چرا بیست ساله‌ها سراغ بوتاکس و فیلر می‌روند؟

 متخصصان پوست بریتانیا شاهد افزایش نگران‌کننده‌ تعداد جوانانی هستند که از فیلرهای پوستی و بوتاکس استفاده می‌کنند

از هر ۱۰ زن بریتانیایی یک نفر می‌گوید «از همه چیز اندامش متنفر است»-CANVA

کانر سال گذشته، در ازای تزریق ۶ میلی‌لیتر فیلر (پرکننده) پوست به چانه، خط فک و استخوان‌های گونه‌اش، ۸۰۰ پوند پرداخت کرد. او ۲۳ سال دارد و چنین به خاطر می‌آورد: «من هزینه‌اش را ماهیانه به طور قسطی پرداخت می‌کردم، زیرا نمی‌توانستم آن را یک جا بپردازم.» کانر که به خاطر شکل صورتش اعتماد به نفسش را مدت‌ها پیش از دست داده بود به عنوان راه حل فیلر پوست را انتخاب کرد. «از زمانی که حدود ۱۵ یا ۱۶ سال داشتم، همیشه دلم می‌خواست چهره‌ای مشخص‌تری داشته باشم. وقتی جوان‌تر بودم از برنامک‌هایی مانند فیس‌تون (Facetune) استفاده می‌کردم تا چهره‌ام را ویرایش کنم تا ببینم چه شکلی می‌شود.»

پس از تزریق، اعتماد به نفس کانر در یک لحظه تقویت شد. «خط فکم تیزتر، چانه‌ام مربع‌تر و استخوان‌های گونه‌ام برجسته‌تر شده بود. من در دوره پیش از درمان احساس عدم اعتماد به نفس می‌کردم. فقط چیزی می‌خواستم که اعتمادم را تقویت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانر تنها نیست. جوانان اغلب تحت فشار فزاینده معیارهای زهرآگین زیبایی، به درمان‌های زیبایی غیر جراحی روی می‌آورند. به ویژه استفاده از فیلرهای پوستی و بوتاکس، در میان افراد بیست و چند ساله محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. در حال حاضر، هیچ داده‌ای در مورد سنی خاصی وجود ندارد که بزرگی واقعی این روند را نشان دهد، اما متخصصان پزشکی به طور فرضی در حال تعیین این وضعیت هستند. دکتر تامارا گریفیث از انجمن متخصصان پوست بریتانیا می‌گوید: «محبوبیت شیوه‌های زیبایی بدون جراحی در میان جوانان در حال افزایش است.»

اگر چه راحت است که انگشت اشاره را رو به کارداشیان‌ها یا برنامه جزیره عشق (Love Island) آی‌تی‌وی (ITV)  بگیریم که ایده‌آل‌های زیبایی دست‌نیافتنی را روی صفحه نمایش ما نشان می‌دهند، اما جوانان به دلیل جدیدترین گرایشات زیبایی‌شناختی برای داشتن لب‌های قلوه‌ای یا استخوان گونه‌ای که بالا بایستد رقابت می‌کنند.

یک دهه پیش، بوتاکس و تزریق‌ برای افراد مسن‌تر و ثروتمندتری در نظر گرفته می‌شد که می‌توانستند هزینه درمان‌های خیابان هارلی (Harley Street) را بپردازند، از جمله افراد مشهوری که می‌ترسیدند ظاهرشان پیر به نظر بیاید. در حال حاضر، درمان‌های زیبایی در بین افراد بیست و چند ساله فراوان است؛ بعضی‌ها برای پیشگیری بوتاکس می‌زنند، بوتاکس سمی است تزریقی که به طور موقت ماهیچه‌های صورت را که باعث چین و چروک و خطوط ریز می‌شوند، شل می‌کند. اما محبوب‌ترین آن‌ها در میان بیست‌ساله‌ها فیلر پوستی است - ماده‌ای تزریقی با اسید هیالورونیک که برای پرکردن خطوط و چین و چروک‌ها یا حجم دادن به قسمت‌های صورت و برجسته‌تر کردن آن استفاده می‌شود.

کانر تنها یکی از هزاران نفر از هم سن و سالان خود است به دنبال درمان‌های مذکور رفته است. او می‌گوید: «من متوجه شدم دوستانم بی‌پرده می‌گویند که می‌خواهند فیلر بزنند، یا به گونه‌ها یا لب‌هایشان. من از این گفت و گوها زیاد می‌شنوم.»

