌های آمریکا برای حفظ آتش‌بس، جمهوری آذربایجان اجساد ۹۵ تن از نظامی‌های کشته شده ارمنستان را تحویل داد.

 آرام توروسیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان، روز سه‌شنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۱ در گفت‌‌وگو با رادیو دولتی این کشور، شمار کشته‌شدگان یا سربازان مفقود شده در جریان درگیری‌های مرزی با آذربایجان را ۲۰۷ تن اعلام کرد.

مقام‌های دولتی آذربایجان پیش‌تر، اعلام کرده بودند که با همکاری کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، پیکرهای ۹۵ تن از نیروهای نظامی ارمنستان را به این کشور تحویل داده‌اند. در برابر، آذربایجان روز یکشنبه اعلام کرد اجساد ۳۲ تن از نیروهای نظامی خود را تحویل گرفته است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه به‌طور مشترک با وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در نیویورک، در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل، دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ابتدای نشست روز دوشنبه گفت ایالات متحده از این واقعیت که جنگ متوقف شده دلگرم است. به‌گفته مقام‌های آمریکایی، این دیدار در راستای کاهش تنش‌ها و حفظ آتش‌بس شکننده کنونی انجام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست مشترک روز دوشنبه در نیویورک، درست یک روز پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ارمنستان، انجام شد. سفری که با اعتراض گسترده مقام‌های جمهوری آذربایجان مواجه شد.

منطقه قره‌باغ، سال‌هاست که محل مناقشه و عامل اصلی درگیری‌‌ نظامی گسترده میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان است. پس از درگیری‌های سال ۱۹۹۴ بخش‌هایی از این منطقه که در قلمرو آذربایجان به‌حساب می‌اید در تصرف نیروهای ارمنستان باقی ماند. این منطقه عمدتا ارمنی‌نشین است.

تنش‌ها و درگیری‌های مرزی اخیر میان جمهوری  آذربایجان و ارمنستان، خونین‌ترین درگیری طی دو سال گذشته به‌شمار می‌رود. آمارهای رسمی هر دو کشور نشان می‌دهد در جریان درگیری‌های مرزی هفته گذشته، دست‌کم ۲۰۰ تن از نیروهای نظامی دو طرف کشته شده‌اند.

در جریان درگیری‌های پاییز سال ۲۰۲۰، دست‌کم‌ شش هزار و ۷۰۰ تن جان خود را از دست دادند.

بیشتر از جهان