طالبان شماری از مراکز صدور شناسنامه الکترونیک را در کابل تعطیل کردند

با روی کار آمدن طالبان، هزاران تن از شهروندان افغانستان بیکار شده‌اند و حالا ۱۷۴ نفر از کارمندان این مراکز را نیز از کار برکنار کرده‌اند

هزاران تن از مردم افغانستان که می‌خواهند کشور را ترک کنند، به شناسنامه و پاسپورت نیاز دارند- AFP/ Mohd Rasfan

طالبان مراکز صدور شناسنامه الکترونیک در منطقه افشار، ناحیه یازدهم و ناحیه چهاردهم کابل را منحل و کارمندان آن را خانه‌نشین کرده‌اند.

براساس مکاتبات رسمی اداره ملی احصاییه و معلومات که به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است، ۱۷۴ نفر از کارمندان این مراکز از کار برکنار شده‌اند.

به گفته شماری از کارمندان اداره ملی احصاییه و معلومات، طالبان بسیاری از کارمندان متخصص این نهاد را اخراج کرده‌اند.

طالبان در شرایطی این مراکز را منحل کرده‌اند که هزاران تن از مردم افغانستان به شناسنامه الکترونیکی و پاسپورت نیاز دارند تا به دلیل افزایش فقر و بیکاری افغانستان را ترک کنند.

در یک سال گذشته، با روی کار آمدن طالبان در افغانستان هزاران تن از کسانی که در نهادهای دولتی و غیردولتی کار می‌کردند، شغل خود را از دست داده‌اند. طالبان حق کار را از زنان هم گرفته‌اند و بسیاری از کارمندان حکومت پیشین را به بهانه‌های مختلف اخراج کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره شناسنامه‌های الکترونیک از سازمان‌های تازه‌تاسیس در حکومت پیشین بود که حدود ۷۰ مرکز در افغانستان و ایران داشت و روزانه حدود ۱۶هزار شناسنامه برای متقاضیان صادر می‌کرد.

با اینکه صدور شناسنامه‌های الکترونیک در افغانستان با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود و آغاز این روند چند سال طول کشید، مسئولان اداره ملی احصاییه و معلومات در حکومت پیشین اعلام کرده بودند که تا پایان سال ۱۴۰۰، برای پنج میلیون تن از شهروندان افغانستان شناسنامه الکترونیکی صادر خواهند کرد.

نوشتن یا ننوشتن واژه «افغان» در این شناسنامه‌ها کشمکش‌های بسیاری در افغانستان ایجاد کرد. پشتون‌‌تبارهای افغانستان می‌خواستند واژه «افغان» در شناسنامه‌های الکترونیک نوشته شود اما غیرپشتون‌ها با این عنوان مخالف بودند. به عقیده غیرپشتون‌ها در افغانستان، واژه «افغان» تنها به پشتون‌ها اشاره دارد و قوم‌های دیگر که پشتون‌تبار نیستند نباید مجبور باشند با این کلمه خطاب شوند.

این کشمکش‌ها سرانجام حکومت پیشین را واداشت هم واژه «افغان» و هم اسامی تمامی قوم‌های بزرگ را در شناسنامه‌ها درج و صدور این شناسنامه‌ها را آغاز کند. اما بسیاری از غیرپشتون‌ها همچنان با این تصمیم مخالف بودند و آن را نپذیرفتند.

جنجال‌ها بر سر درج واژه‌های «افغان» و «اسلام» در شناسنامه‌های الکترونیکی آغاز روند صدور آن‌ها را به تاخیر انداخت؛ اما محمداشرف غنی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان، در دوم مارس ۲۰۱۷ ، طرح تعدیل ماده ۶ قانون ثبت احوال و نفوس را امضا کرد که بر اساس آن، دین، ملیت و قومیت شهروندان افغانستان در شناسنامه‌های الکترونیک درج می‌شد.

پس از تسلط طالبان گمان می‌رفت صدور شناسنامه‌ و پاسپورت‌ با مهر و نشان حکومت پیشین متوقف شود اما طالبان به چاپ و توزیع شناسنامه‌های الکترونیک و پاسپورت با مهر جمهوری اسلامی افغانستان ادامه دادند. برخی منابع آگاه می‌گویند که طالبان توانایی و امکانات طراحی، چاپ و صدور شناسنامه و پاسپورت جدید را ندارند.

بیشتر از جهان