مرندی: آمریکا ممکن است اروپایی‌ها را در میانه بحران انرژی قربانی کند

محمد مرندی گفت امکان دارد که مقداری از گاز ایران از مسیر ترکیه در اختیار کشورهای اروپایی قرار گیرد

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران، دولت آمریکا را متهم به سردرگمی کرد و گفت ایران از هیچ یک از خواسته‌هایش کوتاه نمی‌آید‌ـ تسنیم

یک روز بعد از آن که شبکه خبری سی‌ان‌ان به‌ نقل از یک مقام آمریکایی نوشت دولت بایدن هیچ امتیاز تازه‌ای به ایران نداده و این حکومت ایران است که برای دستیابی‌ به‌توافق بر سر «موضوع‌های اساسی» امتیاز داده است، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران، دولت آمریکا را متهم به سردرگمی کرد و گفت ایران از هیچ یک از خواسته‌هایش کوتاه نمی‌آید.

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران، روز چهارشنبه دوم شهریور ۱۴۰۱، در گفت‌وگو با شبکه خبری «فرانسه۲۴» گفت به‌ نظر می‌رسد آمریکایی‌ها مطمئن نیستند که می‌خواهند چه کنند. به‌ گفته مرندی «این احتمال وجود دارد که دولت بایدن در نهایت زیر فشارهای داخلی و دولت اسرائيل، اروپا را در میانه بحران انرژی قربانی کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرندی در بخش دیگری از گفت‌وگویش با شبکه‌ خبری فرانسه۲۴ گفت «زمستان در راه است و بهای انرژی در اروپا بالا است و ایران می‌تواند مقادیر زیادی نفت صادر کند».

به گفته مرندی، این امکان هم وجود دارد که «مقداری از گاز ایران» از مسیر ترکیه در اختیار کشورهای اروپایی قرار گیرد، اما حکومت ایران از خواسته‌هایش کوتاه نمی‌آید.

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران درباره «حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا»، با تکرار مواضع قبلی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، گفت این خواسته هیچ‌گاه به‌عنوان یک‌ «پیش‌شرط» مطرح نبوده، اما «شرکت‌ها و نهادهایی که در پیوند با توافق هسته‌ای تحریم شدند، باید از فهرست تحریم‌ها خارج شوند.» 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علاوه بر فعالیت‌های نظامی داخلی و خارجی، فعالیت‌های اقتصادی-تجاری گسترده‌ای نیز دارد. ده‌ها شرکت بزرگ، با واسطه‌ و بی‌واسطه، زیر مجموعه سپاه پاسداران به‌ شمار می‌روند و هم‌اکنون در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند.