عربستان سعودی موسیقی را در برنامه آموزشی مدارس می‌گنجاند

سال تحصیلی ۲۰۲۲ در عربستان سعودی با تاسیس ۱۰۰ مدرسه خصوصی آموزش موسیقی همراه بود

عربستان سعودی در سال‌های اخیر، برگزاری کنسرت‌های موسیقی با حضور برترین خوانندگان جهان را شاهد بود - Fayez Nureldine / AFP

رسانه‌های عربستان سعودی گزارش دادند که مسئولان این کشور تصمیم گرفته‌اند تدریس موسیقی را به عنوان بخشی از برنامه آموزشی مدارس بگنجانند.

به گزارش سیاست‌دیلی، سلطان البازی، مدیر کمیسیون موسیقی، با حضور در شبکه تلویزیونی العربیه، گفت: «آموزش موسیقی در مدارس عربستان سعودی می‌تواند تا دو سال آینده اجرایی شود و از سطح مهدکودک تا مقاطع بالاتر را در بر بگیرد.»

این تصمیم مسئولان آموزشی عربستان سعودی در جریان تغییرات گسترده اجتماعی و فرهنگی اخیر در این کشور، اتخاذ می‌شود. تحولات اخیر در عربستان سعودی و باز شدن فضا برای فعالیت‌های فرهنگی، این کشور منطقه را به مرکزی برای برگزاری کنسرت‌ها، نمایش‌های هنری و سایر برنامه‌های فرهنگی و سرگرمی تبدیل کرده است.

سال تحصیلی ۲۰۲۲ در عربستان سعودی با تاسیس ۱۰۰ مدرسه خصوصی برای آموزش موسیقی همراه بود. سایر مدارس این کشور نیز به منظور توسعه مهارت‌های هنری دانش‌آموزان با تهیه انواع سازهای موسیقی حمایت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، در روز هفتم سپتامبر، نیز کمیسیون موسیقی عربستان سعودی از راه‌اندازی اولین آکادمی مجازی برای آموزش موسیقی در این کشور و حتی سایر نقاط جهان خبر داده بود.

کمیسیون موسیقی عربستان سعودی در فوریه ۲۰۲۰ تاسیس شد. هدف از تاسیس این نهاد ایجاد زیرساختی برای گسترش فرهنگ موسیقی در عربستان سعودی، آموزش موسیقی و ایجاد فرصت یادگیری موسیقی برای همه افراد عنوان شد. این سازمان همچنین قرار است در زمینه کشف و توانمندسازی استعدادهای موسیقی فعالیت کند. تاکید بر هویت موسیقایی محلی و فرهنگی عربستان سعودی و انتشار آن در سطح منطقه و جهان از دیگر اهداف تاسیس این کمیسیون جدید برشمرده شدند.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر، برگزاری کنسرت‌های موسیقی با حضور برترین خوانندگان جهان را شاهد بود. در این کشور، حتی برای دی‌جی‌های زن عرب نیز فرصت فعالیت فراهم شد و آن‌ها توانستند در برخی مراسم، مهم هنرنمایی کنند. در همین حال، تنها چند سال پس از لغو ممنوعیت موسیقی و رقص در این کشور، قرار است تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۶۵ هزار شغل در بخش موسیقی ایجاد شود.

برگزاری چنین رویدادهایی از ابتکارهای شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است که از سال ۲۰۱۷، اصلاحاتی را در این پادشاهی آغاز کرد. تغییرات اجتماعی عربستان شامل لغو ممنوعیت رانندگی زنان، دادن مجوز برای برگزاری کنسرت‌های مختلط و تاکید بر گسترش فرهنگ موسیقی، سبب شد شهروندان این کشور بیش از پیش فرصت یابند در عرصه‌های اجتماعی حضور داشته باشند.

بیشتر از جهان