نیویورک‌تایمز: سوریه از جمهوری اسلامی خواسته که از خاکش حمله‌ای به اسرائیل انجام نشود

این درخواست با هدف جلوگیری از یک جنگ تمام‌عیار در زمانی که سوریه در حالت ضعف قرار دارد، مطرح شده است

دیدار وزرای خارجه سوریه و ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۲ در تهران- ATTA KENARE/ AFP

روزنامه نیویورک‌تایمز به‌نقل از منبعی در دمشق گزارش داد که مقام‌های سوری از جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی وابسته به آن خواسته‌اند تا برای جلوگیری از یک جنگ تمام‌عیار در زمانی که آن کشور در حالت ضعف قرار دارد، از خاک آن کشور به حمله علیه اسرائیل دست نزنند.

براساس این گزارش، همین موضوع، نیروهای تحت رهبری جمهوری اسلامی را به این سمت سوق داده است که در عوض، به تلافی حملات اسرائیل، پایگاه‌های آمریکایی را هدف قرار دهند.

نیویورک‌تایمز روز جمعه، چهارم شهریورماه، در گزارشی اشاره کرده است که این درخواست سوریه در جریان دیداری مجازی میان افراد نیروی قدس سپاه و نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه، مطرح شده است.  

به گفته قیس قریشی، تحلیلگر سیاسی نزدیک به جمهوری اسلامی که از برنامه‌ها و راهبرد سپاه پاسداران در منطقه آگاه است، ائتلافی از نیروهای مخالف اسرائیل به رهبری جمهوری اسلامی حدود یک سال پیش، در نشستی مجازی درباره چگونگی پاسخ به حملات فزاینده اسرائیل علیه منافعشان در داخل خاک سوریه، بحث و گفت‌وگو کرده‌اند. 

براساس گزارش نیویورک‌تایمز، در این نشست کارشناسانی نظامی از سوریه، عراق، یمن، گروه شبه‌نظامی لبنانی حزب‌الله و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گردهم آمده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منبعی نزدیک به نیروهای جمهوری اسلامی در دمشق، پایتخت سوریه، نیز در گفت‌وگویی که با شرط محفوظ ماندن نامش با نیویورک تایمز انجام داد، برگزاری این نشست را تایید کرد. به گفته او، سوری‌ها در جریان این نشست، این موضوع را مطرح کرده‌اند که نمی‌خواهند جمهوری اسلامی یا نیروهای نیابتی آن، از خاک آن‌ها حمله‌ای علیه اسرائیل انجام دهتد، تا در حال حاضر خطر یک جنگ تمام عیار کشورشان را که ضعیف شده است، تهدید نکند.

او در ادامه گفت که با توجه به این موضوع، ائتلاف تصمیم گرفته است که در عوض، حملات اسرائیل را با ضربه‌زدن به پایگاه‌های آمریکایی در سوریه تلافی کند، به این امید که واشنگتن پس از آن، اسرائیل را برای متوقف کردن حملات به مواضع جمهوری اسلامی در سوریه زیر فشار بگذارد.

مقام‌های ارشد آمریکایی نیز به نیویورک‌تایمز گفتند که حملات پهپادی ۱۵ اوت به پایگاه التنف سوریه -که میزبان سربازان آمریکایی است- پیچیده تر از حملات قبلی و احتمالا تلاش جمهوری اسلامی برای پاسخ به حمله هوایی قبلی منتسب به اسرائیل بوده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، یک روز قبل از این حمله پهپادی، دست‌کم سه سرباز سوری در حملات هوایی منتسب به اسرائیل به مناطقی در نزدیکی بندر طرطوس و حومه دمشق، کشته شدند.

اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که در سرتاسر خاورمیانه درگیر نوعی جنگ مخفیانه بوده‌اند و مدتی است که حملات تلافی‌جویانه متقابل آن‌ها افزایش یافته و به حملات زمینی، هوایی و حتی دریایی گسترش یافته است.