فریاد دانشگاه تهران برای ژینا؛ بازداشت فعالان زن در بهارستان

پدر ژینا امینی: دروغ می‌گویند؛ چرا فیلم راهروهای بازداشتگاه را منتشر نکردند؟

در ادامه واکنش‌های اعتراضی به قتل مهسا (ژینا) امینی از سوی گشت ارشاد، دانشجویان هنرهای زیبای دانشگاه تهران در اعتراض به قتل مهسا امینی صبح یکشنبه با حضور در صحن بیرونی این دانشگاه تجمع کردند.

ده‌ها نفر از دانشجویان دانشگاه در این تجمع با خواندن دسته جمعی سرود «همراه شو عزیز» از دیگر دانشجویان دعوت کردند که در این تجمع اعتراضی حضور پیدا کنند.

دانشجویان معترض همچنین کاغذهایی به همراه داشتند که بر آن شعارهای «ما نمی‌خواهیم بمیریم»، «من اعتراض دارم» و «ژینا جانم نمردی، اسمت رمز می‌شود» نوشته شده بود.

تجمع کنندگان در دانشگاه تهران در همراهی با شعار معترضان سقزی شعار «زن، زندگی، آزادی» را سر می‌دادند. معترضان سقزی روز جمعه در مراسم خاکسپاری ژینا امینی شعار «ژن، ژیان، آزادی» سر داده بودند.

در میانه‌های این تجمع، بسیج دانشگاه تهران و نیروهای حراست مانع از برگزاری ادامه اعتراض به کشته شدن مهسا امینی شدند و با دانشجویان درگیرشدند. دانشجویان در پاسخ به این اقدام بسیج دانشگاه تهران شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» سر دادند.

از سوی دیگر برخی از فعالان مدنی زن بر اساس فراخوانی که روز گذشته منتشر شده بود، قصد داشتند که در اعتراض به کشته شدن ژینا امینی، مقابل ساختمان مجلس اقدام به برگزاری تجمع کنند. خبرها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی در اطراف مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان مانع از برگزاری این تجمع شدند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بین ده تا پانزده نفر از تجمع‌کنندگان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

‏با توجه به برگزاری تجمع شنبه شب مردم معترض در سقز و سنندج برخی از فعالان مدنی سنندج در شبکه‌های اجتماعی از آمادگی برای برگزاری تجمع دیگری در ساعت ١٨ یکشنبه در میدان آزادی سنندج خبر دادەاند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهسا (ژینا) امینی، اهل سقز بود که برای سفری به همراه خانواده‌اش به تهران آمده بود. او عصر روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور توسط ماموران گشت ارشاد بازداشت و به بازداشتگاه وزرا فرستاده شد. پس از گذشت ساعاتی مهسا از بازداشتگاه وزرا به بیمارستان منتقل و روز جمعه ۲۵ شهریور جان باخت. بر اساس گزارش‌های بیمارستان کسری و خانواده مهسا به جمجمه این جوان ۲۲ ساله ضربه وارد شده بود و او دچار سکته مغزی و قلبی شده بود. پیکر او ۲۶ شهریور در سقز در میان اعتراضات گسترده مردمی و حضور پرشمار ماموران امنیتی به خاک سپرده شد.

بهزاد رحیمی، نماینده سقز در مجلس شورای اسلامی با تایید خبر تیراندازی به سمت معترضان اعلام کرد که یک نفر از معترضان به دلیل اصابت چند ساچمه به روده‌هایش در بیمارستان سقز بستری است. او همچنین مدعی شد که در مراسم خاکسپاری هیچ کسی کشته نشد و فقط تعدادی زخمی سرپایی داشتیم.

این در حالی‌ است که وبسایت هه‌نگاو خبر از زخمی شدن دست‌کم ۱۳ نفر در جریان خشونت نیروهای امنیتی علیه مردم معترض سقز داده بود. کیان درخشان و محمد پارسا، دو نفر از این مصدومان‌اند که حالشان وخیم گزارش شده است. کیان درخشان به‌دلیل وخامت وضعیت جسمانی‌اش از بیمارستان شفا در سقز به مراکز درمانی تبریز اعزام شد. همچنین در شبکه‌های اجتماعی خبرهایی مبنی بر وخامت وضعیت جسمانی محمد پارسا اعلام شد.

احمد وحیدی وزیر کشور در جریان ماجرای بازداشت مهسا امینی مدعی شده بود که براساس گزارشات ارائه شده مهسا مشکلات پزشکی قبلی داشته است. اما امجد امینی، پدر مهسا امینی در گفتگو با روزنامه هم‌میهن می‌گوید: «ژینا هیچ بیماری‌ای نداشته و کسانی که می‌گویند او صرع یا بیماری زمینه‌ای داشته، دروغ می‌گویند. او نه صرع داشت، نه بیماری قلبی. بیشترین بیماری‌ای که داشته سرماخوردگی بوده. همه این‌ها را از خودشان درآورده‌اند.»

پدر مهسا امینی در اعتراض به انتشار تقطیع شده فیلم بازداشتگاه وزرا گفت: «این فیلمی هم که از بازداشتگاه نشان دادند، تقطیع شده بود. چرا آن موقع که دخترم را از ون پیاده کردند، نشان ندادند؟ چرا نشان ندادند در راهروهای بازداشتگاه چه اتفاقی افتاده؟ از نظر روانی به او استرس وارد کردند و این فاجعه را رقم زدند.»

پدر مهسا امینی با بیان اینکه نمی‌‎خواهد حق فرزندش پایمال شود، اعلام کرد که برای به سزای اعمال رسیدن عاملان کشته شدن دخترش به دادگستری تهران شکایت کرده‌ است و تا آخر این پرونده را پیگیری خواهد کرد.