اتحادیه اروپا تصمیم درباره مدت تمدید برگزیت را به تعویق انداخت

میشل بارنیه: «هیچ تصمیمی» در مورد برگزیت گرفته نشده است

اجلاس سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل در صبح جمعه، نتوانست در مورد تمدید مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه تصمیم بگیرد.

منابع دیپلماتیک می‌گویند که اخذ این تصمیم اکنون به دوشنبه یا سه شنبه هفته آینده موکول شده است که تنها ۴۸ ساعت با مهلت یک «برگزیت بدون توافق» فاصله دارد.  

کلیه اعضای اتحادیه اروپا متفق‌القولند که  مهلت برگزیت باید تمدید شود، اما در مورد طول مدت آن اختلاف نظر دارند؛ بسیاری از آن‌ها خواهان تعویق آن تا ماه فوریه سال آینده هستند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، خواهان کوتاه‌تر بودن مهلت این تمدید است؛ با این امید که این امر روند تایید توافق با اتحادیه را در پارلمان بریتانیا تسریع کند.

در اجلاس روز جمعه سفرای اتحادیه اروپا، توافق شد که نیازی به یک کنفرانس سران که دستور جلسه آن تمدید مهلت برگزیت باشد، نیست.

این نگرانی وجود داشت که روسای جمهوری و نخست وزیران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا ناچار شوند بار دیگر در پایتخت بلژیک گردهم آیند تا برای دومین بار در ماه جاری، موضوع تمدید ضرب‌العجل برگزیت را به بحث بگذارند. تصور کلی این است که تمام رهبران اتحادیه اروپا، از جمله فرانسه، خواهان اجتناب از چنین اجلاسی هستند. با این حال، اگر هیچ توافقی در این زمینه حاصل نشود، برگزاری یک کنفرانس سران دیگر، اجتناب ناپذیر به‌نظر می‌رسد.

میشل بارنیه، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مورد برگزیت، پس از اجلاس سفرای اتحادیه در روز جمعه، گفت: «هیچ تصمیمی» در این مورد گرفته نشده است.

یک دیپلمات اتحادیه نیز گفت: «امروز سفرای ۲۷ کشور اتحادیه اروپا به مدت دو ساعت برای گفت‌وگو در مورد تقاضای بریتانیا برای تمدید مهلت برگزیت جلسه داشتند».

«این اشتراک نظر وجود دارد که اتحادیه اروپا با تمدید مهلت برگزیت موافقت می‌کند. مذاکره پیرامون مدت این تمدید، از آغاز هفته آینده ادامه خواهد یافت».

یک سخنگوی کمیسیون اروپا به خبرنگاران در بروکسل گفت:«آنچه می‌توانم بگویم، این است که اعضای ۲۷گانه اتحادیه اروپا، علی‌الاصول، با تمدید (مهلت برگزیت) موافقت کرده‌اند و کارهای مربوط به آن در چند روز آینده ادامه خواهد یافت. هدف، اتخاذ این تصمیم از طریق مکاتبه است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا،  طبق قانون ناچار شد برای پرهیز از برگزیت بدون توافق، رسما از اتحادیه اروپا تقاضای تمدید مهلت کند. اما آقای جانسون، همچنین، با استفاده از عبارت «انجام بده یا بمیر»،  گفته است که مایل نیست به هیچ دلیلی خروج بریتانیا را از تاریخ ۳۱‌ام اکتبر (مهلت کنونی و تمدید نشده برگزیت) عقب بیندازد.

دلیل عمده این که بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا مایل به تمدید مهلت برگزیت برای سه ماه هستند، این است که این مدت، (مطابق با) زمانی است که در قانون موسوم به «مصوبه بِن» که نخست وزیر را وادار به تقاضای تمدید کرد، پیشنهاد شده است. اعضای اتحادیه اروپا به هیچ‌وجه مایل نیستند که در تعامل‌های سیاست داخلی بریتانیا وارد شوند و اعطای چنین تمدیدی را بی‌طرفانه‌ترین موضع ممکن تلقی می‌کنند. 

هرگونه تمدیدی باید با توافق تمام اعضای ۲۷‌گانه باقیمانده اتحادیه اروپا باشد. تاکنون برگزیت دو بار – یک بار از ۲۹ مارس به تاریخ دیگری در بهار، و یک بار در حال حاضر، از ۳۱ اکتبر (تا تاریخی هنوز نامعلوم) - به تعویق افتاده است.

بر مبنای اصل ۵۰ معاهده لیسبون، اگر بریتانیا توافق برگزیت را در طول دوران یک تمدید، تصویب کند، در هرزمانی می‌تواند از اتحادیه اروپا خارج شود که اصطلاحا به آن «فلِکستِنشِن» (خروج با انعطاف) گفته می‌شود. اما تصویب موافقتنامه‌های عمده بین‌المللی توسط پارلمان بریتانیا، معمولا ماه‌ها طول می‌کشد؛ زیرا نمایندگان پارلمان خواهان بررسی کامل و ایجاد تغییراتی در نحوه اعمال آن هستند.

*در ویدیو آقای میشل بارنی از پاسخ دادن به سوال خبرنگاران خودداری می کند و بر عدم تصمیم‌گیری در مورد مهلت تمدید برگزیت تاکید دارد. 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent