دسترسی اطلاعاتی آمریکا در افغانستان محدود شده است

آمریکا تنها سه درصد اشراف اطلاعاتی قبل از سقوط حکومت جمهوری در افغانستان را دارد

 مک‌کنزی به رئیس‌ جمهوری آمریکا، جو بایدن، توصیه کرده بود ۲۵۰۰ سرباز را در افغانستان نگه دارد- WILLIAM URBAN/ US NAVY/ AFP

مقام‌های نظامی پیشین آمریکا می‌گویند که این کشور اشراف اطلاعاتی بر افغانستان را از دست داده و حالا با محدودیت شدید اطلاعات در مورد افغانستان مواجه است.

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده قبلی فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در مصاحبه‌ای تازه با شبکه خبری سی‌بی‌اس، گفت که آمریکا نسبت به گذشته، اطلاعات کمتری در مورد افغانستان دارد: «من فکر می‌کنم ما در حال حاضر، برای رصد کردن اوضاع افغانستان توانایی کمتری داریم. در کل، از توانایی اطلاعاتی ما از زمان قبل از خروج از افغانستان، حدود دو تا سه درصد باقی مانده است.»

 مک‌کنزی که در ماه آوریل بازنشسته شد، گفت که به رئیس‌جمهوری جو بایدن توصیه کرده بود دو هزار و ۵۰۰ سرباز را در افغانستان نگه دارد. با این حال، به گفته ژنرال مکنزی، به او گفته شد که چنین حرکتی سیگنال بدی ارسال می‌کند.

ژنرال مک‌کنزی می‌گوید برخلاف باور جو بایدن که فکر می‌کند القاعده و داعش تهدیدی برای آمریکا نیستند، به نظر او این گروه‌های تروریستی می‌توانند خود را بازسازی کنند و در آینده مشکلاتی را برای آمریکا به وجود آورند. مک‌کنزی همچنین می‌گوید برنامه تخلیه شهروندان افغانستان که از اوت ۲۰۲۱ اجرایی شد، باید به صورت کامل به اطلاع شهروندان آمریکا رسانده شود و آنان بدانند که در این یک سال چه گذشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌افزاید: «احتمالا این‌که تا جایی که می‌توانید آن بررسی را منتشر کنید، کار خوبی باشد. من فکر می‌کنم مردم آمریکا می‌خواهند بدانند چه اتفاقی افتاده است.»

از عملکرد دولت بایدن طی عملیات خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از افغانستان که سقوط دولت جمهوری را تسهیل کرد، به‌طور گسترده انتقاد شد و گفته می‌شود هزاران آمریکایی و متحدان این کشور در داخل خاک افغانستان به دام افتاده‌اند و در حال حاضر، امکان خروج آنان از افغانستان وجود ندارد.

آمریکا از اواسط اوت ۲۰۲۱، حدود ۸۵ هزار افغان را به این کشور منتقل کرد، اما هنوز تعدادی از مهاجران افغان در کمپ‌های مرتبط با آمریکا در کشورهای امارات متحده عربی، قطر، آلبانی و چند کشور آفریقایی منتظرند که به ایالات متحده بروند. گفته می‌شود تعدادی از افغان‌ها هم که پرونده‌هایشان در طول یک سال گذشته پیش برده شد، در حال حاضر در افغانستان منتظر راهی برای خروج‌اند.

فقدان اشراف اطلاعاتی آمریکا بر افغانستان، این نگرانی را ایجاد می‌کند که شبکه‌های تروریستی ضدآمریکایی در داخل خاک افغانستان و دور از چشم آمریکایی‌ها در حال سامان‌دهی دوباره باشند. هدف قرار دادن ایمن الظواهری در داخل شهر کابل نشان داد که طالبان به مفاد توافق دوحه چندان هم متعهد نیستند و هرازگاهی می‌توانند برای منافع آمریکا خطر‌آفرین شوند.

بیشتر از جهان