واکنش ناتو به حملات سایبری ایران به آلبانی

سازمان پیمان نظامی ناتو، حملات سایبری عوامل جمهوری اسلامی به آلبانی را فعالیت‌ بدخواهانه با هدف ضربه زدن به امنیت متحدان توصیف کرد

. آلبانی از سال ۲۰۰۹ عضو پیمان نظامی «ناتو» به‌شمار می‌رود - Valeria Mongelli / AFP

سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی، «ناتو»، با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن قاطع حملات سایبری حکومت ایران به زیرساخت‌های آلبانی، متعهد به حمایت از این کشور و افزایش توان دفاعی در برابر حملات سایبری شد. آلبانی از سال ۲۰۰۹ عضو پیمان نظامی «ناتو» به‌شمار می‌رود. 

سازمان پیمان نظامی «ناتو»، در بیانیه روز پنج‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ خود حملات سایبری عوامل جمهوری اسلامی به آلبانی را «فعالیت‌ بدخواهانه با هدف ضربه زدن به امنیت متحدان» توصیف کرد.

موضع‌گیری روز پنج‌شنبه سازمان پیمان نظامی ناتو، یک روز پس از آن صورت گرفت که دولت آلبانی اعلام کرد روابط دیپلماتیک خود با حکومت ایران را قطع و تمامی دیپلمات‌ها، نمایندگان و کارمندان سفارت جمهوری اسلامی در تیرانا را به‌سبب حملات سایبری به این کشور اخراج می‌کند.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، نیز روز چهارشنبه در واکنش به حملات سایبری عوامل جمهوری اسلامی به زیرساخت‌های آلبانی و اقدام احتمالی اعضای «ناتو» گفت: اعضای این پیمان نظامی درباره استفاده از ماده پنج اساس‌نامه تصمیم‌‌گیری خواهند کرد. سخنگوی کاخ سفید در صبحت‌های روز چهارشنبه‌اش اضافه کرد که برای استناد به ماده پنج اساسنامه «ناتو» مراحل متعددی وجود دارد.

برابر ماده پنج اساس‌نامه پیمان نظامی «ناتو»، حمله به هر یک از اعضای ناتو، به‌مثابه حمله به سایر اعضای پیمان نظامی به‌حساب می‌آید و سایر اعضا باید اقدامات لازم را برای بازگرداندن امنیت به‌کار گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی اعلام کرد که تصمیم این کشور به قطع روابط دیپلماتیک و اخراج فوری نمایندگان حکومت ایران، واکنش مناسب به حملات خطر‌ناک سایبری جمهوری اسلامی به زیرساخت‌های خدمات عمومی، و سرقت ارتباطات الکترونیکی داخلی دولت آلبانی است.

روز پنج‌شنبه، در پی اخراج دیپلمات‌ها و تخلیه ساختمان سفارت جمهوری اسلامی در تیرانا، مقام‌های امنیتی و پلیس ضدتروریسم آلبانی در محل حاضر و اقدام به تفتیش سفارت جمهوری اسلامی کردند.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه در گزارشی نوشت بعد از خروج دو خودرو با پلاک دیپلماتیک، پلیس آلبانی با ماسک، کلاه ایمنی و تفنگ‌های خودکار وارد ساختمان سفارت شدند.

بنا برگزارش‌ها، کارمندان و ماموران سفارت ایران پیش از ترک ساختمان شماری از مدارک و اسناد موجود در ساختمان را آتش زده و از بین بردند.

روابط جمهوری اسلامی ایران و آلبانی از زمانی که آلبانی حدود سه هزار عضو سازمان مجاهدین خلق را در اردوگاهی در نزدیکی شهر دورس، بندر اصلی این کشور مستقر کرد، دستخوش تنش شد.

دولت آلبانی پیش از این هم در سال ۱۳۹۷ دو دیپلمات حکومت ایران، از جمله غلامحسین محمدنیا، سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در تیرانا، را به اتهام «به خطر انداختن امنیت» اخراج کرده بود. از آن زمان به بعد، سفارت حکومت ایران در آلبانی در سطح کاردار اداره می‌شد.

بیشتر از جهان