‏ در شش ماه گذشته، یک میلیون نفر در افغانستان شناسنامه الکترونیکی گرفته‌اند

شهروندان افغانستان از فساد گسترده در روند توزیع گذرنامه و شناسنامه شاکی‌اند

توزیع شناسنامه الکترونیکی از همان آغاز، یکی از جنجالی‌ترین روندهای دولتی برای شهروندان افغانستان بود - nytimes

روز شنبه هفتم اسفند، اداره آمار و اطلاعات افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت دارد، از توزیع بیش از یک میلیون شناسنامه الکترونیکی در شش ماه گذشته در سراسر افغانستان خبر داد. این شناسنامه‌ها که بیشتر در استان‌های کابل، بلخ، قندهار، ننگرهار، خوست، و هرات توزیع شده‌اند، شامل شناسنامه‌های از قبل چاپ شده و نیز شناسنامه‌های جدید می‌شوند.

اداره مزبور با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که روزانه ۱۸ هزار شناسنامه الکترونیکی در سراسر افغانستان توزیع می‌شود. در کنار شناسنامه الکترونیکی، توزیع شناسنامه‌های چاپی قدیمی نیز در سراسر کشور جریان دارد. علاوه بر این، دست‌کم در ۲۱ استان دیگر، روند چاپ و توزیع شناسنامه‌های جدید الکترونیکی ادامه دارد. بیشترین میزان توزیع تا کنون در پایتخت و کلان‌شهرها بوده است.

براساس آمار این اداره، در شش ماه گذشته بیش از ۷۰۰ هزار شناسنامه در کابل و بین ۳۰ تا ۵۰ هزار شناسنامه در هر یک از شهرهای مزار شریف، ننگرهار، هرات، و قندهار توزیع شده است. به گزارش این اداره، سامانه آنلاین بایگانی شناسنامه‌های الکترونیکی در ۲۱ استان فعال است و مردم می‌توانند درخواست‌های خود را از طریق تارنمای این اداره وارد این سامانه کنند و روند دریافت شناسنامه الکترونیکی خود را سرعت بخشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که توزیع شناسنامه الکترونیکی از همان آغاز، یکی از جنجالی‌ترین روندهای دولتی برای شهروندان افغانستان بود، و مردم هنوز هم از کندی روند کار آن شاکی‌اند. توزیع شناسنامه الکترونیکی در افغانستان از بهار سال ۱۳۹۷ آغاز شد اما با چالش‌هایی در مورد درج واژه «افغان» و نیز فهرست اقوام روبه‌رو شد.

برخی از شهروندان افغانستان درج واژه «افغان» به عنوان ملیت را حذف هویت دیگر اقوام افغانستان و محدود کردن ملیت به قوم پشتون می‌دانند و از این سبب با توزیع شناسنامه الکترونیکی با این مشخصات مخالفت کرده‌اند.

در پی تسلط طالبان بر افغانستان در ماه اوت سال گذشته، شمار انبوهی از شهروندان افغان در صدد اخذ شناسنامه الکترونیکی و گذرنامه برآمدند. صف‌های طولانی و شبانه‌روزی جلوی اداره گذرنامه، برخورد غیرحرفه‌ای افراد طالبان با مردم، و اوج گرفتن دلالی و فروش گذرنامه و شناسنامه در بازار سیاه، از جنجال‌هایی است که هنوز در بیشتر شهرهای افغانستان ادامه دارد.

با این حال، طالبان ادعا دارند که در شش ماه گذشته حدود یک میلیون شناسنامه الکترونیکی در سراسر افغانستان توزیع کرده‌اند.

شماری از شهروندان افغانستان از برخورد تبعیض‌آمیز طالبان در توزیع گذرنامه و شناسنامه و همچنین فساد گسترده در این روند شاکی‌اند. طالبان همواره با رد ادعای مردم، می‌گویند که روند کار در اداره‌های توزیع شناسنامه و گذرنامه شفاف و عاری از فساد بوده است.