خط‌ و نشان‌های اردوغان برای یونان

ترکیه مدعی است بر اساس مفاد معاهدات ۱۹۲۳ و ۱۹۴۷، جزایر دریای اژه، تنها در صورت غیرنظامی ماندن به یونان واگذار شده است

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، بار دیگر یونان را متهم کرد جزایر دریای اژه که وضعیت «غیرنظامی» دارند را به اشغال خود درآورده و برای هواپیماهای ترکیه ایجاد مزاحمت می‌کند.

رئیس‌جمهوری ترکیه روز شنبه ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۱ در جریان مراسم رونمایی از یک پهپاد ارتش این کشور گفت اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ترکیه نیز به‌ وقتش پاسخ خواهد داد و یونان هم باید بهای سنگینی بپردازد.

اردوغان در بخشی از صحبت‌های روز شنبه‌اش گفت: «یونان به تاریخ نگاه کن! نبرد ازمیر را فراموش نکن، ممکن است ما شبی ناگهان بر شما نازل شویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه و یونان، هر دو عضو پیمان نظامی آتلانتیک شمالی «ناتو» به‌شمار می‌روند، اما بر سر مجموعه‌ای از مسائل، از جمله وضعیت حقوقی جزایر دریای اژه، حریم هوایی، مرزهای دریایی، دسترسی به منابع انرژی مدیرانه و همچنین وضعیت حقوقی قبرس با هم اختلاف دارند.

مقام‌های دولتی و نظامی ترکیه، طی ماه‌های گذشته در چند نوبت یونان را متهم کردند که در جزایر دریای اژه تجهیزات نظامی مستقر کرده‌ است. نکته مهم این است که این موضع‌گیری‌ها به‌نسبت جدید است و پیشتر ترکیه، یونان را به اشغال این جزایر متهم نکرده‌‌ بود.

ترکیه مدعی است بر اساس مفاد معاهدات ۱۹۲۳ و ۱۹۴۷، جزایر دریای اژه، تنها در صورت غیرنظامی ماندن به یونان واگذار شده است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز در چند نوبت تهدید کرده است که اگر یونان «وضعیت غیرنظامی» جزایر دریای اژه را نادیده بگیرد، ترکیه نیز حق حاکمیت یونان بر این جزایر را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

بیشتر از جهان