کاوشگرهای فضایی جدید به دنبال حیات بیگانه در سیاره زهره

این کاوشگر ۲۰ کیلوگرمی که در سال ۲۰۲۳ پرتاب خواهد شد، فقط پنج دقیقه در ابرهای زهره به سر خواهد برد

اهداف کلی علمی «راکت لب» جست‌وجو برای شواهدی از حیات یا زیست‌پذیری ابرهای زهره است - Rocket Lab

این امکان وجود دارد که با انجام یک ماموریت جدید در سیاره مجاورمان، حیات بیگانه در زهره شناسایی شود.

شرکت «راکت لب» (Rocket Lab) اعلام کرده است که به‌منظور شناسایی حیات فرازمینی احتمالی در جو سیاره زهره، فضاپیمای الکترون (Electron) و کاوشگر فوتون (Photon) را به میان ابرهای این سیاره‌ــ در فاصله حدود ۴۸ تا ۶۰ کیلومتری از سطح آن‌ــ پرتاب خواهد کرد.

این کاوشگر ۲۰ کیلوگرمی که در سال ۲۰۲۳ پرتاب خواهد شد، فقط پنج دقیقه در ابرهای زهره به سر خواهد برد، اما با وجود این ممکن است به اکتشاف‌های قابل توجهی دست یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان موسسه فناوری ماساچوست در پژوهش خود که تامین مالی آن بر عهده آزمایشگاه راکت بوده است، می‌نویسند: «اهداف کلی علمی جست‌وجو برای شواهدی از حیات یا زیست‌پذیری در ابرهای زهره است. دو هدف علمی خاص و ویژه وجود دارد: یکی جست‌وجو برای حضور مولکول‌های آلی در ذرات لایه‌­های ابری و دیگری تعیین شکل و شاخص‌های تجزیه (که معیاری برای ترکیب) ذرات ابر است.»

«این ماموریت نخستین فرصت برای کاوش مستقیم در ذرات ابر زهره از حدود چهار دهه پیش تاکنون به شمار می‌رود. حتی با محدودیت‌های مربوط به میزان جرم و داده و زمان محدود [حضور] در جو زهره، باز هم دستیابی به یک موفقیت علمی امکان‌پذیر است.»

بر اساس اظهارنظر پژوهشگران، ممکن است در ابرهای زهره شکل‌هایی از حیات احتمالی که موجب تولید آمونیاک می‌شوند، وجود داشته باشد که «با هر آنچه مشاهده کرده‌ایم تفاوت بسیار داشته باشد»، زیرا این گاز بی‌رنگ، ترکیبی از نیتروژن و هیدروژن، می‌تواند نشان‌دهنده آن دسته از واکنش‌های شیمیایی باشد که این سیاره را برای حیات بیگانه زیست‌پذیر کند.

سیاره زهره به‌قدری داغ است که وجود گونه‌های حیات در آن قابل تصور نیست و اگر در ابرها حیات وجود داشته باشد، احتمالا به شکل میکروب خواهد بود مانند باکتری‌های زمین- البته با ترکیب شیمیایی متفاوت با آنچه ما در سیاره خود یا حتی سیارات همسایه مثل مریخ دیده‌ایم.

با این حال، برخی از دانشمندان در مورد این ادعا تردید دارند. اگر در سیاره‌ای حیات فرازمینی وجود داشته باشد، احتمالا شواهدی در جو آن سیاره به‌ جا خواهد گذاشت، زیرا [این حیات بیگانه] تغذیه و زندگی می‌کند- اما به گفته گروه علوم زمین دانشگاه کمبریج، چنین شواهدی در زهره پیدا نشده است.

شان جردن از موسسه نجوم کمبریج گفت: «ما به تغذیه بر پایه گوگرد که در جو زهره موجود است نگاهی انداخته‌ایم- این چیزی نیست که من یا شما مایل باشیم بخوریم، اما منبع اصلی انرژی موجود [در این سیاره] به شمار می‌رود.»

«اگر حیات [بیگانه] از آن تغذیه می‌کند، باید شواهدش را در جو [زهره] ببینیم از این طریق که برخی مواد شیمیایی خاص در جو از بین رفته‌اند و یا به جو اضافه شده‌اند.»

© The Independent

بیشتر از علوم