سفر عمار حکیم، سیاستمدار شیعه عراقی، به عربستان سعودی

پس از مقتدی صدر، عمار حکیم دومین سیاستمدار شیعه عراقی است که زمانی نزدیک به جمهوری اسلامی ایران بود و حالا به نظر می‌رسد که او نیز به جبهه مخالفان آن نزدیک شده است

ولید بن عبدالکریم الخریجی، معاون وزیرخارجه سعودی، در فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز جده از عمار حکیم استقبال کرد- تصویر از خبرگزاری واس

عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و رئیس پیشین مجلس اعلای اسلامی در آن کشور، به عربستان سعودی سفر کرد.

این سیاستمدار و روحانی شیعه عراقی چهارشنبه‌شب، ۲۶ مردادماه، وارد شهر جده در عربستان سعودی شد و مورد استقبال مقام‌های ارشد آن کشور قرار گرفت.

به گزارش واس، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، واس، ولید بن عبدالکریم الخریجی، معاون وزیرخارجه، و عبدالعزیز الشمری سفیر عربستان سعودی در عراق، در فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز جده از عمار حکیم استقبال کردند.

همچنین مازن الحملی، مدیر کل شعبه وزارت خارجه در منطقه مکه و عبدالستار هادی الجنابی، سفیر عراق در عربستان سعودی، نیز در این مراسم استقبال حضور داشتند.

حکیم پیش از سفر به عربستان سعودی، صبح چهارشنبه در نشست نیروهای سیاسی عراق به‌منظور بحث و گفت‌وگو درباره بحران سیاسی فعلی در عراق شرکت کرده بود، اما هنوز اعلام نشده که آیا سفرش به عربستان سعودی با بحث‌های سیاسی درباره بحران تشکیل دولت در عراق مربوط است یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در انتخابات پارلمانی سراسری اکتبر سال گذشته در عراق، نماینده‌های نزدیک به جناح مقتدی صدر، روحانی شیعه، ۷۳ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی مجلس این کشور را به‌دست آوردند و بزرگ‌ترین برنده انتخابات بودند. با این‌حال اختلاف‌های موجود میان گروه‌های سیاسی باعث شد تا مجلس جدید نتواند بر سر انتخاب رئیس جمهوری و نخست‌وزیر به توافق برسد و با ادامه اختلاف‌ها همچنان دولت جدید در عراق تشکیل نشده‌ است. در این زمینه، مقتدی صدر و بسیاری از سیاستمداران و مردم عراق، گروه‌های شیعه نزدیک به جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کنند و عامل این بحران سیاسی می‌دانند. 

مقتدی صدر از مهم‌ترین چهره‌های مذهبی- سیاسی چند سال اخیر در عراق بوده است. او که در سال‌های قبل روابطی گسترده با تهران مقام‌های جمهوری اسلامی داشت، در سال‌های اخیر از پیشروان استقلال عراق و مقابله با دخالت‌های حکومت جمهوری اسلامی ایران در این کشور بوده است. پنج سال پیش، در مردادماه ۱۳۹۶ مقتدی صدر برای نخستین‌بار در طول بیش از یک دهه، به عربستان سعودی سفر و در جده با شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد آن کشور، دیدار کرد. 

پس از مقتدی صدر، عمار حکیم دومین سیاستمدار شیعه عراقی است که پیش‌تر تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده و حالا با سفرش به عربستان سعودی، به نظر می‌رسد که او نیز به جبهه مخالفان دخالت‌های حکومت ایران در عراق نزدیک شده است.