پوتین آمریکا را به تلاش برای «طولانی کردن» درگیری اوکراین متهم کرد

رئیس‌جمهوری روسیه گفت که واشنگتن به امکان درگیری در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین دامن می‌زند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه ۱۶ اوت (۲۵ مرداد) آمریکا را به «طولانی‌تر کردن درگیری در اوکراین» متهم کرد.

به گزارش فرانس ۲۴، پوتین در سخنانی که از تلویزیون پخش شد، گفت: «وضعیت در اوکراین نشان می‌دهد که ایالات متحده در تلاش است این درگیری را طولانی‌تر کند.»

او همچنین افزود که واشنگتن به دنبال دامن زدن به درگیری‌ها در سایر نقاط جهان از جمله تایوان است و می‌خواهد احتمال درگیری در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین را افزایش دهد.

پوتین با اشاره به تحول‌های اخیر و سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان افزود: «ماجراجویی آمریکا در رابطه با تایوان تنها سفر یک سیاستمدار غیرمسئول نیست، بلکه بخشی از راهبرد هدفمند و آگاهانه آمریکا برای بی‌ثباتی و آشفته کردن اوضاع منطقه و جهان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان پوتین پس از آن است که روز دوشنبه ۱۷ مرداد، ایالات متحده از تصویب تحویل بزرگ‌ترین بسته کمک تسلیحاتی این کشور به اوکراین در مقابله با تهاجم نظامی روسیه خبر داد. دولت جو بایدن اعلام کرد که این بسته کمک جنگ‌افزاری شامل راکت‌های توپخانه‌ای هیمارس، هزاران گلوله‌ توپخانه، خمپاره و ادوات نظامی است.

با ادامه جنگ روسیه و اوکراین، هر دو کشور یکدیگر را در مورد بمباران نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که نگرانی از بروز فاجعه هسته‌ای را افزایش داده است، متهم می‌کنند.

در یکی از تازه‌ترین درگیری‌های دو طرف، در منطقه‌ای که مسکو از آن به‌عنوان خط تدارکاتی برای جنگ در اوکراین استفاده می‌کند، انفجارهایی یک انبار مهمات روسیه را لرزاند و حرکت قطارها در کریمه را مختل کرد.

سرگئی آکسیونوف، نماینده ارشد مسکو در این منطقه، تایید کرد که دو نفر زخمی شدند، تردد قطارها متوقف شد و حدود دو هزار نفر از روستایی در نزدیکی انبار نظامی تخلیه شدند، اما جزئیاتی از علت احتمالی این انفجارها ارائه نکرد.

بر اساس تصاویری که از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد، یک دکل برق نیز در نزدیکی شهر دژانکوی در شمال کریمه آتش گرفت. این تصاویر  انفجارهای بزرگی را نشان داد که به گفته مقام‌ها، ناشی از انفجار مهمات است.

این حادثه یک هفته پس از وقوع مجموعه انفجارهایی در پایگاه هوایی ساکی واقع در شبه‌جزیره کریمه رخ داد. بنا بر اعلام مقام‌های محلی کریمه، انفجارهای هفته پیش در پایگاه هوایی ساکی به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ۱۴ نفر منجر شد.

اوکراین مسئولیت انفجارهای کریمه را تایید یا رد نکرده است، اگرچه مقام‌های این کشور از حوادث رخ‌داده در قلمرو تحت کنترل روسیه آشکارا ابراز خرسندی کرده‌اند. اگر دخالت اوکراین در این وقایع صحت داشته باشد، می‌تواند حاکی از آن باشد که کی‌یف توانایی جدیدی برای حمله به قلمرو تحت کنترل روسیه دارد.

در همین حال، بریتانیا خبر داد که ناوگان دریای سیاه روسیه در تلاش برای اعمال کنترل بر دریا است.

 بر اساس گزارش روزانه بخش اطلاعات ارتش بریتانیا که در توییتر منتشر شد، گشت‌زنی‌های روسیه محدود به آب‌هایی است که در دیدرس سواحل کریمه قرار دارند و ناوگان دریای سیاه عمدتا از موشک‌های کروز دوربرد برای پشتیبانی از حملات زمینی استفاده می‌کنند.

بیشتر از جهان