چرخش در سخنان مقام‌های ایران؛ عقب‌نشینی از درخواست حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی

معاون دفتر رئیسی مدعی شد «خارج کردن سپاه از لیست ترور پیشنهاد آمریکا به دولت روحانی بود و تیم رئیسی آن را رد کرد»

موضوع درخواست ایران برای خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی پس از توقف مذاکرات وین در ۲۰ اسفند سال ۱۴۰۰ علنی شد‌ـ Alex HALADA / AFP

با علنی شدن عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از «درخواست حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی»، معاون دفتر رئیسی در چرخشی آشکار مدعی شد که «خارج کردن سپاه از لیست ترور پیشنهاد آمریکا به دولت روحانی بود و تیم رئیسی آن را رد کرد». این در حالی است که وزیر خارجه دولت رئیسی ۶ فروردین سال جاری، در یک برنامه تلویزیونی، به‌صراحت گفته بود: «درخواست حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی یکی از خواسته‌های جدی ما در مذاکرات است.»

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ در توییتی نوشت: «خارج کردن سپاه از لیست ترور (نه تحریم) پیشنهاد آمریکا به دولت قبل بود تا ایران را وادار به پذیرش مذاکرات منطقه‌ای و موشکی کند. آمریکا می‌گفت بدون مذاکره منطقه‌ای و موشکی، بازگشت به توافق ۲۰۱۵ نیز غیرممکن است و تیم آقای رئیسی این خواسته را رد کرد.»

معاون سیاسی دفتر ابراهیم رئیسی افزود: «آمریکا بار دیگر پیشنهاد داد که سپاه از فهرست تروریسم خارج شود و در عوض آن، ایران قاتلین قاسم سلیمانی را فراموش کند. ایران گفت نه [...] و آمریکا سه بار دیگر پیشنهادهایی برای امنیت نیروهایش داد. ایران همه را رد کرد و آمریکا نهایتا پا پس کشید. حالا چه کسی امتیاز داده؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع درخواست ایران برای خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی پس از توقف مذاکرات وین در ۲۰ اسفند سال ۱۴۰۰ علنی شد.

وب‌سایت اکسیوس در ۲۵ اسفند ۱۴۰۰، در گزارشی از قول مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی نوشت که دولت جو بایدن در حال بررسی درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی در مقابل تعهد ایران به کاهش تنش‌ها در منطقه است.

جن ساکی، سخنگوی وقت کاخ سفید، نیز در ۲۶ اسفند ۱۴۰۰، بدون اشاره به جزئیات، تایید کرد که حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی یکی از موضوع‌های مورد مذاکره است. سخنگوی کاخ سفید از احتمال حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی دفاع کرد و گفت: «وضعیت فعلی به امن‌تر کردن ما منجر نشده و در مقابل، سپاه پاسداران را تقویت کرده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی، روز شنبه ۶ فروردین سال ۱۴۰۱ در مصاحبه با شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت: «موضوع خارج کردن اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از مجموعه تحریم‌ها و اقدامات یک‌جانبه‌ای که آمریکایی‌ها علیه ایران اعمال کرده‌اند و یکی از موضوعات مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.»

امیرعبداللهیان افزود: «در موضوع سپاه پاسداران حتما آنچه برای ما مهم است این است که باید جایگاه و نقش سپاه و‌ شان قانونی سپاه به‌عنوان مهم‌ترین بخش امنیتی و دفاعی کشور ما مورد توجه قرار بگیرد. ما در این رابطه پیام‌هایی را با آمریکایی‌ها تبادل کرده‌ایم و این یکی از موضوعاتی است که همچنان در دستور کار ما قرار دارد.»

وزیر خارجه ایران همچنین گفت: «هیچ‌گاه به خودمان اجازه نمی‌دهیم که در کنار سایر مسائل لاینحلی که همچنان با طرف آمریکایی باقی مانده، به طرف آمریکایی بگوییم موضوع سپاه برای ما قابل حل است و از آن عبور کنیم. حتما موضوع سپاه بخشی از مذاکرات ما است.»

مخالفت‌های گسترده در کنگره آمریکا با حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی در نهایت به آن‌جا منتهی شد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در جریان سفرش به اسرائیل اعلام کرد که نام سپاه پاسداران به‌هیچ‌وجه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج نخواهد شد.

بایدن وقتی با این سوال شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل مواجه شد که اگر قرار دادن نام سپاه در این فهرست به از میان رفتن برجام منجر شود، آیا همچنان به آن متعهد می‌ماند یا نه، قاطعانه گفت «آری».

پس از آن بود که در آستانه دور جدید مذاکرات وین، وال‌استریت ژورنال در ۱۲ مرداد ۱۴۰۱، در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد غربی نوشت که «جمهوری اسلامی ایران درخواست حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی را کنار گذاشته اما خواستار تضمین‌های قوی‌تر از آمریکا است».

یک روز بعد، در واکنش به این گزارش، «یک منبع آگاه در تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران» به ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، گفت: «جمهوری اسلامی ایران درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار نگذاشته است و ادعاهای رسانه‌ای در این رابطه فاقد اعتبار است.»

این مقام تیم مذاکره‌کننده ایران تاکید کرد که درخواست جمهوری اسلامی برای «حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی» همچنان به قوت خود باقی است.

با وجود تاکید‌های چندین‌باره مقام‌های جمهوری اسلامی بر اینکه «درخواست حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی» یکی از درخواست‌های «جدی» تیم‌ مذاکره‌کننده ایران است، مقام‌ها و رسانه‌های آمریکایی در چند روز اخیر اعلام کردند که ایران در پاسخش به متن توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا، این درخواست را کنار گذاشته است.

اما در واکنش به این خبر، محمد مرندی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، در توییتی ادعا کرد که درخواست حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا «هرگز جزو پیش‌شرط‌ها یا خواسته‌های کلیدی» ایران نبوده است.

در همین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه  ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ضمن تاکید بر این که هنوز مسائل حل‌نشده عمده‌ای سر راه است، گفت: «واشنگتن از این که ایران از برخی مطالباتش، مانند خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، عقب‌نشینی کرده است استقبال می‌کند.»