بزرگ‌ترین نگرانی پاکستان پس از سیل، طغیان دریاچه منچار است

تاکنون ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان اطراف دریاچه منچار کوچ داده شده‌اند

مقام‌های دولت محلی سند در تلاش‌اند کناره‌های دریاچه منچار را تقویت کنند-CREDITASIF HASSAN / AFP

سیل اخیر در پاکستان بزرگ‌ترین بلای طبیعی در تاریخ این کشور بود و بیش از ۳۳ میلیون نفر از این سیل متاثر شدند و نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ تن از جمله ۴۵۰ کودک جان باختند. برآورد اولیه مقام‌های دولت پاکستان هم نشان می‌دهد که به اقتصاد پاکستان حداقل ۱۰ میلیارد دلار ضرر وارد شده است.

با این حال این کشور هنوز از تبعات خطرناک سیلاب‌های اخیر در امان نیست و نگرانی از سرریز شدن دریاچه منچار، بزرگ‌ترین دریاچه پاکستان در استان سند، به یک هراس بزرگ تبدیل شده است.

مقام‌های دولت محلی سند در تلاش‌اند دیواره‌ها و کناره‌های دریاچه منچار را تقویت و مستحکم کنند اما سطح آب هر لحظه بالاتر می‌آید و احتمال سرریز شدن آن وجود دارد. 

اوایل این هفته، زمانی که دریاچه منچار دو روستا را زیر آب برد، مقام‌های دولت محلی سند بخشی از کناره دریاچه را شکستند تا مانع از انباشت آب در بستر دریاچه شوند.

 این مسئله باعث شد تا ۴۰۰ روستا از شکست کناره دریاچه آسیب ببینند. با این حال، دریاچه بار دیگر در حال طغیان است و هرلحظه امکان دارد یک فاجعه انسانی رخ دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اینکه تاکنون حدود ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان اطراف دریاچه به جاهای دیگر کوچ داده شده‌اند، هنوز هم هزاران تن در معرض خطر طغیان دریاچه قرار دارند. جام خان شورو، وزیر آبیاری دولت محلی ایالت سند، به رسانه‌ها گفت: «ما مجبور شدیم سه شکاف در دریاچه به وجود بیاوریم تا جلو انباشت بیش از حد آب را بگیرد.»

به گفته وزیر آبیاری سند، همین شکاف‌ها، باعث شد ۱۰۰ هزار نفر مجبور شوند از محل سکونت خود کوچ کنند.

مقام‌های ایالت سند به مردم محلی گفته‌اند که باید محل زندگی خود را ترک کنند اما آنان حاضر نیستند از آنجا بروند؛ چون خانه، زندگی و دام‌هایشان در محل باقی می‌ماند.

سند مهم‌ترین ایالت پاکستان است؛ زیرا غذای نیمی از مردم پاکستان را تولید می‌کند، اما در حال حاضر، به دلیل سیل، چرخه تولید غذا در سند تقریبا از حرکت باز مانده است و مردم پاکستان با کمبود مواد غذایی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

از سوی دیگر، بحران اقتصادی، تورم و بدهی بالای پاکستان عملا توان مدیریت بحران را از مقام‌های پاکستان سلب کرده است. این کشور از جامعه جهانی برای حدود ۳۰ میلیون شهروند پاکستانی کمک فوری طلب کرده است.

بنا بر آخرین برآوردهای سازمان هواشناسی پاکستان، یک‌سوم این کشور زیر آب رفته است.

بیشتر از جهان