قدرت‌های غربی در شورای حکام به دنبال بسیج کشورها علیه ایران

در نشست جاری شورای حکام آژانس، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان بیانیه مشترکی را در حمایت و تاکید بر قطعنامه قبلی خود تهیه کرده‌اند

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک ‌نوشته است که قدرت‌های غربی در حال لابی‌گری با سایر کشورها در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اند تا در اقدامی هماهنگ و مشترک ایران را تحت فشار قرار دهند تا به سوال‌هایی پاسخ دهد که آژانس مدت‌هاست درباره کشف آثار اورانیوم در سه سایت اعلام‌نشده هسته‌ای در ایران مطرح کرده است.

شورای حکام متشکل از ۳۵ کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست فصلی قبلی ‌خود در ماه ژوئن قطعنامه‌ای تصویب کرد و در آن درباره ابهام‌های موجود درباره برنامه اتمی ایران و بی‌پاسخ ماندن سوال‌ها به دلیل همکاری ناکافی تهران ابراز نگرانی کرد و از جمهوری اسلامی ایران خواست تا «بی‌درنگ»  با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در وین مستقر است می‌گوید که از آن زمان تاکنون هیچ‌گونه پیشرفت و تعاملی از سوی ایران صورت نگرفته است.

در نشست جاری شورای حکام آژانس که روز دوشنبه آغاز شد، چهار کشوری که به قطعنامه ماه ژوئن رای مثبت داده بودند، یعنی ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان - قرار نیست برای صدور قطعنامه تازه‌ای تلاش کنند اما بیانیه مشترکی را در حمایت و تاکید بر قطعنامه قبلی خود تهیه کرده‌اند و امیدوارند که کشورهای دیگر نیز از آن حمایت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز نسخه‌ای از متن بیانیه را مشاهده کرده است و می‌گوید در این بیانیه در ارجاع به تحقیقات چند سال پیش آژانس، آمده است: «‌ما از ایران می‌خواهیم فورا به تعهدات قانونی‌اش عمل کند و بدون تاخیر، پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعامل بیشتر برای شفاف‌سازی و حل‌وفصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد».

قطعنامه مصوب شورای حکام، در واقع تصمیم رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که یک نهاد عالی سیاست‌گذاری است که بیش از یک بار در سال تشکیل جلسه می‌دهد. در حالی که اقدام کشورهایی که برای صدور بیانیه بدون ارائه و تصویب قطعنامه بسیج می‌شوند، در حد یک اظهار نظر است.

ساعاتی پیش در روز سه‌شنبه، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات احیای برجام، در توییتی نوشت که بررسی «راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل» را آغاز می‌کند.

قدرت‌های غربی می‌گویند که مسئله ابهام درباره آثار اورانیوم کشف‌شده در سه سایت اعلام‌نشده اتمی در ایران مذاکرات احیای برجام را به بن‌بست کشانده است، زیرا ایران مختومه شدن این پرونده تحقیقات آژانس را به عنوان پیش‌شرطی برای امضا توافق اعلام کرده است.

سه قدرت اروپایی مشارکت‌کننده در مذاکرات - بریتانیا، آلمان و فرانسه، روز شنبه با ابراز نارضایتی گفتند که این امر سرنوشت مذاکرات احیای برجام را به خطر انداخته است.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی به رویترز گفت که پاریس و شرکایش در حال رایزنی‌اند تا درباره پاسخ‌گویی به بن‌بست فعلی به نتیجه برسند و برای جلسه بعدی شورای حکام آژانس در ماه نوامبر آماده شوند.

این دیپلمات با بیان اینکه قدرت‌های غربی هنوز از یافتن راه‌حل دیپلماتیک دست برنداشته‌اند، گفت: «امروز هیچ مذاکره فعالی وجود ندارد.»