اعتراض‌ها در ۲۰ شهر ایران؛ معترضان برای غروب سه‌شنبه هم فراخوان دادند

بر اساس گزارش‌ها در تجمع‌های روز دوشنبه دست‌کم پنج نفر کشته و ۷۵ نفر زخمی شدند

روز دوشنبه یکی از پرشورترین روزهای اعتراض‌های سراسری در طی دو سال اخیر بود. روزی که با اعتراض‌ دانشجویان دانشگاه‌های تهران، هنر، امیرکبیر، بهشتی، تربیت مدرس، صنعتی شریف، علم و صنعت، فردوسی مشهد و اصفهان و همچنین اعتصاب بازاریان شهرهای ایلام، آبدانان، ملکشاهی، کرمانشاه، روانسر، جوانرود، پاوه، کامیاران، سنندج، دهگلان، قروه، مریوان، سقز، بانه، دیواندره، بیجار، پیرانشهر، سردشت، مهاباد، بوکان، تکاب، ارومیه، اشنویه و قطور شروع شد و تا نیمه‌های شب ادامه داشت.

شهروندان معترض به کشته شدن مهسا امینی دست‌کم در ۲۰ شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمع در شهرهای سنندج، دیواندره، سقز، کامیاران، دهگلان، قروه، مهاباد، سردشت، تهران، بانه، پاوه، بیجار، رشت، مشهد، گوهردشت کرج، دهگلان، تکاب، بوکان، اصفهان و مریوان دست به تجمع اعتراضی زدند. این تجمع‌ها که همگی در حالتی مسالمت‌آمیز در حال پیگیری بود، با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

معترضان در شهر بیجار و تهران پس از حمله چند لباس شخصی به مردم و ضرب‌و‌شتم آن‌ها، به مقابله پرداختند و سرانجام چندین خودرو پلیس به دست معترضان افتاد و به آن‌ها خسارت وارد شد. از سوی دیگر نیروهای امنیتی نیز ابتدا اقدام به تیراندازی با تفنگ پینت‌بال و سپس تفنگ‌های جنگی به سمت معترضان کردند. نیروهای پلیس بارها در منطقه بلوار کشاورز تهران اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کردند که باعث شد به علت وجود این گاز در فضا، افراد زیادی دچار مشکل تنفسی شوند و از هوش بروند.

نیروهای گارد ویژه علاوه بر تهران در شهرهای دیواندره، سقز، مهاباد، بانه، بوکان، اصفهان، مشهد و رشت برای سرکوب معترضان به شلیک گاز اشک‌آور، گلوله‌های ساچمه‌ای و استفاده از ماشین آب‌پاش با فشار قوی متوسل شدند.

شماری از معترضان در مهاباد، بوکان و سقز در پی اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای زخمی شدند که حال هفت نفر از آن‌ها نامساعد گزارش شده است. بر اساس ویدیویی که از بوکان منتشر شده بود، دختر‌بچه‌ای ۱۰ ساله در این شهر مورد اصابت گلوله مستقیم نیروهای امنیتی قرار گرفت. هه‌نگاو در مورد این کودک ۱۰ ساله می‌گوید گلوله به سر این کودک اصابت کرده و حال او وخیم است.

روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت، نیز در شماره روز سه‌شنبه خود نوشت که در دیواندره «دست‌کم دو نفر» بر اثر شلیک نیروهای پلیس و امنیتی کشته و «۱۰ نفر دیگر» نیز زخمی شدند. هرانا نیز در مورد تعداد کشته‌شدگان تجمع روز دوشنبه دیواندره اعلام کرد که دست‌کم دو شهروند به نام‌های «محسن محمدی و فواد قدیمی» بر اثر شلیک نیروهای انتظامی و امنیتی پس از انتقال به بیمارستان، جان خود را از دست دادند. این در حالی است که ایران اینترنشنال نیز خبر داد که چهار معترض در دیواندره بر اثر اصابت گلوله جنگی ماموران امنیتی کشته شدند. این چهار نفر به بیمارستانی در سنندج منتقل شده بودند که یک نفرشان در مسیر و سه نفر دیگر در بیمارستان در سنندج جا‌ن‌ باختند.

