انتخابات مجلس سوئد؛ گروه‌های دست‌‌راستی پیروز می‌شوند؟

چهار حزب چپ در مجموع موفق نشده‌اند اکثریت آرا را کسب کنند

آمار به‌قدری نزدیک بود که مسئولان برگزاری انتخابات گفتند نتایج نهایی تا قبل از چهارشنبه، مشخص نخواهد شد - Jonathan NACKSTRAND / AFP

مردم سوئد روز یکشنبه، یازدهم سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۰ شهریور) برای شرکت در انتخابات مجلس این کشور پای صندوق‌های رای رفتند. این رای‌گیری مهم می‌تواند ماهیت دولت آینده این کشور را مشخص کند.

نتایج تقریبا نهایی این انتخابات نشان می‌دهد که ممکن است یک گروه از احزاب راست‌گرا گروه چپ به رهبری ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد، را شکست دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این‌طور که نتایج تاکنون نشان می‌دهند، حزب ضدمهاجرت تاکنون بیشترین آرا را کسب کرده است. با این حال، آمارها به‌قدری نزدیک بود که مسئولان برگزاری انتخابات گفتند نتایج نهایی تا قبل از چهارشنبه، مشخص نخواهد شد؛ زیرا برخی آرا از جمله صندوق‌های خارج از کشور هنوز شمارش نشده‌اند.

بر اساس شمارش اولیه آرا، سوسیال دموکرات‌های جناح چپ حاکم ۳۰.۵ درصد همراهی مردم را به دست آورده‌اند که بیش از هر حزب دیگری بود؛ با این حال، به نظر می‌رسد که بلوک چهار حزب چپ در مجموع موفق نشده‌اند اکثریت آرا را کسب کنند.

با اینکه شمارش اولیه آرا پیروزی ضعیف نخست‌وزیر فعلی را نشان می‌داد، با گذشت زمان و شمارش آرای بیشتر، نتایج به نفع محافظه‌کاران پیش رفت؛ به طوری که تا نخستین ساعات دوشنبه، محافظه‌کاران در مقابل ۱۷۳ کرسی چپ میانه، ۱۷۶ کرسی به دست آورده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد، در یک سخنرانی برای حامیانش گفت که اگرچه نتایج نهایی هنوز مشخص نیست، اطمینان دارد که جنبش سوسیال دموکراتیک مبتنی بر آرمان‌های ایجاد یک جامعه برابر و دولت رفاه قوی، همچنان در سوئد پرطرفدار است. این اقتصاددان ۵۵ ساله کمتر از یک سال پیش اولین نخست‌وزیر زن سوئد شد و تلاش تاریخی این کشور برای پیوستن به ناتو را رهبری کرد.

با وجود گفته‌های اندرسون، بزرگ‌ترین برنده تازه‌ترین انتخابات مجلس سوئد تا این لحظه حزب ضدمهاجرت دموکرات‌ بوده که نزدیک ۲۱ درصد آرا را کسب کرده است. این حزب برای مقابله با تیراندازی‌ و سایر خشونت‌هایی که احساس امنیت را از بسیاری از مردم سوئد گرفته‌اند، وعده‌هایی داده است.

حزبی که احتمال برنده شدن آن در انتخابات سوئد وجود دارد، در جنبش ناسیونالیست سفیدپوست ریشه دارد اما سال‌ها پیش، اخراج افراط‌گرایان را شروع کرد. با وجود تغییر نام این حزب، تا مدت‌ها بسیاری از شهروندان آن را غیرموجه می‌دانستند و احزاب دیگر از همکاری با آن اجتناب می‌کردند. با این حال به نظر می‌رسد که نگاه‌ها به این گروه در حال تغییر است و نتیجه این انتخابات نشان می‌دهد که تا چه حد مقبولیت پیدا کرده‌اند. 

 جیمی آکسون ۴۳ ساله، رهبر این حزب، به هوادارانش گفت: «ما اکنون دومین حزب بزرگ در سوئد محسوب می‌شویم. اکنون می‌دانیم که اگر قرار است تغییری در قدرت صورت گیرد، ما در آن نقش محوری خواهیم داشت.»

او در طول ۱۷ سال فعالیتش به عنوان رهبر این حزب، یک جنبش خشونت‌آمیز نئونازی موسوم به «سوئد سوئدی را حفظ کنید» را به یک حزب ناسیونالیستی تبدیل کرد. آکسون در خانواده‌ای متوسط با پدر و مادری کارآفرین بزرگ شد. او در دهه ۱۹۹۰، پس از یک دوره فعالیت ناامیدکننده در حزب اصلی جناح راست یعنی محافظه‌کار میانه‌رو، به دموکرات‌های سوئد پیوست. سپس دانشگاه لوند را بدون اینکه مدرکی بگیرد، ترک کرد و در سال ۲۰۰۵، رهبری حزب «اس‌دی» را به عهده گرفت. در آن زمان، حمایت رای‌دهندگان از این حزب حدود یک درصد بود.

پس از شروع فعالیت آکسون، این حزب تغییرهایی اساسی را شاهد بود؛ لوگوی مشعل آبی و زرد خود را با یک گل شقایق جایگزین کرد و قول داد که ریشه‌های نژادپرستانه و خشونت‌آمیز را کنار بگذارد. این حزب سپس در سال ۲۰۱۲، سیاست «تحمل صفر» علیه نژادپرستی را اعلام کرد. رشد طرفداری از حزب آکسون در کنار مهاجرت شدید به سوئد رخ می‌دهد. این کشور ۱۰.۳ میلیون نفری در دهه گذشته پذیرای حدود نیم میلیون پناهجو بوده است.

در انتخابات اخیر مجلس سوئد، بلوک محافظه‌کار را گروه راست میانه رهبری می‌کرد که ۱۹ درصد آرا را به دست آوردند. این حزب قبلا دومین حزب بزرگ سوئد بود. اولف کریسترسون، رهبر میانه‌روها، به حامیان خود گفت که آماده است برای ایجاد یک دولت باثبات و موثر تلاش کند.

 صرف نظر از نتیجه انتخابات، سوئد احتمالا مانند آنچه در سال ۲۰۱۸ رخ داد، با روند طولانی تشکیل دولت مواجه خواهد شد.

بیشتر از جهان