حمله با «تیزی» به فرهاد میثمی در زندان

محمد مقیمی، وکیل فرهاد میثمی: «جان او در خطر است»

حمله به او در زندان رجایی‌شهر، درحالی صورت گرفت که زندانیان سیاسی و مدنی عموما در زندان اوین نگهداری می‌شوند- Twitter/ @Moghimi_Lawyer

فرهاد میثمی، فعال حقوق بشر در زندان رجایی شهر کرج، روز جمعه، ۱۱ شهریور ماه، هدف حمله یکی از زندانیان قرار گرفت و دستش از دو ناحیه آسیب دید.

رضا خندان، فعال سیاسی و همسر نسرین ستوده، در توییتی با اعلام این خبر نوشت که ضارب فردی خطرناک است و از ماه‌ها قبل به سوئیتی که میثمی در آن به‌سر می‌برد، منتقل شده است. رضا خندان اعلام کرد که این حمله با استفاده از «تیزی» صورت گرفته است.

این زندانی سیاسی از چندی پیش در مورد تهدید برخی زندانیان، به مسئولان زندان هشدار داده بود. براساس گزارش‌ها، همبندی‌های میثمی در روزهای گذشته، ضمن تهدید فیزیکی، به او گفته بودند که «او را با تیزی خواهند زد».

محمد مقیمی، وکیل این زندانی سیاسی نیز ضمن تایید توییت رضا خندان، با اعلام این خبر که «جان فرهاد میثمی در خطر است»، در صفحه توییترش نوشت: «مسئولان زندان به‌عمد او را در موقعیت خطرناک قرار داده‌اند.» او افزود که هر اتفاقی برای موکلش بیفتد، مسؤولیت آن با «کل نظام به‌ویژه سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه» است.

فرهاد میثمی از مرداد سال ۱۳۹۷ به اتهام مخالفت با حجاب اجباری زندانی شد و شش سال حکم گرفت. او بهمن ۱۴۰۰ نیز در دادگاه انقلاب کرج با پرونده تازه‌ای به اتهام «تبلیغ علیه نظام» روبه‌رو شد.

میثمی در چهار سال گذشته حتی یک روز به مرخصی نیامده و پیش‌تر نیز در نامه‌ای به مسئولان زندان رجایی شهر، درباره امنیت جانی‌اش هشدار داده بود. حمله به او در حالی صورت گرفته است که زندانیان سیاسی و مدنی عموما در زندان اوین نگهداری می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او پیش از این نیز در حمایت از احمدرضا جلالی، به مدت ۱۴ روز دست به اعتصاب غذا زد. میثمی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان این اعتصاب غذا، هر روز تنها یک‌ سوم لیوان آب و قرص‌هایش را خواهد خورد. فرهاد میثمی طی نامه‌ای در مورد علت اعتصاب غذایش نوشته بود: «آقای جلالی بیش از سه سال است که توسط ماموران امنیتی به اعدام تهدید می‌شود. این روزها احمدرضا جلالی یکی از بی‌پناه‌ترین انسان‌ها روی زمین است. نگذارید جلالی را اعدام کنند. نه، اصلاح می‌کنم: نگذارید جلالی را ۱۰۰ بار اعدام کنند.»

میثمی از ۱۷ اردیبهشت‌ماه در اعتراض به اعلام خبر اجرایی‌شدن حکم اعدام احمدرضا جلالی تا پایان اردیبهشت، اعتصاب غذا کرده بود. فرهاد میثمی در طول اعتصاب غذایش از دریافت سرم و اعزام به بیمارستان امتناع می‌کرد. پس از وخامت حال فرهادی در میانه اعتصاب غذایش در زندان رجایی شهر، مسئولان زندان به انتقال او به بیمارستان اقدام کردند.