هلن ۲۲ ساله در دانشگاه جرم‌شناسی و جامعه‌شناسی می‌خواند و تازگی یک میلی‌لیتر فیلر پوستی به لب‌هایش تزریق کرده است. او می‌گوید: «من به دیدن خانمی در یک آرایشگاه در پورچستر رفتم که او را از طریق اینستاگرام پیدا کرده بودم.» هلن به هدف خود برای داشتن لب‌های پرتر رسید و از نتیجه آن خوشحال است. «این کار تصویر ذهنی من را از ظاهر قبلی‌ام تغییر داد. وقتی به عکس‌های قبلی‌ام نگاه می‌کنم، لب‌هایم کوچک به نظر می‌رسند - به نوعی درک من از صورتم تحریف شده است.»

با این حال، به طور کلی، جوانان در بحران عزت نفس به سر می‌برند. از زمانی که اولین حساب فیس‌بوک خود را باز کرده و شروع کردیم به استفاده از ویرایشگرهای عکس مانند فیس‌تون، این کار دیوانه‌وار رواج پیدا کرده است. متخصصان پزشکی حتی دیگر دارند از موضوع وحشت می‌کنند.

دکتر گریفیث می‌گوید: «من در مورد درمان افراد زیر ۲۵ سال به دلایل زیبایی بسیار محتاط بودم. جوان‌ها از نظر انتظارات غیرواقع‌بینانه، فشارهای رسانه‌های اجتماعی و گروه‌های همسن و علاوه بر آن [تجربه] اضطراب، افسردگی و سایر مسائل مربوط به سلامت روان، گاهی ممکن است آسیب‌پذیر باشند.»

ویکتوریا براونلی، مدیر ارشد سیاستگذاری در شورای زیبایی بریتانیا، تایید می‌کند که تعداد افرادی که به دنبال درمان‌های زیبایی هستند به طور تصاعدی افزایش یافته است و ممکن است عواقب خطرناکی داشته باشد. او می‌گوید: «ما از تاثیر برنامه جزیره عشق فقط شواهد ظاهری آن را می‌دانیم، و جمعیت جوان‌تر به شدت تحت تأثیر کسانی هستند که در صفحه‌های نمایش و خبرهای رسانه‌های اجتماعی می‌بینند.» وزارت بهداشت در سال ۲۰۲۰، تخمین زده که ۴۱ هزار عمل بوتاکس برای افراد زیر ۱۸ سال انجام شده است (بریتانیا از آن زمان این روش‌ها را برای کودکان زیر سن قانونی تحت قانون سم بوتولینوم و فیلرهای آرایشی کودکان ممنوع کرده است.) اما در مورد افراد بالای ۱۸ سال، چندان کاری نمی‌شود کرد تا جلوی آن‌ها را بگیریم که صورتشان را پف‌دار و پر نکنند. حمایتی هم وجود ندارد که به مسائل مهم‌تری در سر کار بپردازند.

کانر و هلن به دلیل سنشان هر دو موش آزمایشگاهی فیسبوک و اینستاگرام بودند و با دیدن تصاویر غیرواقعی اندام و نمونه‌هایی از زیبایی ایده‌آل در فضای مجازی بزرگ شدند– برای آن‌ها و بسیاری مانند آن‌ها خیالپردازی در مورد تغییر ظاهر خود تقریباً اجتناب‌ناپذیر است.

پژوهش‌های انجام شده توسط نشان تجاری وو- وو (WooWoo) برای مراقبت از اندام نشان داد که از هر ۱۰ زن بریتانیایی یک نفر می‌گوید «از همه چیز اندامش متنفر است» در حالی که بیش از یک سوم می‌گویند که فشاری که روی آن‌ها در مورد اندامشان وجود دارد به خاطر رسانه‌های اجتماعی است. اما کانر مصر است که معیارهای زیبایی زهرآگین درمورد همه جنسیت‌ها وجود دارد. او می‌گوید: «مردم متوجه نیستند که مردها هم ممکن است این فشار را احساس کنند که باید شکل ظاهری خاصی داشته باشند. اگر شما هم مثل من در شبکه‌های اجتماعی همجنس‌گرا باشید، فشار کمی بیشتر است چون می‌خواهید شکل خاصی به نظر برسید.» از این رو فرهنگ زیبایی انرژی بیشتری از همه جنسیت‌ها می‌گیرد، زیرا اساس زیبایی روز به روز دست نیافتنی‌تر و گران‌تر می‌شود.

