گام دولت رئیسی برای افزایش قیمت بنزین؛ کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین سه هزار تومانی

اقدام وزارت نفت به کاهش سهمیه بنزین سه ‌هزار تومانی کارت سوخت، گامی برای افزایش دوباره قیمت بنزین در ایران است

وزیر نفت دلیل کاهش سهمیه بنزین کارت‌های سوخت را «ناترازی» در میزان تولید و مصرف بنزین و چالش تامین بنزین اعلام کرد‌ـ  STR / AFP

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، از کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین سه هزار تومانی کارت‌های سوخت خبر داد، اقدامی که باید آن را گام عملی دولت رئیسی برای افزایش قیمت بنزین محسوب کرد، چرا که این طرح پیش‌تر در سیستان و بلوچستان اجرا شده و قیمت بنزین آزاد را در این استان به لیتری ۱۵ هزار تومان افزایش داده است.

این مقام وزارت نفت خبر «کاهش سهمیه بنزین سه هزار تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر» را روز سه‌شنبه ۸ شهریور، در جریان برگزاری همایش بهره‌برداری از پروژه ملی صادرات دریایی گاز مایع اعلام کرد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت که متوسط مصرف سوخت خودروهای داخلی ۱۰ لیتر به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است و سهمیه ۲۵۰ لیتری بنزین سه هزار تومانی کارت‌های سوخت خودروهای شخصی «رقم بسیار بالایی» بود که با توجه به بازنگری که صورت گرفت، این رقم در سراسر کشور به ۱۵۰ لیتر کاهش یافت.

سالاری با بیان اینکه سهمیه ۶۰ لیتری بنزین ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ تومانی کارت‌های سوخت خودروهای شخصی تغییری نمی‌کند، گفت: «فقط سهمیه دوم، یعنی سهمیه بنزین سه هزار تومانی در کارت‌های سوخت شخصی کاهش یافته است.»

او در توجیه کاهش سهمیه بنزین کارت‌های سوخت، گفت طبق بررسی انجام‌شده، «اغلب مردم از سهمیه دوم یعنی سهمیه بنزین سه هزار تومانی کارت‌های سوخت اصلا استفاده‌ای نمی‌کردند» و سوخت‌گیری آزاد را اغلب با کارت جایگاه‌داران انجام می دادند، که باز هم در جایگاه‌های سوخت به کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران دسترسی دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نصف کردن سهمیه بنزین سه هزار تومانی کارت‌های سوخت در سراسر کشور در حالی است که جواد اوجی، وزیر نفت، روز ۶ شهریور از چالش تامین بنزین مورد نیاز روزانه خبر داده و گفته بود به شرکت پخش و پالایش دستور داده است تا «بررسی مجدد در کاهش سهمیه بنزین در برخی استان‌ها» اجرا شود.

وزیر نفت دلیل کاهش سهمیه بنزین کارت‌های سوخت را «ناترازی» در میزان تولید و مصرف بنزین و چالش تامین بنزین اعلام کرد.

جواد اوجی گفت: «این روزها در حوزه تامین بنزین، به‌دلیل افزایش حجم سفرها، با چالش مواجه هستیم، چرا که در برخی از روزها میزان مصرف به ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون لیتر می‌رسد اما از آن طرف، تولید در ۱۰ پالایشگاه نفت، ۱۰۲ تا ۱۰۴ میلیون لیتر بیشتر نیست.»

ابراهیم رئیسی و دیگر مقام‌های دولت سیزدهم در چند ماه گذشته بارها اعلام کرده‌ بودند که «هیچ افزایش قیمتی در نان، دارو و بنزین نخواهیم داشت» اما کاهش سهمیه بنزین سه هزار تومانی در عمل به افزایش قیمت بنزین آزاد منجر خواهد شد.

دولت رئیسی پیش‌تر بدون سروصدا برنامه «کاهش سهمیه بنزین سه هزار تومانی کارت‌های سوخت» را در استان سیستان و بلوچستان اجرا کرده بود.

فاروق اعظمی، نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، درباره پیامد افزایش قیمت بنزین پس از کاهش سهمیه بنزین سه هزار تومانی در این استان، گفت قیمت هر لیتر بنزین در استان سیستان و بلوچستان به ۱۵ هزار تومان رسیده است.

مقام‌های وزارت نفت همزمان با کاهش سهمیه دوم بنزین در سراسر ایران، از برنامه‌های وزارت نفت برای افزایش صادرات نفتی خبر دادند.

ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در نشست خبری‌اش گفت دولت درصدد افزایش صادرات نفتی است.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، نیز روز سه‌شنبه ۸ شهریور، همزمان با اعلام کاهش سهمیه دوم بنزین، درباره صادرات بنزین به لبنان، گفت: «در هر جایی که شرایط مناسب باشد، تجارت را انجام می‌دهیم.»

این در حالی است که دبیرکل حزب‌الله لبنان، نه از «تجارت» بلکه از آمادگی برای انتقال «سوخت رایگان ایران» به لبنان سخن گفته است.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱، در مصاحبه‌ای با شبکه المیادین، به بحران انرژی در لبنان پرداخت و به‌صراحت گفت که می‌تواند سوخت رایگان ایران را به کشورش منتقل کند.

پس از آن هم ولید فیاض، وزیر انرژی لبنان، گفت که آماده است در صورت موافقت نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، به‌منظور رایزنی برای دریافت سوخت رایگان، به تهران سفر کند.

اقدام وزارت نفت به کاهش سهمیه بنزین سه ‌هزار تومانی کارت سوخت، گامی برای افزایش دوباره قیمت بنزین در ایران است.

سه سال پیش، اجرای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در آبان سال ۱۳۹۸، با اعتراض‌های سراسری مردم مواجه شد، اعتراض‌هایی که به دستور مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری وقت، به‌شدت سرکوب شد.

پس از سرکوب اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸، خبرگزاری رویترز، به‌نقل از منابع دولتی در ایران، گزارش داد که دست‌کم ۱۵۰۰ نفر در جریان این اعتراض‌ها کشته شدند.