شکایت سازمان ملل از تهدید و آزار کارمندان این نهاد در افغانستان

معاون سخنگوی طالبان ادعای سازمان ملل را نادرست خواند

سه خانم از کارمندان سازمان ملل، روز دوشنبه، به طور موقت از سوی طالبان بازداشت شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند-WAKIL KOHSAR / AFP

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، روز دوشنبه، ۲۱ شهریور (۱۲ سپتامبر)، با انتشار بیانیه‌ای گفت که طالبان باید به تهدید، ارعاب، و آزار کارکنان زن افغان این سازمان پایان دهند. در این بیانیه آمده است: «سازمان ملل متحد نگرانی فزاینده خود را در مورد اقدامات مقام‌های حاکم [طالبان] علیه کارمندان زن افغان سازمان ملل متحد ابراز می‌کند. سازمان ملل از مقام‌های حاکم می‌خواهد که به تعهدات خود در مورد احترام به امتیازها و مصونیت‌های سازمان ملل متحد و همه کارکنان آن، از جمله آزادی رفت‌و‌آمد آن‌ها در سراسر کشور، پایبند باشند.»

بیانیه می‌افزاید که آزار و اذیت کارمندان زن افغان در این سازمان به دست طالبان، به اشکال مختلف «درحال ظهور» است. در این بیانیه آمده است که روز دوشنبه سه تن از کارمندان زن این سازمان بازداشت موقت شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند. هویت این کارمندان و محل بازداشت آنان در بیانیه مشخص نشده است.

سازمان ملل با ابراز نگرانی از اعمال محدودیت‌ها از سوی طالبان بر زنان افغان کارمند این نهاد، افزود: «سازمان ملل خواستار پایان فوری این‌گونه ارعاب و آزار و اذیت است که همکاران زن افغان این سازمان، هدف آن قرار می‌گیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان از سران طالبان خواست که طبق تعهدات و تحت قوانین بین‌المللی، تضمین‌های صریحی برای مصونیت و امنیت تمام کارکنان آن که در افغانستان کار می‌کنند، ارائه و اجرا کنند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، در واکنش به بیانیه سازمان ملل متحد، در پیامی که به رسانه‌ها فرستاد، گفت: «هیچ یک از کارمندان زن ملل متحد با هیچ مشکل مواجه نشده و کسی نیز توقیف نشده است.»

در این پیام آمده است که طالبان در مورد یک تجمع زنان در قندهار از آنان توضیح خواستند، و زمانی که مشخص شد آنان کارمندان سازمان ملل‌اند، از این کار منصرف شدند. بلال کریمی ادعا کرد که اطلاعات ارائه‌‌شده از سوی سازمان ملل در مورد بازداشت و آزار و اذیت کارمندان این نهاد، واقعیت ندارد.

این نخستین بار است که سازمان ملل متحد، از آزار و اذیت کارمندان خود در افغانستان انتقاد می‌کند. پیش از این، طالبان بارها با اعلام قوانین سختگیرانه علیه زنان  در افغانستان، تاکید کرده‌اند که اجرای دستورهای آنان بر همه زنان در سراسر افغانستان الزامی است. اوایل مرداد، مقام‌های این گروه در بلخ به همه زنانی که در سازمان‌های خارجی، از جمله سازمان ملل، کار می‌کنند، دستور دادند که فقط می‌توانند به فاصله ۷۸ کیلومتر (از محل کار و سکونت خود) و با رعایت حجاب اسلامی سفر کنند، وگرنه مجازت خواهند شد.

در یک ‌سال گذشته و با بازگشت طالبان به قدرت، زنان از حق کار در اداره‌های دولتی محروم شده‌اند و دبیرستان‌های دخترانه نیز به روی دختران دانش‌آموز کلاس ششم به بالا مسدود شد. در این مدت، اعتراضات گسترده‌ای برای تامین حقوق بنیادین زنان و دختران در شهرهای مختلف افغانستان انجام شد، اما طالبان بی‌توجه به این اعتراض‌ها، بر اجرای فرمان‌های خود تاکید می‌کنند.

بیشتر از جهان