بر اساس گزارش‌های مردمی، در سقز دو فرد کشته‌ و هفت زن زخمی شده‌اند. یکی از این افراد، فریدون احمدی نام دارد که ساعت ۳۰: ۶ دقیقه عصر دوشنبه به بیمارستان شفا برده شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که این فرد پیش از رسیدن به بیمارستان جان باخته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر این اساس، در تجمع‌های روز دوشنبه تاکنون دست‌کم شش نفر کشته شده‌اند. منابع محلی نیز از زخمی شدن ۱۷ نفر در سقز، ۱۵ نفر در دیواندره، ۱۳ نفر در مهاباد، هفت نفر در بوکان، چهار نفر در کامیاران، چهار نفر در قروه، هفت نفر در بیجار، چهار نفر در بانه و چهار نفر در تکاب خبر دادند. همچنین ویدیوهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان از زخمی شدن تعدادی از شهروندان در رشت و تهران دارد.

از وضعیت بسیاری از بازداشت‌شدگان خبری در دست نیست، ازجمله این افراد زانیار محمدنژاد، شهروند کرد اهل سنندج و ساکن تهران است که روز جمعه ۲۵ شهریور پس از انتشار خبر جان‌ باختن ژینا امینی در جریان برگزاری تجمع اعتراضی شهروندان مقابل بیمارستان کسری بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

زانیار محمدنژاد پس از بازداشت طی یک تماس کوتاه تلفنی با خانواده‌اش از بازداشتش به دست نیروهای پلیس امنیت خبر داد و اعلام کرد در یک خودروی ون به همراه چند شهروند دیگر بازداشتی در حال انتقال به مکانی نامعلوم است.

رسانه‌های نزدیک به حکومت در ایران مانند همیشه تلاش کردند تا این تجمع را به گروه‌های تجزیه‌طلب و مجاهدین خلق نسبت دهند. روزنامه همشهری در گزارشی مدعی شد که «برخی افراد حاضر در تجمع‌ها از نمادهای گروهک‌های ضدانقلاب در اعتراض‌ها استفاده کردند.»

روزنامه ایران نیز در گزارشی، معترضان را اعضای گروه‌های تروریستی خواند و نوشت: «درحالی‌که رئیس‌جمهوری و رئیس قوه قضاییه بر پیگیری دقیق ماجرای فوت مهسا امینی تاکید کردند، روز گذشته برخی افراد و گروه‌های تروریستی وارد فاز عملیاتی اقدام‌های ضد امنیتی شدند.»

روزنامه ایران همچنین در ادامه مدعی شد: «آتش زدن سطل‌های زباله و سنگ‌پرانی به ماشین پلیس به دست تجمع‌کنندگان نیز در گزارش‌ها و تصاویر دیده شده است. تلاش برخی اغتشاشگران برای سرنگون کردن خودروی ماموران نیروی انتظامی در میدان ولی‌عصر نیز ازجمله اقدام‌های نابهنجار و خشونت‌آمیزی بود که تصاویر آن منتشر شد.»

محسن منصوری، استاندار تهران در توییتی درباره اعتراض‌های دوشنبه‌شب در تهران، معترضان را افرادی آموزش‌دیده و با برنامه معرفی کرد و نوشت: «عناصر اصلی هسته‌های اولیه تجمع‌های امشب تهران کاملا سازماندهی‌شده، آموزش‌دیده و با برنامه به دنبال ایجاد اغتشاش در تهران بودند. آتش زدن پرچم، ریختن گازوئیل در معابر، پرتاب سنگ، حمله به پلیس، آتش زدن موتور و سطل زباله، تخریب اموال عمومی و... کار مردم عادی نیست.»

با این حال، بازار کردستان دومین روز اعتصاب سراسری‌اش را سپری می‌کند. ویدیوهایی از شهر بوکان منتشر شده است که نشان از اعتصاب سراسری بازاریان این شهر دارد. از سوی دیگر معترضان به کشته شدن مهسا امینی برای روز سه‌شنبه ساعت ۱۸ نیز فراخوان صادر کردند که بار دیگر در شهرهای مختلف برای اعتراض به عملکرد جمهوری اسلامی و محدودیت‌ها علیه زنان به خیابان بیایند.