دولت آمریکا ۱۰ فرد و دو شرکت مرتبط با سپاه را به دلیل فعالیت‌های مخرب سایبری تحریم کرد   

دو نهاد تحریم‌شده، «شرکت افکار سیستم یزد» و «ناجی تکنولوژی هوشمند فاطر» نام دارند

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک امپراتوری تجاری و شبکه‌‌ای از نیروهای مسلح و اطلاعاتی را تحت کنترل دارد که واشنگتن آن‌ها را به انجام یک کارزار افراطی جهانی متهم می‌کند -- AFP

 

ایالات متحده آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ۱۰ فرد و دو نهاد مرتبط با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد و گفت که این اقدام به دلیل فعالیت‌های سایبری، از جمله فعالیت‌های مربوط به باج‌افزاری افراد و نهادهای تحریم‌شده در راستای اهداف «بدخواهانه» تهران، صورت گرفته است.

دو نهاد تحریم‌شده، «شرکت افکار سیستم یزد» و «ناجی تکنولوژی هوشمند فاطر» نام دارند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که این تحریم‌ها بخشی از واکنش مشترک نهادهای مختلف ایالات متحده، از جمله وزارت دادگستری، وزارت خارجه، سازمان تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، مرکز فرماندهی سایبری ایالات متحده، سازمان اطلاعات ملی (ان‌اس‌ای)، و سازمان امنیت سایبری، و امنیت ساختاری آمریکا است.

برایان نلسون، معاون بخش تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا، در این بیانیه می‌گوید که «عوامل باج‌افزار و مجرمان سایبری، کسب‌وکارها و زیرساخت‌های مهمی را هدف قرار داده‌اند و مستقیما امنیت فیزیکی و اقتصادی ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها را تهدید کرده‌اند.»

این باج‌افزارها خدمات حیاتی و کسب‌وکارهایی را، از جمله مدارس، ادارات دولتی، بیمارستان‌ها، بخش حمل‌ونقل، و شرکت‌های مواد خوراکی در کشورهای مختلف جهان هدف قرار داده‌اند و به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۵۹۰  میلیون دلار در سال ۲۰۲۱، و ۴۱۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰،  در این کشور باج گرفته‌اند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک امپراتوری تجاری و شبکه‌‌ای از نیروهای مسلح و اطلاعاتی را تحت کنترل دارد که واشنگتن آن‌ها را به انجام یک کارزار افراطی جهانی متهم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که سازمان‌های آمریکایی علیه گروهی از فعالان سایبری بدخواه مستقر در ایران که دست‌کم از سال ۲۰۲۰، زیرساخت‌های آمریکا و کشورهای دیگر را مورد حمله قرار داده‌اند، اقدام مشترک کرده‌اند.

گروه فوق که مرتبط با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران است، با سوءاستفاده از ضعف سیستم‌های نرم‌افزاری فعالیت‌‌های بدخواهانه خود را پیش برده‌اند.

بیانیه اخیر می‌گوید که افراد تحریم‌شده جدید مستقیما با یک گروه پیشرفته تهدیدکننده مرتبط نیستند، اما برخی فعالیت‌های مخرب‌شان ممکن است تا حدی به چندین مجموعه سایبری، از جمله «بچه‌گربه ملوس»، «فسفروس» و «ای‌پی‌تی۳۵» نسبت داده شود. چندین شرکت امنیت سایبری، این مجموعه‌ها را با دولت ایران مرتبط تشخیص داده‌اند.

گروه تحریم‌شده، از جمله در فوریه ۲۰۲۱ به یک شبکه کامپیوتری شهرداری نیوجرسی حمله کرد و فعالانش با ایجاد حساب‌های جعلی، در شبکه اخلال ایجاد کردند و با استفاده از پروکسی در یکی از سرورهای شهرداری، برای  دامنه‌ای که به نام منصور احمدی ثبت شده بود، دسترسی دائمی از راه دور ایجاد کردند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا نمونه‌های دیگری از عملیات مخرب گروه سایبری مرتبط با سپاه در حمله به یک بیمارستان کودکان، سرقت‌ رمزارز، و دیگر جرایم سایبری قید شده است.

این گروه مرتبط با سپاه پاسداران که به تازگی تحریم‌شده است، کارمندان و افراد مرتبط با «ناجی تکنولوژی هوشمند فاطر» (ناجی تکنولوژی)، و «شرکت افکار سیستم یزد» (افکار سیستم) را شامل می‌شود. منصور احمدی، مالک، مدیرعامل، و رئیس هیات‌مدیره «افکار سیستم» است.

افراد دیگری که در اقدام اخیر دولت آمریکا تحریم‌ شده‌اند، عبارتند از علی‌ آقااحمدی (علی احمدی)، محمد آقااحمدی (محمد احمدی)، معین مهدوی، علی‌اکبر رشیدی برجینی، امیرحسین نیک‌آیین راوری، مصطفی حاجی‌حسینی، مجتبی حاجی‌حسینی، و محمد شاکری اشتیجه.

دفتر دادستانی ایالات متحده در نیوجرسی، احمدی، خطیبی، و نیک‌آیین را به توطئه و حمله کامپیوتری و سایبری متهم کرده‌اند و برنامه «پاداش برای عدالت» دولت، برای هر گونه اطلاعاتی که منجر به شناسایی موقعیت محلی سه فرد نامبرده و دیگرانی شود که تحت هدایت و کنترل دولت‌های دیگر، در فعالیت‌های سایبری علیه آمریکا فعالیت داشته‌اند، ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرده است.