نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی مسائل افغانستان

تمرکز اساسی این نشست بر بحران اقتصادی شکل گرفته در افغانستان و تبعات انسانی آن است

شورای امنیت احتمالا در این نشست از جامعه جهانی برای رفع نیازهای مردم افغانستان، درخواست افزایش بودجه خواهد کرد - AFP

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز دوشنبه نشستی را  برای بررسی وضعیت فعلی افغانستان برگزار کند. در این نشست وضعیت اقتصادی و بحران انسانی در افغانستان، پشت درهای بسته بررسی خواهد شد.

در همین حال نصیر احمد فائق، سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد به رسانه‌ها گفت این نشست به پیشنهاد روسیه برگزار می‌شود و یک نشست توجیهی خواهد بود. به گفته فائق، تمرکز اساسی این نشست بر بحران اقتصادی شکل گرفته در افغانستان و تبعات انسانی آن است. همچنین در این نشست مارتین گریفتیس، هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد، گزارشش در مورد افغانستان را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.

شورای امنیت احتمالا در این نشست از جامعه جهانی درخواست افزایش بودجه برای رفع نیازهای مردم افغانستان خواهد کرد که دچار بحران اقتصادی‌اند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی وزارت خارجه رژیم طالبان نیز به رسانه‌ها گفت در هر نشستی که در مورد مسائل افغانستان برگزار می‌شود‌، توقع مردم این است که با افغان‌ها و دولت فعلی همکاری شود تا مشکلات و چالش‌ها حل شوند.

نشست شورای امنیت در مورد افغانستان در حالی برگزار می‌شود که قرار است در اواسط سپتامبر نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مقر این سازمان برگزار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افغانستان در این نشست غایب خواهد بود، ولی گفته می‌شود نماینده دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد به نمایندگی از این کشور در این نشست شرکت می‌کند.

هرچند سازمان ملل متحد نام افغانستان را از فهرست سخنرانی در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل حذف کرده است، اما نصیر احمد فائق، نماینده دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد، به ایندیپندنت فارسی گفت که او در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

به گفته فائق نام افغانستان به این دلیل در فهرست سازمان ملل متحد نیست که این فهرست برای آگاهی کشورها از زمان سخنرانی تهیه شده است، درحالی‌که نماینده افغانستان در مقر سازمان ملل حضور دارد و نیاز به درج نام او در فهرست نیست.

با سلطه طالبان بر افغانستان، مردم این کشور با بحران اجتماعی- اقتصادی روبرو شدند. جامعه جهانی از سازمان ملل متحد خواست تا مدیریت کمک به مردم افغانستان را بر عهده بگیرد و این نهاد جهانی در حال حاضر مسئولیت کمک به نیازمندان در این کشور را که به استناد آمار سازمان ملل حدود ۲۰ میلیون نفرند بر عهده گرفته است.