جشن‌های ادامه‌دار طالبان؛ ۹ شهریور در افغانستان تعطیل اعلام شد

طالبان نهم شهریور را «روز شکست آمریکا و استقلال افغانستان» نامیدند

قرار است رهبران طالبان، روز چهارشنبه، در تجمع بزرگی که در پایگاه هوایی بگرام برگزار می‌شود، حضور یابند و سخنرانی کنند-WAKIL KOHSAR / AFP

طالبان چهارشنبه، ۹ شهریور، را به مناسب خروج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان، تعطیل عمومی اعلام کردند. این خبر را خبرگزاری باختر، رسانه تحت کنترل طالبان، سه‌شنبه، ۸ شهریور، به نقل از وزارت کار و امور اجتماعی طالبان، منتشر کرد.

در اطلاعیه وزارت کار و امور اجتماعی طالبان آمده است: «نهم شهریور ۱۴۰۰ برابر با ۳۱ اوت ۲۰۲۱، روز شکست کامل تجاوز خون‌بار ناتو به رهبری ایالات متحده آمریکا بود که با جانفشانی گسترده ملت غیور افغانستان و با نصرت الهی به دست آمد و در این روز، استقلال و آزادی در کشور دوباره طلوع کرد.»

در این اطلاعیه، تاکید شد که پیروزی بر آمریکا «با رهبری امارت اسلامی در برگه‌های زرین دفتر تاریخ» افغانستان ثبت شد و به همین مناسب، این روز در سراسر افغانستان تعطیل است.

طالبان روز دوشنبه، ۲۴ مرداد را نیز به مناسب سقوط کابل و تصرف کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان تعطیل اعلام کردند. البته در ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ فقط یک تجمع رسمی در ساختمان تلویزیون ملی افغانستان که تحت کنترل این گروه فعایت می‌کند، با حضور شماری از اعضای کابینه طالبان برگزار شد. در بسیاری از شهرها، جنگجویان و هواداران طالبان با برگزاری نمایش‌های خیابانی، به جشن و شادمانی پرداختند اما رهبران طالبان از صدور بیانیه و سخنرانی به مناسب یک سالگی سلطه بر کابل خودداری کردند.

قرار است رهبران طالبان روز چهارشنبه در تجمع بزرگی که در پایگاه هوایی بگرام برگزار می‌شود حضور یابند و سخنرانی کنند. طالبان هزاران جنگجوی ملبس به یونیفرم‌های نظامی را برای برگزاری نمایش‌های نظامی در پایگاه هوایی بگرام آماده کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروی هوایی طالبان نیز قرار است رزمایشی نظامی را در پایگاه بگرام اجرا کند. ده‌ها خودرو پیشرفته نظامی آمریکایی هم که طالبان در یک‎ سال گذشته تعمیر و فعال کرده‌اند، حدود ۵۰ فروند هواپیما و هلی‌کوپتر نظامی که در جریان یک‌ سال سلطه طالبان تعمیر شدند و همچنین هزاران دستگاه خودرو نظامی طالبان در رزمایش نظامی روز چهارشنبه به نمایش گذاشته می‌شوند.

بر اساس اطلاعات یک منبع آگاه، طالبان در نظر دارند سرفصل‌های اساسی خود در مورد حکومتداری، تعامل با جهان، تقویت تجارت با کشورهای منطقه، توانایی‌های نظامی و دستاوردهای یک‌ساله‌شان را در جریان همایش روز چهارشنبه تشریح کنند.

آخرین سرباز آمریکایی ۳۱ اوت ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد و حضور ۲۰ ساله ناتو به رهبری آمریکا در افغانستان پایان یافت. آمریکا در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ در دوحه، توافق صلحی با طالبان امضا کرد که بر مبنای آن، نظامیان آمریکایی باید ظرف ۱۴ ماه پس از امضای توافق، افغانستان را ترک می‌کردند. شماری از مقام‌های پیشین آمریکا از جمله ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده پیشین سنتکام، معتقدند که خروج پرشتاب نیروهای آمریکایی روند بازگشت طالبان به قدرت را سرعت داد.

در یک‌ سال گذشته، ضمن اینکه نگرانی‌ها از بازگشت تروریست‌های بین‎‌المللی به افغانستان افزایش یافت، مقام‌های آمریکایی نیز از تکرار حملات مشابه ۱۱ سپتامبر به خاک آمریکا نگران شدند. مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای گفت که خروج فاجعه‌بار نیروهای آمریکایی از افغانستان، آمریکا را در معرض خطر حمله‌ای مشابه ۱۱ سپتامبر قرار داده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۶ اوت، هم‌زمان با سالگرد کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی در حمله مهاجم انتحاری داعش در فرودگاه کابل، گفت که دولت او بدون حضور نظامی در افغانستان، تروریست‌ها را تعقیب می‌کند. بایدن با اشاره به کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر پیشین القاعده در کابل در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی، گفت نهادهای امنیتی آمریکا تروریست‌هایی را که امنیت آمریکا را به مخاطره بیندازند، هدف قرار خواهد داد.