عضو کمیسیون انرژی مجلس: باید غنی‌سازی بالای ۹۰ درصد انجام دهیم

فریدون عباسی تاکید کرد که طرف‌های مقابل باید از وجود پلوتونیم در ایران بترسند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی هیچ‌گونه تعهد فراپادمانی به سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ندارد- AFP PHOTO/STR

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: «باید طرف‌های مقابل از وجود پلوتونیم در ایران بترسند، هرچند که ما پلوتونیم را برای تولید انرژی می‌خواهیم نه ساخت سلاح.»

به گزارش خبرگزاری دانشجو، فریدون عباسی تاکید کرد: «تیم مذاکره‌کننده باید محکم بایستد تا تحریم‌ها برداشته شود. نه تنها مسائل پادمانی باید بسته شود بلکه به طور کلی پرونده ایران در آژانس تا این مقطع باید کاملا بسته شود و ما به‌عنوان یک عضو عادی، از بازرسی‌های اتهامی جدا شویم.»

او در ادامه افزود: «اورانیوم غنی‌شده نباید در سطح ۶۰ درصد باشد، بلکه باید بالای ۹۰ درصد را غنی‌سازی کنیم. این کار هم برای تحقیقات علمی و هم به منظور ساخت سوخت‌ پیشران‌های هسته‌ای برای زیردریایی‌ها لازم است. این کارها را باید علنی و تحت نظارت آژانس انجام بدهیم.»

هم‌زمان با این گفته‌ها، روز سه‌شنبه هشتم شهریور، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، خواسته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران را زیاده‌خواهانه توصیف کرد. 

او تاکید کرد: «خواسته‌های آژانس زیاده‌خواهی محسوب می‌شوند زیرا به‌دلیل تحریم‌ها، این خواسته‌ها قابل اجرا نیستند. طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که مصوب مجلس شورای اسلامی است، قرار است نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حداقلی و در حد پادمانی باشد. البته اگر غربی‌ها تحریم‌ها را لغو کنند و به تعهدات خود بازگردند، ایران نیز به تعهداتی که ذیل برجام پذیرفته بود، باز خواهد گشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام اینکه جمهوری اسلامی هیچ‌گونه تعهد فراپادمانی به سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ندارد، افزود: «ایران ۲۷ دوربین و یک سری تجهیزات از جمله وسایل اندازه‌گیری آنلاین غنی‌سازی را جمع کرد. اگر طرف‌‌های مقابل به تعهدات خود بازگردند، این امکان وجود دارد که این وسایل و دوربین‌ها مجددا کار خود را آغاز کنند.»

گفته‌های کمالوندی پس از آن است که روز دوشنبه،‌ رویترز از گزارش محرمانه آژانس خبر داد که طبق آن ایران با یک آبشار سانتریفیوژ «آی‌آر۶» غنی‌سازی می‌کند.

طبق این گزارش محرمانه آژانس که بخش‌هایی از آن افشا شده است، ایران در حال استفاده از آبشاری با سقف ۱۷۴ سانتریفیوژ است که اورانیوم را تا پنج درصد غنی‌سازی کند. گزارش آژانس از وضعیت دو آبشار دیگر نیز خبر داده است که یکی در مرحله سکون‌سازی است که یک مرحله پیش از غنی‌سازی محسوب می‌شود و به دیگری نیز هنوز مواد هسته‌ای تزریق نشده است. 

نخستین بار، نزدیک به سه ماه پیش بود که آژانس از روند آغاز نصب آبشارهای «آی‌آر۶» در مجتمع زیرزمینی نطنز خبر داد و گفت که نصب دو آبشار دیگر نیز در حال انجام است. گزارش این نهاد دیده‌بان سازمان ملل، در ماه ژوئن به ۳۵ کشور عضو شورای حکام فرستاده شد، درست پیش از آنکه این شورا در اقدامی قاطع، قطع‌نامه‌ای تصویب کند که در آن از جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل ارائه ندادن توضیح درباره کشف رد اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده خود، انتقاد کند. ایران در پی آن قطع‌نامه تهدید به تلافی کرد و سپس شماری از دوربین‌های نظارتی آژانس را خاموش کرد. 

همچنین روز دوشنبه،  یوسی کوهن، رئیس سابق موساد، در جریان برگزاری مراسم «سازمان جهانی صهیونیسم» در سوئیس اعلام کرد: «حکومت ایران به همه دنیا دروغ می‌گوید و ما با نشان دادن هزاران صفحه سند از بایگانی ایران، آن را اثبات کردیم؛ اسنادی که نشان می‌دهد حکومت ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دروغ می‌گوید.» 

در شرایطی که آمریکا، اروپا و جمهوری اسلامی ایران در برهه‌ای حساس از مذاکرات خود بر سر برنامه هسته‌ای ایران‌ قرار دارند و ممکن است در آستانه یک توافق جدید باشند، نتایج تحقیق‌های تقریبا چهار ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد مواد هسته‌ای پیداشده در سایت‌های اعلام‌نشده ایران همچنان یک نقطه مبهم است.

در حالی‌که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که آژانس نمی‌تواند بدون طی کردن روند درست و اصولی، به تحقیق‌ها درباره ابهام‌های موجود در برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران خاتمه دهد، ایران مدعی است که تمام فعالیت‌ها را با هماهنگی آژانس دنبال کرده و برای احیای توافق هسته‌ای، خواستار بسته شدن پرونده پادمانی است.