داستان عکس خبر اعلام درگذشت ملکه الیزابت چه بود؟

این پرتره سیاه و سفید ۱۵ سال پیش و به‌مناسبت جشن شصتمین سالگرد سلطنت ملکه گرفته شده است

ملکه الیزابت دوم روز پنجشنبه (۸ سپتامبر) درگذشت و اعلامیه درگذشت او از طرف خانواده سلطنتی با یک عکس سیاه و سفید همراه بود.

حساب‌های رسمی رسانه‌های اجتماعی خانواده سلطنتی با عکس پرتره‌ای که جین باون به مناسبت هشتادمین سالگرد تولد ملکه الیزابت در بیش از ۱۵ سال پیش گرفته بود، درگذشت حکمران بلندمدت‌ترین دوره سلطنت بریتانیا را تایید کردند.

باون که در سال ۱۹۹۵ نشان افتخاری فرمانده والامقام پادشاهی بریتانیا (CBE) را دریافت کرد، تقاضا کرده بود فرصتی به او داده شود تا از ملکه در هشتادمین سالگرد تولدش در سال ۲۰۰۶ در حالی که در اتاق پذیرایی آبی نشسته بود، عکس بگیرد.

این عکاس فقید در مصاحبه‌ای با ایندیپندنت در سال ۲۰۱۴ این طور به خاطر آورد: «من دور صندلی می‌چرخیدم و حدود سه حلقه فیلم تمام کردم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اضافه کرد: «من این عکس ملکه را در حالی که ندیمه‌اش وارد اتاق می‌شود، با‌وقار لبخند می‌زند دوست دارم‌.»

کاخ سرانجام پرتره رسمی‌تر را که ملکه مستقیم به روبرو نگاه می‌کند برای مجموعه‌اش انتخاب کرد.

در توضیح آن همان‌طور که در وب‌سایت رویال کالکشن تراست (Royal Collection Trust) منتشر شده است، ملکه الیزابت دوم، جین باون را برای گرفتن پرتره انتخاب کرده بود تا در آغاز هشتادمین سال تولدش، تصویری از سر و  شانه به بالای او بگیرد.

این تصویر در کاخ باکینگهام گرفته شده است.

باون عکاسی حرفه‌ای را در اواخر دهه ۱۹۴۰ آغاز کرد.

باون پس از یک دوره کوتاه عکاسی از مراسم عروسی و گرفتن پرتره کودکان، در سال ۱۹۴۹ به آبزرور (The Observer) پیوست.

ملکه بعدازظهرامروز در بالمورال در آرامش درگذشت.

پادشاه و ملکه همسر امروز عصر در بالمورال خواهند ماند و فردا به لندن بازخواهند گشت. 

باون که در دسامبر ۲۰۱۴ در ۸۹ سالگی درگذشت، همیشه عکس سیاه و سفید می‌گرفت و از نور طبیعی استفاده می‌کرد. او مدت کوتاهی عکس رنگی را در دهه ۱۹۶۰ امتحان کرد، اما آن را «پرهمهمه و باعث حواس‌پرتی» خواند.

او به ایندیپندنت گفت: «من سادگی و صراحت سیاه و سفید را ترجیح می‌دهم. این نوع عکس بر الگوهای زیرین نور و تاریکی تمرکز می‌کند و هماهنگی طبیعی به موضوع می‌بخشد.»

پاسخ باون در مراسم اهدای لقبش (CBE) در سال ۱۹۹۵، به ملکه الیزابت که او را هنرمند خطاب کرد، صرفا این بود: «من هنرمند نیستم، من فقط ثبت‌کننده‌ام.»

بنا بر اعلام کاخ باکینگهام، ملکه بعدازظهر پنجشنبه (۸ سپتامبر) پس از گذراندن ۷۰ سال در مقام رئیس دولتی که بیش از اسلاف خود عمر کرد، با نظارت بر تغییرهای به‌یادماندنی در زندگی اجتماعی و سیاسی، «در آرامش» در بالمورال درگذشت.

شاه چارلز سوم با دریافت ادای احترام از سراسر جهان، مادرش را «بسیار دوست‌‌داشتنی» و «حکمرانی محبوب» توصیف کرد.

سر تام جونز، دنیل کریگ، جنت جکسون و التون جان ازجمله افراد مشهوری‌اند که ادای احترام کرده‌اند.

اعلام رسمی خبر در ساعت۶:۴۰ بعدازظهر اندکی پس از آن صورت گرفت که اعضای اصلی خانواده سلطنتی برای حضور در کنار ملکه به بالمورال شتافتند. اوایل روز به مجلس عوام گفته شده بود که ملکه تحت نظارت پزشکی است، زیرا پزشکان در مورد سلامتی او‌ نگران‌اند.

چارلز، که همسرش کامیلا اکنون ملکه همسر است، گفت درگذشت مادر «دوست‌داشتنی‌‌»‌اش «اندوهناک‌ترین لحظه برای من و همه اعضای خانواده‌ام» بود.

© The Independent

بیشتر از جهان