روس‌ها برای خداحافظی با میخائیل گورباچف صف کشیدند

پوتین روز پنجشنبه به تنهایی به رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی ادای احترام کرد و قرار نیست در مراسم خاکسپاری او شرکت کند

در این مراسم، تابوت چوبی گورباچف پوشیده در پرچم روسیه برای بازدید علاقه‌مندان او به نمایش درآمد - Alexander NEMENOV / AFP

مردم مسکو روز شنبه، سوم سپتامبر (۱۲ شهریور)، در نزدیکی کرملین صف کشیدند تا به میخائیل گورباچف، رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی ادای احترام کنند.

به گزارش رویترز، گورباچف که روز سه‌شنبه در سن ۹۱ سالگی درگذشت، قرار بود بدون تشریفات دولتی به خاک سپرده شود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز که پیش از این، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را «فاجعه ژئوپلیتیکی» خوانده، گفته بود که در مراسم تشییع جنازه گورباچف شرکت نمی‌کند. با این حال، او روز پنجشنبه به تنهایی به گورباچف ادای احترام کرد.

در تصمیم‌گیری‌های بعدی از سوی مقامات مسکو قرار شد تابوت گورباچف را در تالار ستون‌ها، فضای مقابل کاخ کرملین، قرار دهند تا به مردم اجازه داده شود به رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی ادای احترام کنند.

در این مراسم، تابوت چوبی گورباچف پوشیده در پرچم روسیه برای بازدید علاقه‌مندان او به نمایش درآمد. چندین مقام و شخصیت فرهنگی روسیه از جمله کنستانتین کوساچوف، قانونگذار ارشد و آلا پوگاچیووا خواننده سرشناس نیز به دیدار خانواده گورباچف که کنار تابوت او حضور داشتند، رفتند و ادای احترام کردند.

گورباچف، کمتر از هفت سال، از ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱ در قدرت بود، اما اصلاحات سیاسی-اقتصادی گسترده او منجر به فروپاشی اتحاد شوروی و در نهایت «بلوک شرق» شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در آخرین ماه‌های ریاست جمهوری خود، شاهد جدایی و استقلال یکی پس از دیگری جمهوری‌های شوروی بود و در نهایت در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ از ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد. یک روز پس از آن، اتحاد جمهوری‌های شوروی، به‌طور رسمی فروپاشید.

تشییع جنازه ساده گورباچف در حالی برگزار شد که با مراسم عزاداری عظیم و دولتی تشییع پیکر بوریس یلتسین، رئیس‌جمهوری سابق روسیه، در سال ۲۰۰۷ تفاوت چشمگیری داشت. مراسم تشییع پیکر یلتسین که نقش مهمی در به حاشیه راندن گورباچف داشت، در کلیسای جامع اصلی مسکو برگزار شد. 

با این حال، میخائیل گورباچف نیز مانند یلتسین در قبرستان نوودویچی مسکو به خاک سپرده خواهد شد و در کنار پیکر همسر مورد علاقه‌اش رایسا که ۲۳ سال پیش درگذشت، دفن می‌شود.

گورباچف در سال ۱۹۹۰، جایزه صلح نوبل را برای نقشش در پایان دادن به «جنگ سرد» دریافت کرد. بعد از آن هم جوایز و تقدیرنامه‌های زیادی به او اهدا شد.

پاول پالاژچنکو، مترجم و دستیار دیرینه گورباچف می‌گوید که اقدامات روسیه در اوکراین، رهبر سابق جماهیر شوروی را در ماه‌های آخر عمرش «شوک و گیج» کرده بود.

او تاکید کرد: «شوکه شدن گورباچف فقط به عملیاتی برنمی‌گردد که روز ۲۴ فوریه علیه کی‌يف آغاز شد، بلکه کل تحولات روابط روسیه و اوکراین در سال‌های گذشته ضربه بزرگی برای او بود. این اتفاقات، گورباچف را از نظر عاطفی و روانی ویران کرد.»

بیشتر از جهان