اسماعیل عبدی اعتصاب غذا را شکست، فرهاد میثمی همچنان در اعتصاب

اسماعیل عبدی پس از حدود دو هفته با پذیرش درخواست شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، به اعتصاب غذای خود پایان داد

طی هفته‌های اخیر و در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران، شماری از زندانیان سیاسی و مدنی دست به اعتصاب غذا زده بودند که در این میان اسماعیل عبدی پس از حدود دو هفته اعتصاب غذای خود را شکست. فرهاد میثمی اما همچنان از شکستن اعتصاب غذای خود امتناع کرده است.

اسماعیل عبدی، اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه از فعالان صنفی معلمان و فرهاد میثمی، یاشار تبریزی و زرتشت احمدی راغب از فعالان مدنی و سیاسی از جمله زندانیانی هستند که در هفته‌های گذشته دست به اعتصاب غذا زدند.

اسماعیل عبدی، دبیر کانون صنفی معلمان تهران که از روز ۱۱ اردیبهشت در حمایت از فعالان صنفی، کارگران، معلمان زندانی و خانواده‌های آنها دست به اعتصاب غذا زده بود، روز شنبه ۲۴ اردیبهشت، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با اعلام این خبر عنوان کرد که عبدی با پذیرش تقاضای این شورا، اقدام به شکستن اعتصاب غذای خود کرد. در روزهای گذشته به دلیل تداوم اعتصاب غذای عبدی، شرایط جسمی‌اش وخیم گزارش شده بود.

در متن نامه درخواست شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان به عبدی برای پایان اعتصاب غذای این زندانی آمده است: «باتوجه به نگرانی‌های ناشی از اعتصاب غذای جنابعالی، برای حفظ جان و سلامتی شما، همچنین نگرانی‌های غیرقابل وصف خانواده و همکاران‌تان، همچنین سلامتی دوستانی که در حمایت از شما اعتصاب غذا کرده‌اند، خواهشمندیم از همین لحظه نسبت به شکستن اعتصاب غذا اقدام کنید.»

پس از اعلام اعتصاب غذای اسماعیل عبدی، ابوالفضل رحیمی شاد، فعال صنفی معلمان نیز بیرون از زندان اعلام کرده بود در حمایت از عبدی دست به اعتصاب غذا زده است. رحیمی شاد گفته بود: «باتوجه به این‌که تمام راه‌های قانونی برای مطالبه‌گری و حق‌طلبی بی‌نتیجه مانده، تنها راه برای مسئولیت‌پذیری، همراهی با او در اعتصاب غذاست تا همه معلمان زندانی آزاد شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این منیره عبدی، همسر اسماعیل عبدی روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت در توییتی عنوان کرده بود که چهار نفر از هم‌بندان عبدی در اعتراض به احکام امنیتی صادر شده برای معلمان و کارگران اعتصاب غذا کرده‌اند.

۱۰ اردیبهشت ماه و پیش از برگزاری تجمع اعتراضی معلمان، چهار فعال صنفی فرهنگیان؛ علی اکبر باغانی، رسول بداغی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

اما همزمان با اعتصاب غذای برخی زندانیان سیاسی و مدنی، فرهاد میثمی نیز در زندان دست به اعتصاب غذا زد. او که در زندان رجایی‌شهر است، در اعتراض به حکم اعدام احمدرضا جلالی، زندانی دوتابعیتی، اعلام کرد دست به غذا زده و تا متوقف نشدن اجرای این حکم، به اعتصاب خود ادامه خواهد داد.

محمد مقیمی، وکیل مدافع این زندانی سیاسی در روزهای گذشته بارها نسبت به وضعیت جسمی فرهاد میثمی هشدار داده و وضعیت علائم حیاتی او را خطرناک عنوان کرده بود. مقیمی در تازه‌ترین توییت خود، وضعیت موکلش در زندان را این‌گونه شرح داد: «مسئولان زندان به اتاق موکلم رفتند تا ایشان را برای اعزام به بیمارستان و دریافت سرم راضی کنند اما ایشان امتناع کرده و بر ادامه اعتصاب تا شنیدن خبر توقف اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی تاکید کرده است.»

مقیمی ضربان قلب فرهاد میثمی را ۱۴۴ اعلام کرده و گفته علائم حیاتی او تغییری نداشته است.

اعتصاب غذای فرهاد میثمی در حمایت از احمدرضا جلالی، پژوهشگر و زندانی دو تابعیتی ایرانی_ سوئدی است که به تازگی حکم اعدام او در دیوان عالی کشور تایید شده است.

در روزهای گذشته کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویژه در توییتر، با هشتگ‌های مختلفی ضمن حمایت از این زندانیان سیاسی و مدنی، خواستار پایان اعتصاب غذای آنها شدند.