اوپک‌پلاس آماده اتخاذ اقدامات پیشگیرانه است

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، دو هفته پیش گفته بود کاهش تولید نفت بهترین راه برای بازگرداندن تعادل به بازار به‌حساب می‌آید

ناظران بر این باورند که یک رکود اقتصادی بزرگ در برابر جهان قرار دارد -- AMER HILABI / AFP

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، در روز دوشنبه، ۵ سپتامبر ۲۰۲۲، و پس از موافقت اعضای گروه اوپک‌پلاس با کاهش ۱۰۰ هزار بشکه نفت در ماه اکتبر، این تصمیم را نشان‌دهنده اراده این گروه از کشورهای تولید‌کننده نفت توصیف کرد. به‌گفته او این تصمیم حاکی از آن است که اوپک‌پلاس از تمام ابزارهای خود به‌منظور مقابله با کاهش جهانی قیمت نفت استفاده می‌کند؛ امری که از نظر وزیر انرژی عربستان سعودی ضامن ثبات بازار نفت جهانی خواهد بود.

بیل فارن پرایس، رئیس یکی از موسسه‌های پژوهشی در حوزه نفت و گاز، در ارتباط با این تصمیم اوپک‌پلاس گفت، تصمیم این گروه حاکی از آن است که اوپک‌پلاس بار دیگر توان نظارتی‌اش بر تعیین قیمت نفت را به‌دست آورده است.

همزمان با تصمیم اوپک‌پلاس به‌منظور کاهش تولید نفت در ماه اکتبر، قیمت نفت در بازارهای جهانی ۴ درصد افزایش پیدا کرد و به ۹۶ دلار و ۷۷ سنت در ازای هر بشکه نفت خام رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش وبسایت الشرق، تصمیم روز دوشنبه اوپک‌پلاس بسیاری از بازرگان‌های فعال در حوزه نفت را، که انتظار داشتند این گروه به توصیه دولت ایالات متحده آمریکا تولید نفتش را ثابت نگه دارد، غافلگیر کرد. الشرق همچنین نوشت کاهش تولید نفت از سوی کشورهای عضو اوپک‌پلاس، وضعیت کشورهای اروپایی، که به‌واسطه اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه با بحران کمبود انرژی مواجه هستند، را سخت‌تر می‌کند، خاصه به این دلیل که فصل سرما در کمتر از یک‌ماه دیگر آغاز می‌شود.

با این‌وجود کشورهای عضو اوپک‌پلاس نیز نگرانی‌های خودشان را دارند. به‌عنوان مثال به‌دلیل احتمال وقوع یک رکود اقتصادی جهانی در آینده نزدیک، قیمت نفت در سه ماه گذشته کاهشی ۲۰ درصدی داشته است و سودهای هنگفتی که نصیب عربستان سعودی و شرکایش شده بود را به خطر انداخته است.

در ماه‌های اخیر نشانه‌هایی از کند شدن رشد اقتصادی چین، در مقام بزرگ‌ترین وارد کننده نفت جهان، مشاهده شده است. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که میزان مصرف نفت چین در ماه ژوییه نزدیک به ۱۰ درصد کاهش داشته است؛ ماهی که رکورد کمترین میزان مصرف نفت در دو سال گذشته را به خود اختصاص داد.

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، دو هفته پیش نیز هشدار داده بود که کاهش تولید نفت بهترین راه برای بازگرداندن تعادل به بازار به‌حساب می‌آید؛ پیشنهادی که روز دوشنبه با استقبال کشورهای عضو اوپک‌پلاس مواجه شد.

بیشتر از اقتصاد