قمی و کابلوف در مورد نقش محوری روسیه و ایران در افغانستان رایزنی کردند

ایران و روسیه از دولت‌های همسو با طالبان دانسته می‌شوند

روسیه و ایران، هر دو بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید می‌کنند-rasmou/Twitter@

کاظمی قمی، فرستاده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان و ضمیر کابلوف، فرستاده رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، روز چهارشنبه، ۹ شهریور، در مسکو باهم ملاقات کردند و در مورد آخرین تحولات افغانستان رایزنی کردند.

رسول موسوی، دستیار وزیر خارجه ایران در امور آسیای جنوبی، در توییتی نوشت که کابلوف و قمی، در مورد «نقش محوری ایران و روسیه در افغانستان» باهم گفت‌وگو کردند.

موسوی افزود: «همکاری‌های منطقه‌ای و نقش محوری کشورهای همسایه افغانستان و روسیه در امنیت، صلح و ثبات افغانستان و مبارزه با تروریسم، محوری اصلی رایزنی‌های کاظمی قمی با کابلوف بود.»

ایران و روسیه از کشورهای همسو با طالبان دانسته می‌شوند و پس از خروج آمریکا از افغانستان، روابط خود را با طالبان توسعه دادند. هیئت‌هایی از طالبان در یک‌‎سال گذشته، چندین بار به مسکو و تهران سفر کردند تا روابط سیاسی و اقتصاد خود را با این دو کشور افزایش دهند.

کاظمی قمی، روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت، ایران نباید افغانستان را به دشمنانش تحویل دهد.

او تاکید کرد که نفوذ جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، منجر به ثبات و امنیت در مرزهای ایران می‌شود.

قمی با اشاره به گسترس فعالیت داعش خراسان در افغانستان گفت، ایران با همکاری طالبان، توانسته است از نفوذ داعش به مرزهای خود جلوگیری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های آخر جنگ طالبان با دولت پیشین افغانستان و متحدان غربی‌اش، روسیه و ایران متهم شدند که به طالبان جنگ‌افزار می‌دهند و از جنگ علیه دولت افغانستان حمایت می‌کنند. هرچند مقام‌های روسیه و ایران هیچ‌گاه این اتهام‌ها را نپذیرفته‌اند، اما حمایت سیاسی‌ آنها از طالبان، در قدرت‌گیری این گروه و بازگشتشان به قدرت موثر دانسته می‌شود.

با این حال، در یک‌‎سال سلطه طالبان بر افغانستان، هیچ یک از دولت‌های همسو با این گروه، برای به رسمیت شناختن آنان اقدام نکرده است. روسیه و ایران، هردو بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید دارند. سران طالبان بارها در پاسخ به این درخواست‌ها گفته‌اند که حکومتشان همه‌شمول است و اقوام مختلف در آن حضور دارند.

طالبان مدعی‌اند که قدرت در افغانستان انحصاری نشده است و هیچ یک از اقوام افغانستان در ساختار سیاسی نادیده گرفته نشده است.

در کابینه طالبان که اکثریت مطلق اعضای آن از قوم پشتون هستند، یک مرد هزاره به عنوان معاون وزارت اقتصاد، دو مرد تاجیک به عنوان وزرای اقتصاد و تجارت، یک مرد ازبک به عنوان وزیر زراعت و یک مرد ازبک به عنوان معاون دوم نخست‌وزیر حضور دارند.

به جز لطیف نظری، معاون وزارت اقتصاد، بقیه افراد نامبرده، از اعضای سابقه‌دار طالبان هستند که در بیست سال گذشته، در رهبری و سازماندهی جنگ در افغانستان دخیل بوده‌اند.

با وجود فشارهای فراوان سیاسی از سوی دولت‌های جهان روی تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، طالبان به این خواست‌ها تن نداده‌اند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود که از یک‌سال پیش به این ‎سو علیه طالبان می‌جنگد، مدعی است که حقوق اقوام افغانستان با تشکیل حکومت انحصاری طالبان نقض شده است و برای تامین حقوق اساسی شهروندان افغانستان، باید جبهه‌های جنگ علیه این گروه گسترش یابد.

بیشتر از جهان