یوسی کوهن: حکومت ایران به آژانس دروغ می‌گوید

رئیس سابق موساد، جمهوری اسلامی ایران را تامین‌کننده مالی سازمان‌های تروریستی دانست و گفت این نظام در پی نابودی اسرائیل است

یوسی کوهن پیمان ابراهیم را یکی از مصادیق ترویج صلح جهانی از سوی موساد دانست -- GALI TIBBON / POOL / AFP

یوسی کوهن، رئیس سابق موساد، در جریان برگزاری مراسم «سازمان جهانی صهیونیسم» در سوئیس اعلام کرد موساد شمار قابل توجهی عملیات علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام داده است؛ عملیات‌هایی که، به‌گفته او، حتی تعدادی از آنها در عمق خاک ایران رخ داده‌اند. به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، کوهن در این مورد چنین گفت:«حکومت ایران به همه دنیا دروغ می‌گوید و ما با نشان دادن هزاران صفحه سند از بایگانی ایران، آن را اثبات کردیم؛ اسنادی که نشان می‌دهد حکومت ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دروغ می‌گوید.»

کوهن در بخش دیگری از سخنانش گفت دولت اسرائیل تضمین می‌کند که هر اقدامی لازم باشد انجام دهد تا در مسیر دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بمب اتم تاخیر بیندازد یا چنین امری را متوقف کند. به‌گفته این مقام امنیتی سابق دولت اسرائیل، دسترسی تهران به تسلیحاتی هسته‌ای، تهدید بزرگی علیه اسرائیل به‌حساب می‌آید.

در سال‌های اخیر عملیات‌های زیادی علیه برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است که اگرچه اسرائیل در اغلب موارد به‌صورت رسمی مسئولیت این عملیات‌ها را برعهده نگرفته، اما شواهد متعددی نشان می‌دهد که این عملیات‌ها از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور برنامه‌ریزی و اجرا شده‌اند.

به‌عنوان مثال نیروهای اسرائیل، در ماه‌های اخیر دست‌کم شش چهره مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و نیروی قدس سپاه پاسداران انثلاب اسلامی را در داخل ایران کشته‌اند. به‌عنوان مثال، حسن صیاد خدایی، سرهنگ نیروی قدس سپاه پاسداران، در روز اول خرداد ۱۴۰۱ در مقابل منزلش، واقع در جنوب شرق تهران، به قتل رسید. روزنامه نیویورک‌تایمز چند روز بعد مدعی شد که این عملیات حذف هدفمند را اسرائیلی‌ها طراحی و اجرا کرده‌اند و دولت آمریکا نیز در جریان این عملیات بوده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش اورشلیم‌پست، رئیس سابق موساد همچنین بر نقش جمهوری اسلامی ایران در امر تروریسم دولتی نیز تاکید کرد و در این مورد گفت:«حکومت ایران تامین‌کننده مالی تروریسم در جهان است و در پی نابودی اسرائیل و محو آن از نقشه جهان است.» او در تشریح این بخش از اظهاراتش گفت حکومت ایران تلاش دارد تا اسرائیل را از طریق مرزهای جنوبی و شمالی‌اش محاصره کند و با تربیت سازمان‌های تروریستی، آنها را وا می‌دارد تا هزاران موشک به خاک اسرائیل شلیک کنند.

یوسی کوهن در عین‌حال به «پیمان ابراهیم» نیز اشاره کرد و در ارتباط با نقش موساد در شکل‌گیری این توافق گفت:«کار موساد تنها جمع‌آوری اطلاعات نیست، بلکه این سازمان مروج صلح نیز هست.» به‌این ترتیب از نظر او پیمان ابراهیم، یکی از مصادیق فعالیت موساد در زمینه ترویج صلح در جهان به‌حساب می‌آید.

پیمان ابراهیم، توافقنامه‌ای سیاسی بود که با ابتکار دولت وقت ایالات متحده آمریکا و در سال ۲۰۲۰ منعقد شد. بر پایه مفاد این توافقنامه ابتدا روابط دولت اسرائیل با امارات متحده عربی عادی‌سازی شد و سپس این پیمان به‌عنوان پایه‌ای برای عادی‌سازی روابط بحرین و اسرائیل نیز مورد استفاده قرار گرفت.

از آن تاریخ به بعد این امید به‌وجود آمد تا بر اساس پیمان ابراهیم، عادی‌سازی روابط اسرائیل با دیگر کشورهای جهان عرب ادامه پیدا کند. از این‌رو در هفته‌های پیش از سفر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، به منطقه خاورمیانه احتمال عادی‌سازی رسمی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی بیش از هر زمان دیگری تقویت شده بود، هرچند این رویداد تاریخی به وقوع نپیوست و در نهایت باقی ماندن برخی اختلاف‌‌های موجود سد راه تحقق این امر شده است.  

کوهن در مراسم بزرگداشت صد و بیست‌وپنجمین «کنگره صهیونیستی» سخنرانی می‌کرد؛ مراسمی که به‌گزارش رسانه‌های اسرائیلی بیش از ۱۴۰۰ تن از رهبران، سرمایه‌داران و فعالین حقوق بشر جامعه یهودیان از سراسر جهان در آن حضور داشتند.