بازرسان سازمان ملل عازم نیروگاه هسته‌ای اوکراین شدند

کارشناسان برای رسیدن به نیروگاه زاپوریژيا ممکن است مجبور شوند از مناطق جنگی فعال و پرخطر عبور کنند 

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که به خوبی از پیامدهای این ماموریت بی‌سابقه آگاه است - AFP

بازرسان سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۳۱ اوت (نهم شهریور)‌ به سمت نیروگاه اتمی زاپوریژيا واقع در ۴۵۰ کیلومتری جنوب شرقی پایتخت اوکراین رفتند. این ماموریت با این هدف انجام می‌شود که در میانه جنگ مسکو و کی‌يف، به ایمن‌سازی تاسیسات تحت کنترل روسیه و جلوگیری از بروز یک فاجعه جهانی کمک شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، کی‌یف و مسکو مدت‌هاست که یکدیگر را درباره حمله به منطقه اطراف بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا مقصر می‌دانند.

در روزهای اخیر، این نیروگاه به دلیل آسیب آتش‌سوزی در خط انتقال موقتا خاموش شد؛ با این حال این نگرانی را تشدید کرد که جنگ می‌تواند منجر به نشت گسترده تشعشعات یا حتی ذوب راکتور شود. خطرات بروز چنین احتمالی آنقدر شدید است که مسئولان توزیع قرص‌های ید ضد تشعشع را برای ساکنان اطراف نیروگاه آغاز کرده‌اند.

روسیه روز چهارشنبه یک بار دیگر ادعا کرد که نیروهای اوکراینی بارها قلمرو این نیروگاه را گلوله‌باران کردند و حملات پهپادی به ساختمان اداری و مرکز آموزشی این نیروگاه انجام می‌دهند. در همین حال، والنتین رزنیچنکو، فرماندار منطقه‌ای اوکراین، گفت که شهری در آن سوی رودخانه نیروگاه در طول شب زیر آتش سنگین توپخانه روسیه قرار گرفت. او این اقدام را باج‌گیری هسته‌ای از مردم محلی و جامعه بین‌المللی دانست.

این مجتمع که منبع حیاتی انرژی برای اوکراین است، از روزهای آغازین جنگ شش ماهه از سوی نیروهای روسی اشغال شده و به دست کارگران اوکراینی اداره می‌شود. کی‌یف مدعی است که روسیه این نیروگاه را گروگان گرفته، سلاح‌ها را در آنجا ذخیره می‌کند و از اطراف آن حملاتی را انجام می‌دهد، در حالی که مسکو اوکراین را به شلیک بی‌احتیاطانه به تاسیسات متهم می‌کند.

ماه‌هاست که درگیری‌‌های دو طرف در این مورد ادامه داشته و رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال دسترسی به این نیروگاه بوده است. برخی از رهبران جهان نیز بر بازرسی ناظران از این منطقه تاکید کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رافائل گروسی، رئیس آژانس، در حالی که سرانجام تیمی را عازم نیروگاه اتمی زاپوریژيا کرد، گفت که به خوبی از پیامدهای این ماموریت بی‌سابقه آگاه است.

او تاکید کرد: «ما به یک منطقه جنگی می‌رویم؛ به سرزمین‌هایی که اشغال شده است.»

او افزود که «ضمانت‌های صریح» از روسیه دریافت کرده است که ۱۴ کارشناس در این ماموریت بتوانند کار خود را انجام دهند.

با این که مقامات روسی گفته‌اند که در درگیری‌های اخیر هیچ آسیبی به نیروگاه وارد نشده و مواد رادیواکتیو منتشر نشده است، کارشناسان سازمان ملل ترجیح دادند خودشان به وضعیت منطقه رسیدگی کنند. 

از سوی دیگر، کی‌یف نیز به دنبال کمک بین‌المللی برای بازپس‌گیری کنترل این منطقه است و این موارد باعث شده جهان با نگرانی ماموریت کارشناسان هسته‌ای را نظاره ‌کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از روسیه خواسته است که منطقه اطراف نیروگاه را به طور کامل غیرنظامی کند.

او در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد: «آنها با امنیت هسته‌ای قمار می‌کنند. ما نمی‌توانیم بازی‌های جنگی را در همسایگی محوطه مهمی مانند این نیروگاه هسته‌ای انجام دهیم.»

اگر ماموریت بازرسان آژانس طبق برنامه پیش برود، آنها باید اواخر روز چهارشنبه به منطقه  زاپوریژیا برسند. این کارشناسان ممکن است مجبور شوند از مناطق جنگی فعال عبور کنند در حالی که آتش‌بس علنی از سوی دو طرف اعلام نشده است.

بیشتر از جهان