بنی گانتز: توافق هسته‌ای با ایران در «بخش اورژانس» است

به‌گفته وزیر دفاع اسرائیل، باید منتظر نتایج انتخابات ماه نوامبر بود

هم در اسرائيل و هم در آمریکا، در ماه نوامبر انتخابات برگزار می‌شود. توافق هسته‌ای با حکومت ایران یکی از مباحث رقابت‌های انتخاباتی است - JACK GUEZ / AFP

یک روز بعد از بیانیه مشترک سه‌ کشور اروپایی و آمریکا، در محکومیت همکاری نکردن حکومت ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنج‌شنبه در آخرین موضع‌گیری خود گفت توافق هسته‌ای «برجام» با جمهوری اسلامی در حالت اغما است و بعید است که به‌زودی احیای انجام شود.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۱ در گزارشی به‌نقل از وزیر دفاع اسرائیل نوشت: «به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای ایران در بخش اورژانس است.»

بنی گانتز در بخش دیگری از صحبت‌های روز پنج‌شنبه‌اش در همایش «مبارزه با تروریسم» در دانشگاه رایشمن، در شمال تل‌آویو، گفت: «بعد از انتخابات ماه نوامبر، دوره دیگری خواهیم داشت. باید منتظر بود و دید در آن وقت چه پیش می‌آید.»

هم در اسرائيل و هم در آمریکا، در ماه نوامبر انتخابات برگزار می‌شود.

بسیاری از ناظران معتقدند دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، بسیار بعید است که قبل از روشن شدن نتایج انتخاب میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر، گامی در جهت امضا توافق نهایی با حکومت ایران بردارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دیدگاه، پس از ارائه پاسخ‌ دوم حکومت ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام تقویت شده است.

علاوه بر مقام‌های آمریکایی، بسیاری از مقام‌های اروپایی نیز پاسخ دوم حکومت ایران را دلسردکننده توصیف کرده‌اند.

روز چهارشنبه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حاشیه نشست عمومی پارلمان اروپا در استراسبورگ به‌صراحت گفت مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران به بن‌بست رسیده است. به‌گفته بورل، دست‌کم در کوتاه‌مدت نباید انتظار پیشرفتی در مذاکرات هسته‌ای با ایران داشت.

روز گذشته نیز ۵۶ کشور جان از بیانیه بریتانیا، آلمان، فرانسه و آمریکا، در پایان نشست شورای حکام آژانس درباره ایران حمایت کرد.

بیانیه روز چهارشنبه سه کشور اروپایی و آمریکا الزام‌آور نیست، اما امضا‌کنندگان متعهد شده‌اند فشار بر حکومت ایران به‌منظور پاسخ‌گو کردن چرایی یافتن ذرات اورانیوم در سه مرکز اتمی اعلام‌نشده افزایش یابد.

بیشتر از جهان