حتی در حال حاضر کارزارهایی با حمایت افراد مشهور برای محصولاتی وجود دارد که مصرف‌کنندگان  مرد را هدف قرار می‌دهد. جو جوناس، ستاره پیشین دیزنی، به تازگی در یک تبلیغ عجیب و غریب جدید برای  زیومن (Xeomin) بزرگترین رقیب بوتاکس، با عنوان «زیبایی مطابق با خواسته شما» ظاهر شد. زیومن یک محصول تزریقی آرایشی است که خطوط ریز و چین و چروک‌ها را صاف می‌کند. در این ویدیو، جوناس با چهره تازه و پوست بدون منفذ در تخت دراز کشیده است و تجربه خود را در مورد استفاده از مواد تزریقی جلوی دوربین می‌گوید: «هیچ راه منحصر به فردی برای تعریف زیبایی وجود ندارد. من زیبایی را با یک سم هوشمند مانند زیومن طبق خواسته خودم درآوردم.»

حالا که افراد مشهور در مورد درمان‌های خود بی‌پرده‌تر حرف می‌زنند، جوانان تحریک می‌شوند که خودشان این روش‌ها را بیازمایند. کارشناسان زیبایی در واکنشی زنجیره‌ای، از تقاضای فعلی برای درمان‌های زیبایی تزریقی سود می‌برند. بسیاری از کارشناسان بدون مجوز دنبال دوره‌های کوتاه مدت ناکافی و تک‌جلسه‌های آموزشی «گروه‌های صدور گواهینامه» می‌روند که درمان‌های مقرون به صرفه‌ای را برای افرادی ارائه می‌دهند که توان مالی کمتری دارند. این به آن معناست که مکان‌هایی مانند سالن‌های آرایش مو و ناخن بالای شهر و استودیوهای برنزه کردن می‌توانند درمان‌های بیشتر، ارزان‌تر و قابل دسترسی مانند تزریق‌ فیلرهای لب، صورت خون‌آشام‌ها (میکرونیدلینگ) و ویتامین را ارائه دهند.

در حال حاضر، کارشناسان و متخصصان پوست هدفشان از بین بردن اجرای بی‌رویه درمان‌ها است. براونلی می‌گوید: «در حال حاضر، قوانین چندانی در مورد شیوه‌های زیبایی بدون جراحی وجود ندارد. برخی از مقامات مسئول داخلی کسب ‌و کارها را مجاب می‌کنند که مجوز درمان‌های ویژه برای ارائه بعضی از شیوه‌های‌های خاص زیبایی‌شناختی داشته باشند، اما در همه جای بریتانیا این طور نیست.»

ماه فوریه گذشته، دولت اعلام کرد که قصد دارد سیستم صدور گواهی برای روش‌های زیبایی بدون جراحی مانند بوتاکس و فیلر معرفی کند. اندرو رانکین، یکی از معتمدین شورای مشترک کارورزان زیبایی می‌گوید: «ما درک می‌کنیم که بحران هزینه کنونی زندگی ممکن است بعضی‌ها را وسوسه کند که سراغ درمان‌های ارزان قیمت بروند. استفاده حرفه‌ای از محصولات با کیفیت هزینه دارد و به مردم توصیه می‌کنیم از درمان‌هایی که خیلی ارزان به نظر می‌رسند دوری کنند.» اگر دولت قانون مورد نظر را تصویب کند، سازمان بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی اختیارات نظارتی پیدا می‌کند تا از ثبات در صنعت زیبایی‌شناسی اطمینان حاصل کند و از مشتریان در برابر کارورزان بدون مجوز محافظت نماید.

زمانی که اولین دوره فیلر کانر - که به او گفته بودند تا ۱۸ ماه دوام می‌آورد - فقط برای سه ماه قابل دیدن بود، ناامید شد و باعث شد اعتماد به نفسش چندان دوام نیاورد. او چنین اعتراف می‌کند که: «تا زمانی که نتوانم به راحتی هزینه‌اش را بپردازم، دیگر از این درمان استفاده نخواهم کرد. اگر شما حدود ۲۰ سال دارید [و] می‌خواهید فیلر بزنید، توصیه من این است که صبر کنید، زیرا اصلا نمی‌دانید چهره‌تان چه تغییری خواهد کرد. به این فکر کنید که چقدر دوام خواهد آورد و آیا می‌توانید برای این مدتی که دوام دارد هزینه کنید.»

دکتر گریفیث تایید می‌کند: «اگر بیست و چند ساله‌اید و به دنبال این درمان‌ها هستید، باز هم در موردش فکر کنید. این کار را به طور خودجوش و واکنشی بی‌فکرانه انجام ندهید، کمی وقت بگذارید و ببینید چرا می‌خواهید این کار را بکنید.»

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی