خطر طغیان دریاچه و جاری شدن دوباره سیل پاکستان را تهدید می‌کند

سطح آب دریاچه منچهر در جنوب پاکستان بر اثر بارش‌ باران‌های موسمی بالا آمده است و خطر جاری شدن دوباره سیل افزایش یافته است

مقام‌های پاکستان روز یکشنبه، ۱۳ شهریور (چهارم سپتامبر) هشدار دادند که سطح آب دریاچه منچهر در جنوب کشور بر اثر بارش‌ باران‌های موسمی بالا آمده است و خطر جاری شدن دوباره سیل افزایش یافته است.

کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی کرده‌اند که در روزهای آینده باران بیشتری در این منطقه خواهد بارید و از روستاییان در مناطق جامشورو و دادو در مجاورت دریاچه منچهر واقع در استان سند، خواستند تا محل را ترک کنند.

به گفته آنان، آب تا سطح خطرناکی بالا آمده و ممکن است به تخریب خاکریز جاری شدن مجدد سیل بینجامد. 

دریاچه منچهر واقع در غرب رود ایندوس، بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین پاکستان و یکی از بزرگترین دریاچه‌‌‌ها در آسیا به شمار می‌رود.

فریدالدین مصطفی، مدیر منطقه جامشورو، گفت که کارشناسان روز یکشنبه، برشی در خاکریز دریاچه ایجاد کردند تا آب اضافی به رود سند سرازیر شود، اما خطر طغیان کماکان بالا است.

به گفته مسئولان، بخش‌هایی از شهرستان دادو بر اثر جاری شدن سیل زیر آب رفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاکستان پیش‌تر در روز شنبه بار دیگر از جامعه بین‌المللی خواست تا به قربانیان سیل بی‌سابقه در استان‌های سند، خیبر پختونخوا، و بلوچستان در این کشور که حدود ۱۳۰۰ نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را آواره و بی‌خانمان کرده است، کمک کنند.

تاکنون چندین کشور هواپیماهای حامل کمک‌های بشردوستانه و آذوقه به پاکستان اعزام کرده‌اند.

شماری از کارشناسان و مقام‌های رسمی، از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، بارندگی‌های موسمی نامعمول و جاری شدن سیل در پاکستان را ناشی از تغییرات اقلیمی می‌دانند.

آنتونیو گوترش هفته گذشته از جهان خواست تا چشم خود را به روی بحران مرگبار باز کند. گوترش قرار است در تاریخ نهم سپتامبر از مناطق سیل‌زده پاکستان بازدید کند.

عملیات امداد و نجات قربانیان روز یکشنبه نیز ادامه یافت و نیروهای امدادگر و داوطلب با استفاده از هلیکوپتر و قایق، مردم را از مناطق سیل‌زده به اردوگاه‌ها منتقل کردند.

تعداد زیادی اردوگاه امدادی در ساختمان‌های دولتی ایجاد شده است و به ده‌ها هزار نفر خدمات‌رسانی می‌کنند. هزاران نفر دیگر نیز در کنار جاده‌ها و مناطق مرتفع پناه گرفته‌اند.

برآوردهای اولیه حاکی است که سیل تاکنون ۱۰ میلیارد دلار خسارت وارد کرده است، اما احسن اقبال، وزیر برنامه‌ریزی پاکستان، میزان تخریب و ویرانی را عظیم توصیف کرده و گفته است که ۳۳ میلیون نفر نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند.

تاکنون ۳۰ هواپیمای حامل کالاهای امدادی از ترکیه، چین، امارات متحده عربی، فرانسه، ازبکستان، و سایر کشورها در پاکستان فرود آمده‌اند و قرار است هواپیماهای بیشتری نیز در روزهای آینده به پاکستان کمک‌رسانی کنند.

بیشتر از جهان