وزیر خارجه پاکستان خواستار کمک جامعه بین‌الملل برای مقابله با سیل ویرانگر شد

بلاول بوتو زرداری گفت که پاکستان در تولید گازهای کربن سهم اندک دارد ولی بارها صحنه وقوع بلایای طبیعی مرتبط با گرمایش جهانی بوده است

وزیر امور خارجه پاکستان گفت این کشور برای مقابله با سیل‌های عظیم به کمک مالی نیاز دارد و ابراز امیدواری کرد که نهادهای مالی، مانند صندوق بین‌المللی پول، پیامدهای اقتصادی چنین حوادثی را در نظر بگیرند.

باران‌های موسمی غیرمعمول باعث وقوع سیل‌های ویرانگر در شمال و جنوب پاکستان شده و زندگی ۳۰ میلیون نفر از جمعیت این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

بنا به گزارش‌ها تاکنون بیش از هزار نفر در سراسر پاکستان جان خود را بر اثر جاری شدن سیل اخیر از دست داده‌اند.

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان به خبرگزاری رویترز گفت: «من تخریبی در این مقیاس ندیده‌ام، به طوری که در وصف نمی‌گنجد.» او گفت که بخش قابل توجهی از مزارع و معیشت مردم از بین رفته است، و هشدار داد که این در وضعیت کلی اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاکستان در جنوب آسیا با تورم بالا، کاهش ارزش پول و کسری پول جاری در یک بحران اقتصادی قرار دارد.

هیئت مدیره صندوق بین المللی پول در هفته جاری درباره اعطای وام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری به پاکستان در چارچوب هفتمین و هشتمین دوره برنامه نجات مالی آن کشور تصمیم‌ خواهد گرفت.

بوتو زرداری پیش‌بینی کرده است که با توجه به توافق مقام‌های پاکستانی و صندوق بین‌المللی پول، هیئت مدیره این نهاد بین‌المللی با اعطای وام موافقت کنند و اثرهای مخرب سیل در ماه‌های آینده را در نظر بگیرند. او از جامعه‌ جهانی و سازمان‌های بین‌المللی خواست تا سطح ویرانی‌های ناشی از سیل را در نظر بگیرند.

بوتو زرداری، پسر بینظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان که در یک سوقصد کشته شد، گفت، طبق برآوردهای اولیه، سیل حدود چهار میلیارد دلار خسارت وارد کرده است و با توجه به تاثیر آن بر زیرساخت‌ها و معیشیت مردم، احتمالا از این هم فراتر خواهد رفت.

بانک مرکزی پاکستان پیش از این رکورد بارندگی‌های موسمی را با توجه به تأثیر آن بر کشاورزی، تهدیدی برای تولید اقتصادی اعلام کرده بود.

بوتو زرداری گفت که پاکستان در این هفته از کشورهای عضو سازمان ملل متحد تقاضا خواهد کرد در تلاش‌های امدادی مشارکت کنند. او همچنین گفت که پاکستان باید مقابله با تاثیرات طولانی‌مدت تغییرات آب‌وهوایی را بررسی کند.

بوتو زرداری گفت که در مرحله بعدی باید بر بازسازی و استقرار دوباره مردم تمرکز شود. او وعده داد که در آینده ‌با بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی نیز گفتگو خواهد شد.

وزیر خارجه پاکستان، گفت علی‌رغم سهم اندک پاکستان در تولید گازهای کربن، این کشور بارها صحنه وقوع بلایای آب و هوایی بوده است و با منابع محدود خود را با شرایط وفق داده است.

بیشتر از جهان