افزایش موارد سرکوب و دستگیری شهروندان بهائی در یک ماه گذشته

«از زمان وقوع انقلاب اسلامی تاکنون بیش از ۲۰۰ بهائی کشته شده‌اند»

جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانیه‌ای نسبت به افزایش فشار و سرکوب بهائیان در ماه‌های اخیر هشدار داد. بر اساس این بیانیه که روز پنج‌شنبه ۱۱ شهریور منتشر شد، تنها در مدت یک ماه موارد سرکوب و دستگیری شهروندان بهائی به ۲۴۵ نفر رسید. 

در ادامه موج دستگیری‌های هفته‌های گذشته نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۹ شهریور در قائم‌شهر ۱۴ شهروند بهائی را که در منزل یکی از دوستانشان جمع شده بودند، دستگیر و به بازداشتگاهی در ساری منتقل کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر  این افراد بین ۱۷ تا ۲۰ سال سن داشتند. 

در بیانیه جامعه جهانی بهائی آمده است که شهروندان بازداشتی در حال گفت‌وگو درباره نقش تعلیم و تربیت در پیشرفت اجتماعی بودند و هیچ اطلاعی درباره اتهام‌های آنان منتشر نشده است.  

سیمین فهندژ، نماینده جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد در واکنش به دستگیری این افراد گفت: «بسیار تلخ و دردناک است که این جوانان در حین مطالعه و بحث و گفت‌وگو درباره نقش تعلیم و تربیت دستگیر شدند درحالی‌که خودشان از حق ادامه تحصیل در دانشگاه توسط مقام‌های ایران محروم‌اند.» 

خانم فهندژ در ادامه افزود: «قساوت حکومت ایران بی‌حدواندازه است. آن‌ها نه‌تنها این جوانان را از ورود به دانشگاه و پرورش توانمندی‌هایشان محروم می‌کنند بلکه حتی این حق پایه را نیز از آن‌ها دریغ می‌کنند که بتوانند به‌طور گروهی دور هم جمع شوند و درباره مسائل مهم نسل خود با هم گفت‌وگو کنند.» 

در بیانیه اخیر جامعه جهانی بهائی آمده است که مقام‌های حکومت ایران در ۳۲ روز گذشته با دستگیری، حبس، تخریب، مصادره اموال، یورش به منازل و محل کسب‌وکار، ضرب‌وشتم، امتناع از ارائه خدمات درمانی به بازداشت‌شدگان و محرومیت از تحصیل ده‌ها جوان بهائی، این شهروندان را مورد آزار قرار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته به‌طور سیستماتیک بهائیان را سرکوب کرده است. به گفته سیمین فهندژ، نماینده جامعه جهانی در سازمان ملل متحد «از زمان وقوع انقلاب اسلامی تاکنون بیش از ۲۰۰ بهائی کشته شده‌اند و سند سیاست‌گذاری مربوط به سال ۱۹۹۱ که به امضای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران رسیده، خواستار مسدود شدن پیشرفت و ترقی جامعه بهائی از طریق ممنوعیت حضور آنان در دانشگاه‌ها می‌شود.» 

همچنین در نامه‌‌ای که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۲۰۰۶ میلادی به ۸۱ دانشگاه ایران ارسال کرد، تاکید شده است: «چنانچه هنگام ورود به دانشگاه یا تحصیل مشخص شود که فردی پیرو دین بهائی است، می‌بایست از دانشگاه اخراج شود.» 

سازمان‌های حقوق بشری بارها درباره به سرکوب و اعمال فشار بر بهائیان در جمهوری اسلامی ایران هشدار داده‌اند با این حال در ماه‌های گذشته سرکوب این شهروندان شدت نیز پیدا کرده است. 

به‌تازگی دادگاه تجدیدنظر استان فارس، ۲۵ شهروند بهائی را در مجموع به ۸۳ سال حبس، تبعید و منع خروج از کشور محکوم کرد. تاکنون نیز هویت ۶۳ نفر از شهروندان بهائی که در سال تحصیلی جدید از ورود به دانشگاه محروم شدند، احراز شده است. 

سازمان عفو بین‌الملل که پیش‌تر نیز سرکوب بهائیان در ایران را محکوم کرده بود، در بیانیه‌ اخیر خود درباره تشدید «حملات ضد حقوق بشری علیه اقلیت تحت آزار بهائی» هشدار داد و از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست ضمن آزاد کردن فوری شهروندان بهائی بازداشت‌شده، به مصادره اموال و تبعیض علیه آنان پایان دهند.

این بیانیه یک روز پس از هشدار کارشناسان سازمان ملل متحد درباره آزارواذیت سازمان‌یافته اقلیت‌های دینی در ایران منتشر شد.

بر اساس اعلام دفتر جامعه جهانی، در حال حاضر دست‌کم ۶۸ بهائی در ایران زندانی‌‌اند و بیش از یک هزار شهروند بهائی با خطر زندانی شدن مواجه‌اند. 

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۰ مرداد در اطلاعیه‌ای، ادعای ارتباط شهروندان بهائی بازداشتی با اسرائیل را مطرح کرد و ضمن «جاسوس» خواندن آنان، مدعی شد که ماموریت شهروندان بهائی «ترویج بی‌حجابی»، «تبلیغ آیین بهائی در مهدکودک‌ها» و «احیای تشکیلات فرقه بهائیت» در ایران بوده است.