ساخت سیستم هشدار شراره‌های خورشیدی

طوفان‌های خورشیدی می‌توانند حاوی شراره‌های خورشیدی باشند که میدان مغناطیسی آن‌ها را از خورشید به بیرون پرتاب می‌کند

ممکن است بشر برای مقابله با آثار یک طوفان خورشیدی واقعا قدرتمند آمادگی لازم را نداشته باشد - canva 

دانشمندان می‌گویند یک «سیستم اخطار زودهنگام» شراره‌های خورشیدی ساخته‌اند که می‌تواند در مورد [تغییرات] بالقوه خطرناک آب‌وهوای فضایی به انسان هشدار دهد.

طوفان‌های خورشیدی می‌توانند حاوی شراره‌های خورشیدی باشند که میدان مغناطیسی آن‌ها را از خورشید به بیرون پرتاب می‌کند. هنگامی که این شراره‌ها به زمین می‌رسند، ممکن است پیامدهایی جدی و مهم از جمله قطع [ناگهانی] ارتباطات رادیویی و ماهواره‌ها داشته باشند یا حتی در شبکه برق اختلال ایجاد کنند.

کارشناسان بارها هشدار داده‌اند که ممکن است بشر برای مقابله با آثار یک طوفان خورشیدی واقعا قدرتمند آمادگی لازم را نداشته باشد و چنین رویدادی ممکن است حتی عواقبی مرگبار به همراه داشته باشد.

کارشناسان در تلاش برای درک و کاهش آثار چنین طوفان‌هایی، خورشید را [با دقت] زیاد زیر نظر دارند و با همان روشی که در مورد آب‌وهوای زمین استفاده می‌شود، آب‌وهوای فضا را پیش‌بینی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما سیستم‌های موجود به دلیل ویژگی‌های پیچیده میدان مغناطیسی خورشید که پیش‌بینی نحوه رفتار آن را بسیار دشوار می‌کند، همچنان با مشکلاتی مواجه‌اند.

اکنون، دانشمندان می‌گویند سیستم جدیدی ساخته‌اند که به عنوان یک سیستم هشدار اولیه عمل می‌کند و می‌تواند آب‌وهوایی را پیش‌بینی کند که یک شراره خورشیدی طی دو روز آینده آن را ایجاد خواهد کرد.

این سیستم برای کمک به شناسایی ویژگی‌هایی که نشان می‌دهند شراره خورشیدی ممکن است در راه باشند، از شبکه‌های عصبی- سیستم‌های رایانه‌ای که ساختاری مشابه مغز انسان دارند- استفاده می‌کند.

تیمی که به این کشف مهم رسیده‌اند و هونگ چن، از دانشگاه کشاورزی هوآژونگ در چین، هدایت آن را بر عهده داشت، می‌نویسد این سیستم از ابزارهای موجود که هدفشان پیش‌بینی رفتار احتمالی خورشید است، بسیار موثرتر است

گزارش این سیستم در مقاله‌ای با عنوان «پیش‌بینی دو مرحله‌ای شراره‌های خورشیدی بر اساس شبکه‌های عصبی پیچشی» در مجله «اسپیس: ساینس اند تکنالوژی» (Space: Science and Technology) منتشر شد.

© The Independent

بیشتر از علوم