گزارش آژانس: آغاز غنی‌سازی پیشرفته در زیرزمین تاسیسات اتمی نطنز

رویترز از گزارش محرمانه آژانس خبر داد که طبق آن ایران با یک آبشار سانتریفیوژ «آی‌آر۶» غنی‌سازی می‌کند

طبق برخی گزارش‌ها تهران و واشنگتن به توافق برای احیای برجام نزدیک شده‌اند- Iranian Presidency / AFP

ایران غنی‌سازی اورانیوم با یکی از سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته «آی‌آر۶»  را شروع کرده است که اخیرا در مجتمع زیرزمینی نطنز کار گذاشته شده بودند. این مهم‌ترین یافته گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که روز دوشنبه، ۲۹ اوت (۷ شهریور ۱۴۰۱)، به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است. 

طبق گزارش محرمانه آژانس که به رویترز درز کرده است، ایران در حال استفاده از آبشاری با سقف ۱۷۴ سانتریفیوژ استفاده می‌کند تا اورانیوم را تا پنج درصد غنی‌سازی کند. گزارش آژانس از وضعیت دو آبشار دیگر نیز خبر داده است: یکی در مرحله سکون‌سازی است که یک مرحله پیش از غنی‌سازی محسوب می‌شود، و به دیگری هنوز مواد هسته‌ای تزریق نشده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخستین بار نزدیک به سه ماه پیش بود که آژانس از روند آغاز نصب آبشارهای «آی‌آر۶» در مجتمع زیرزمینی نطنز خبر داد، و گفت که نصب دو آبشار دیگر نیز در حال انجام است.

گزارش این نهاد دیده‌بان سازمان ملل، در ماه ژوئن به ۳۵ کشور عضو شورای حکام فرستاده شد؛ درست پیش از آنکه این شورا در اقدامی قاطع، قطع‌نامه‌ای تصویب کند که در آن از جمهوری اسلامی ایران به دلیل ارائه ندادن توضیح درباره کشف رد اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده خود، انتقاد کرد.

ایران در پی آن قطع‌نامه تهدید به تلافی کرد و سپس شماری از دوربین‌های نظارتی آژانس را خاموش کرد. 

گزارش محرمانه جدید آژانس در حالی منتشر شده که طبق برخی گزارش‌ها، احتمال رسیدن تهران و واشنگتن به توافق احیای برجام افزایش یافته است.

سه منبع مطلع روز دوشنبه به رویترز گفته بودند که تهران و واشنگتن به راهی برای رسیدگی به تحقیقات آژانس راجع به ایران رسیده‌اند که به هر دو طرف امکان دهد ادعای پیروزی کنند، اما حل نهایی قضیه را به تاخیر اندازد.