افزایش قیمت‌‌ها پس از ادعای رئیسی مبنی بر کاهش نرخ تورم

افزایش قیمت مرغ و لوازم‌التحریر یکی دیگر از مشکلاتی است که رئیسی در شهریورماه با آن روبرو است

در روزهای گذشته، خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت مرغ بیش از نرخ مصوب در بازار ایران شنیده می‌شود - ATTA KENARE / AFP

ابراهیم رئیسی هفته گذشته از کاهش ۲۰ درصدی نرخ تورم نسبت به شهریور ۱۴۰۰ خبر داد اما چند ساعت بعد، رسانه‌های مختلف بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار، از افزایش هشت درصدی تورم نسبت به شهریور ۱۴۰۰ خبر دادند. اکنون نیز در آستانه شروع سال تحصیلی، گزارش‌ها در ایران حاکی از افزایش قیمت لوازم‌التحریر است و گزارش‎‌هایی هم از افزایش قیمت مرغ منتشر شده است.

فصل خرید لوازم مدارس در ایران آغاز شده است و در روزهای آینده، شروع به کار مدارس را شاهد خواهیم بود. به همین مناسبت خرید لوازم‌التحریر و کالاهای مربوط به مدرسه آغاز شده است و مردم این بار با شوک ناشی از افزایش قیمت‌ لوازم مدرسه روبرو شده‌اند.

تجارت‌نیوز به بررسی بازار لوازم‌التحریر در ایران پرداخته و نوشته که قیمت لباس فرم در سال ۱۳۹۸، بین ۸۰ هزار تا ۱۴۰ هزار تومان بود اما اکنون به حدود ۳۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. بر اساس این گزارش، بهای لباس فرم برخی مدارس غیرانتفاعی تا یک میلیون تومان هم می‌رسد.

بررسی قیمت کوله‌پشتی در بازار و سایت‌های فروش آنلاین نشان می‌دهد که برای خرید یک کوله‌پشتی معمولی با کیفیت مناسب باید حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. خرید از مارک‌های خارجی نیز دست‌کم دو میلیون تومان هزینه دارد. در سبد خرید لوازم‌التحریر برای پایه اول تا نهم اقلامی چون کوله‌پشتی، مداد، خودکار، مدادرنگی، دفتر، پاک‌کن، خط‌کش، دفترچه یادداشت، غلط‌‌گیر، جامدادیو ماژیک وجود دارند و بررسی‌های تجارت‌نیوز از سطح بازار نشان می‌دهد که والدین به‌جز هزینه ثبت‌نام مدرسه، کتاب و لباس فرم، بابت این لوازم هم باید بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کنند.

افزایش قیمت کاغذ به افزایش دو برابری قیمت لوازم‌التحریر در ایران منجر شد و هر چند بخش زیادی از لوازم‌التحریر موجود در بازار تولید داخل است، قیمت‌ها بر اساس تغییرات نرخ ارز و ورود برخی کالاها به بازار تغییر می‌کند. این افزایش قیمت در برخی از اقلام به بیش از دو برابر رسیده و برای مثال، قیمت یک بسته برگه آ-۴ که در ابتدای سال ۱۴۰۱، حدود ۵۰ هزار تومان بود، امروز ۱۲۸ هزار تومان است.

موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی، هم از افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به کاهش فروش لوازم‌التحریر در سال‌های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، می‌گوید: «در سال‌های قبل، همکاران با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کردند اما امسال وضعیت بهتر شده و هم مردم و هم بنکداران در حال خرید لوازم‌التحریرند، چرا که لوازم‌التحریرهای قبلی عموما تمام شده‌اند؛ البته هنوز بازار داغ نشده، اما تقاضا در بازار وجود دارد.»

موسی فرزانیان در مورد افزایش قیمت لوازم‌التحریر گفت: «اکثر کالاها در این حوزه تولید داخل‌اند. واردات برخی کالاها از جمله مداد، خودکار، پاک‌کن و تراش ممنوع است و در این موارد، تولید داخل به اندازه کافی است و مشکلی وجود ندارد. اما تولید داخلی برخی از این کالاها از جمله ماژیک کافی نیست و بنابراین عرضه کم و تقاضا زیاد است و افزایش قیمت هم بیشتر بوده است.»

فرزانیان دلایل افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال ۱۴۰۰ را افزایش قیمت مواد اولیه، بالا رفتن دستمزدها و به‌طورکلی افزایش هزینه‌های تولید دانست و گفت: «در مورد دفتر، هم مشکل کاغذ است که وارداتی است و با کاهش عرضه گران می‌شود اما اگر عرضه ثابت بماند، قیمت تغییر نخواهد کرد. اوایل امسال وضعیت بازار کاغذ خوب بود، اما در حال حاضر کمبودهایی وجود دارد که امیدواریم رفع شود و قیمت‌ها تا پایان شهریور تغییر نکند.»

افزایش قیمت مرغ

افزایش قیمت مرغ نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که دولت با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و طی روزهای گذشته، خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت مرغ بیش از نرخ مصوب در بازار ایران شنیده می‌شود.

حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی، می‌گوید: «در حال حاضر میان عرضه و تقاضا تعادل نسبی ایجاد شده و قیمت مرغ افزایش یافته؛ اگرچه هنوز به قیمت واقعی تولید نرسیده است. قیمت مصوب مرغ گرم از ماه‌های قبل ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد که این عدد باید تغییر کند. در غیر این صورت، مرغداران متحمل خسارت خواهند شد؛ به مرغداران درباره اصلاح قیمت‌ها از اول مهرماه هم وعده‌هایی داده شده است.»

او در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت مرغ به کاهش مصرف و در نهایت زیان تولیدکنندگان منجر نخواهد شد، گفت: «طبیعتا هرچه مصرف کمتر شود، تولید نیز متناسب با آن کاهش می‌یابد و نباید شرایط به گونه‌ای پیش رود که تولیدکننده با قیمت بالا محصولی را تولید کند و با قیمت پایین بفروشد و زیان کند. در حقیقت هم باید به تولیدکننده توجه شود و هم به مصرف‌کننده.»