اسرائیل هواپیمای سوخت‌رسان جدید می‌خرد

هواپیماهای جدید، جایگزین بوئینگ‌های ۷۰۷ فعلی می‌شوند که ارتش اسرائیل در حال حاضر برای سوخت‌رسانی به جنگنده‌های خود در حین پرواز از آنها استفاده می‌کند

ارزش این قرارداد تجاری-نظامی ۹۲۷ میلیون دلار اعلام شده است - Ethan Wagner/U.S Air Force

یک هفته بعد از انتشار گزارش‌هایی از عبور جنگنده‌های اسرائیلی از حریم هوایی ایران، روز پنج‌شنبه دولت اسرائیل از امضا یک قرارداد جدید تجاری با وزارت دفاع ایالات متحده برای تامین چهار فروند هواپیمای سوخت‌رسان جدید شرکت بوئینگ خبر داد.

استفاده از هواپیماهای سوخت‌رسان برای هدف قراردادن مراکز اتمی حکومت ایران ضرورت دارد. ارزش این قرارداد تجاری-نظامی ۹۲۷ میلیون دلار اعلام شده است. نخستین فروند از این هواپیماها قرار است سال ۲۰۲۵ تحویل اسرائل شود.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت این هواپیماهای جدید، جایگزین بوئینگ‌های ۷۰۷ چند دهه گذشته می‌شود که ارتش اسرائیل در حال حاضر برای سوخت‌رسانی به جنگنده‌های خود در حین پرواز از آنها استفاده می‌کند.

به‌نوشته رویترز، این هواپیماهای سوخت‌رسان می‌توانند بخشی از عملیات احتمالی ارتش اسرائیل در حمله به تاسیسات هسته‌ای حکومت ایران باشند.

هواپیمای سوخت‌رسان بوئینگ ۷۰۷، تقریبا ۴۵ سال پیش تولید شده‌اند و جایگزین کردن قطعات فرسوده آنها نیز دشوار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مراکز اتمی ایران در فاصله تقریبی دو هزار کیلومتری از خاک اسرائيل قرار دارند و جنگنده‌های اسرائيلی برای رسیدن به حریم هوایی ایران لازم است در حین پرواز سوخت‌گیری کنند.

در همین رابطه، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، از وزارت دفاع آمریکا به‌خاطر تایید سریع درخواست خرید هواپیمای‌های سوخت‌رسان جدید بوئینگ تشکر کرد. به‌گفته وزیر دفاع اسرائيل، این هواپیماها، نیروهای دفاعی این کشور را قادر می‌کند در برابر چالش‌های امنیتی دور و نزدیک بایستد.

هواپیمای جدید سوخت‌رسان بوئینگ، این قابلیت را دارند که می‌توانند همزمان، در حالی که خودشان سوخت‌گیری می‌شوند، سوخت هواپیماهای دیگر، اعم از نظامی یا غیرنظامی، را تامین کنند.

اسرائيل تلاش می‌کند هواپیماهای جدید سوخت‌رسان بوئینگ را زودتر از سال ۲۰۲۵ تحویل بگیرد. موضوعی که مستلزم جابجایی تاریخ تحویل سفارش‌های بوئینگ است و آمریکا باید با آن موافقت کند.

بیشتر از جهان